Słoneczną ścieżką do Francji

Słoneczną ścieżką do Francji

Ostatnio słyszeliśmy o holenderskich solarnych ścieżkach rowerowych, które funkcjonują już od 2014 roku. Przyszedł czas na  solarne drogi! Francuski rząd, zadeklarował, że do 2020 roku jest w  stanie zbudować 1000 km dróg wyłożonych panelami fotowoltaicznymi.

Colas to firma, która poświęciła 5 lat badań, by skonstruować panele słoneczne, które nie tylko mają za zadanie produkcję energii elektrycznej, ale przede wszystkim są odporne na zniszczenia oraz nie  straszne in żadne warunki atmosferyczne. Ważna była również przyczepność kół, antypoślizgowość i nacisk. Wattway, tak się nazywa solarna droga wyłożona panelami firmy Colas, jest w stanie utrzymać nieustanny nacisk wszelkiego rodzaju samochodów osobowych jak i ciężarowych.

Wspólna pracy firmy Colas i Narodowego Instytutu Energii Słonecznej we Francji za skutkowała tym, że opracowane panele mogą być przyklejone do istniejących już dróg, co obniża koszty budowy. Zapewnienia firmy Colas dotyczą  tego, ze panele są wykonane  z materiałów kompozytowych najwyższej jakości. Mają one  grubość zaledwie kilka grubości (7 mm). Dzięki użytym materiałom jakim są kompozyty, panele bez problemu mogą  dostosować się do wysokich temperatur towarzyszącym rozgrzanej nawierzchni drogi.

Jak wynika z badań droga o powierzchni 20 metrów kwadratowych, wyłożona panelami PV powinna produkować tyle energii ile potrzebuje przeciętne gospodarstwo jednorodzinne. Co za tym idzie około 1 kilometr „drogi słonecznej” może wystarczyć by oświetlić 5 tysięczne miasteczko. To bardzo optymistyczne wyliczenia. Warto pamiętać, że to pierwszy na świecie taki projekt. W głowie  natomiast rodzi się pytanie, jak zorganizować pieniądze związane z budową? Dziennik Le Monde podaje, że francuska minister ekologii Marie-Ségolène Royal postanowiła podnieść podatki dotyczące paliw. Wcześniejszy spadek cen paliw, spowodował by to, że francuskie społeczeństwo nie odczuło by dużej różnicy. Natomiast dzięki takiemu zabiegowi możliwe jest uzyskanie około 200-300 mln euro. Trzymamy kciuki za powodzenie projektu i czekamy na efekt w 2020 roku.

Dodaj komentarz

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Czytaj więcej: