Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Energodajne, holenderskie ścieżki rowerowe

SolaRoad

Energodajne, holenderskie ścieżki rowerowe

SolaRoad to nazwa projektu polegającego na  budowie ścieżki rowerowej produkującej energię elektryczną ! Holendrzy w miasteczku Krommenie stworzyli ścieżkę rowerową, która została wyłożona panelami fotowoltaicznymi. Ścieżka ma około 100 metrów długości. Wyłożona jest płytami betonowymi o wymiarach 2,5 na 3,5 metrów każda. Poszczególna płyta natomiast pokryta jest panelami słonecznymi, które z kolei pokryte są hartowanym szkłem. Cała inwestycja jest tak zaprojektowana by uzyskać możliwe jak największą wydajność oraz zwiększyć przyczepność roweru, dzięki powierzchni antypoślizgowej.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Co Holendrzy chcieli uzyskać wprowadzając w życie  taki projekt?  Na razie energia wytwarzana dzięki ścieżce jest przesyłana do sieci elektrycznej. Holenderski projekt powstał jednak z myślą o zapewnieniu energii światłom ulicznym, bądź systemom kierowania ruchem. Co więcej można by było wykorzystać tą energię do ładowania rowerów elektrycznych, natomiast droga wyłożona panelami była by świetnym pomysłem przy ładowaniu samochodów elektrycznych.

Co cechuje solarną ścieżkę z Krommenie? Przede wszystkim to, że jest ona wytrzymała, odporna na zniszczenia, antypoślizgowa, bezpieczna oraz to co najważniejsze EKOLOGICZNA! Ogniwa fotowoltaiczne mają jeden centymetr grubości. Nurtujące krytyków zabrudzenia sprawiają, że ścieżka produkuje tylko o 30% mniej energii elektrycznej niż panele ustabilizowane na dachu domów. Dróżka rowerowa jest odporna również na warunki atmosferyczne, śnieg, deszcz czy nawet lód! Jest ona w stanie utrzymać samochód ciężarowy. Koszt położenia 70 metrów solarnej ścieżki wyniósł około 3,7 miliona dolarów. „Słoneczna droga” pierwsze testy przeszła bardzo dobrze. Mimo to eksperci pracują na polepszeniem jakości ścieżki. Równie ważnym aspektem badań jak wytrzymałość ścieżki, była opinia rowerzystów. Jak wynika z badań większość przejeżdżającym miłośników rowerów nie zauważyła zmian nawierzchni. Holendrzy mogą być dumni z  zrealizowanego projektu i myśleć o nowych solarnych kilometrach kwadratowych pokrywających drogi, czy ścieżki rowerowe.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.