Elektryczne trolejbusy firmy Solaris są już w Norwegii

Zgodnie z umową podpisaną w 2019 roku z przewoźnikiem Keolis Norge AS, firma Solaris Bus & Coach dostarczy w tym roku do norweskiego Bergen 10 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18. Flotę komunikacji miejskiej zasiliły właśnie cztery z nich. Cała dziesiątka pojazdów wyjedzie na norweskie drogi na początku grudnia.

Oficjalne powitanie trolejbusów

Trolejbusy Solarisa są przeznaczone do obsługi jedynej zachowanej w Bergen linii trolejbusowej o długości 7,5 km. Nowe pojazdy, podczas oficjalnej ceremonii, powitali burmistrz okręgu Jon Askeland, przedstawiciel rady miasta Thor Håkon Bakke oraz Målfrid Sønstabø, Prezes Zarządu Skyss, instytucji zarządzającej lokalnym transportem publicznym. 

Fotowoltaika od Columbus Energy

Trollino przyjazne dla środowiska

Trollino 18 napędzane są elektrycznym silnikiem o mocy 240 kW i wyposażone w baterie trakcyjne o pojemności 55 kWh. Dzięki temu pojazdy są w stanie pokonać ponad 11 km bez konieczności korzystania z trakcji. Baterie ładowane są z wykorzystaniem technologii „in motion charging”, czyli możliwości ładowania w czasie jazdy z wykorzystaniem trakcji trolejbusowej.

Z ogromną satysfakcją powitałem nasze pierwsze trolejbusy w Norwegii. Trollino to najnowocześniejsze trolejbusy w Europie. Są łatwe w obsłudze, a za sprawą zainstalowanych baterii mogą funkcjonować również jako autobusy elektryczne. Już niedługo wszystkie 10 nowych pojazdów rozpocznie obsługę pasażerów, powiększając jednocześnie bezemisyjną flotę Solarisów w naszym kraju. Miasto Bergen i przewoźnik Keolis silnie inwestują w przyjazne środowisku rozwiązania w transporcie publicznym i lepszą jakość życia w naszych miastach skomentował Sverre Skaar, Dyrektor Zarządzający Solaris Norge AS.

Bezpieczeństwo dla każdego

Trollino 18 oferuje 42 miejsca siedzące – wszystkie wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Dzięki pewnym udogodnieniom trolejbusy firmy Solaris będą dostępne i bezpieczne dla każdego pasażera. 

Dostępność z poziomu niskiej podłogi ułatwi zajęcie miejsca osobom o ograniczonej mobilności. Dodatkowo jedno z siedzeń znajdujących się za kabiną kierowcy może zostać złożone, tym samym tworząc miejsce dla psa przewodnika podróżującego z osobą niewidomą. 

Dla pasażerów z wózkami dziecięcymi przewidziano dwie zatoki wraz z pasami mocującymi oraz rampę ułatwiającą wjazd na pokład. Trolejbusy są niskopodłogowe i posiadają funkcję przyklęku, która obniża prawą stronę pojazdu o 7 cm podczas postoju na przystanku. 

Komfort dzięki technologii

Podróż Trollino ma być przyjemna i komfortowa, a zadbają o to m.in. klimatyzacja i system informacji pasażerskiej z dwoma monitorami oraz zapowiedziami głosowymi. 

Dodatkowo trolejbusy wyposażono w monitoring wizyjny. Kamery będą monitorować wnętrze pojazdu, obszar drzwi, a także pomagać przy cofaniu. Nad drzwiami znajdują się także bramki liczące pasażerów. 

Pojazdy posiadają również specjalny skandynawski pakiet izolacji termicznej, który poprawia komfort cieplny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii przy ujemnych temperaturach powietrza. 

Co ciekawe, w Trollino znajdziemy także wbudowany alkomat, który kontroluje trzeźwość kierowcy przed uruchomieniem pojazdu.

Źródło: solarisbus.com