Patronat Era smart konsumenta – wyzwania i szanse dla sektora energii 17 listopada 2020 Patronat Era smart konsumenta – wyzwania i szanse dla sektora energii 17 listopada 2020 Przeczytaj także Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Patronat Smart City Forum: nowoczesne rozwiązania dla inteligentnych miast! Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2024 roku w The Westin Warsaw Hotel, to najważniejsze wydarzenie w Polsce poświęcone inteligentnym miastom. Stanowi platformę, gdzie eksperci, samorządowcy i przedstawiciele biznesu spotykają się, aby dyskutować nad wyzwaniami związanymi z rozwojem miast. Za nami drugi dzień Konferencji Energetycznej EuroPOWER oraz 2. Kongresu OZE Power, których Świat OZE jest patronem medialnym. Podczas spotkań specjaliści z branży OZE dyskutowali o wyzwaniach i szansach dla sektora energii w świetle zmian klimatycznych, lecz także regulacji Europejskiego Zielonego Ładu. Dzisiaj eksperci rozmawiali o erze smart konsumenta. Czy już w niej żyjemy, czy może jest to tylko fantazja rodem z kart powieści Stanisława Lema? Reklama Spis treści TogglePanel ekspertówSmart konsument. U progu nowej eryZachowania prosumenta i przyszłość wielkich koncernówStan środowiska budzi niepokój Polaków Panel ekspertów W rozmowie udział wzięli: Grzegorz Lot, Wiceprezes Zarządu w Polenergia Dystrybucja, Edward Górniak, Dyrektor Departamentu Origination w Enea Trading, Sebastian Jabłoński, Prezes Zarządu w Respect Energy, Piotr Jaworski, Enterprise Sales w Salesforce oraz Łukasz Sajewicz, Dyrektor ds. Klientów Strategicznych w Viessmann. Dyskusję moderował Robert Tomaszewski, starszy analityk ds. energetycznych w Polityka insight. Rozmowa koncentrowała się na stosunku polskiego konsumenta do źródeł energii, jego oczekiwaniach w kontakcie z dostawcą oraz zwiększającej się świadomości ekologicznej. Smart konsument. U progu nowej ery Smart konsument to osoba, która wykorzystuje Internet i nowe technologie, aby rozsądnie gospodarować zasobami, osiągając tym samym komfort i zadowolenie. Z kolei prosument angażuje się w szeroko pojmowany proces projektowania i produkcji dobra bądź usługi. W Polsce działa już ponad ćwierć miliona smart konsumentów i prosumentów, jednak czy możemy mówić, że era smart faktycznie nastała? Czy polscy odbiorcy są bardziej wymagający i świadomi? Czy może na całkowitą transformację musimy jeszcze poczekać? – Z erą zwykle jest tak, że wyznacza ją jakieś konkretne, wielkie wydarzenie. Jednak w przypadku ery smart, granice nieco się zacierają – stwierdził Sebastian Jabłoński. – Era industrialna rozpoczęła się od wynalezienia silnika parowego, natomiast zmiany następujące obecnie są bardzo płynne i zmierzają w różnych kierunkach: smart konsumenta, Internetu Rzeczy czy rozproszonej energii. Jabłoński zauważył również, że obecnie, zwłaszcza w czasach pandemii, przemiany napędzają sami konsumenci. Dostęp do informacji umożliwia klientom weryfikację, a zarazem określenie, czy dane rozwiązanie jest korzystne. Dzięki temu świadomość społeczna w zakresie energetyki wzrasta z roku na rok. – Innowacja, która teraz „raczkuje” w branży, w ekstremalnie szybkim tempie stanie się normalnością – dodał Jabłoński. – Każdy z nas ma masę przedmiotów, które są smart, ale nie są dostatecznie zintegrowane. Zadaniem branży jest je integrować tak, aby działały jak najlepiej. Zachowania prosumenta i przyszłość wielkich koncernów Obecnie konsumenci mają niemal nieograniczony dostęp do wiedzy. Oferty dostawców energii są nie tylko weryfikowane, ale i porównywane ze sobą. Ponadto autorytetem dla wielu odbiorców jest najbliższe otoczenie – sąsiedzi czy przyjaciele korzystający z nowoczesnych rozwiązań. Zgadza się z tym Edward Górniak, który sam będąc prosumentem zauważył, jak sąsiedzi wzorowali się na nim, wdrażając podobne technologie. Górniak podkreśla jednak, że obecne regulacje prawne raczej zniechęcają do stania się smart konsumentem. – Wraz z energetyką, zmieniają się całe pokolenia Polaków. Co prawda stajemy się coraz bardziej świadomi, jednak na rynku hurtowym ogromne znaczenie mają regulacje, według których obecnie największym agregatorem są dostawcy zobowiązani – powiedział Górniak. – My nie myślimy o byciu prosumentem, bo wygodnie nam korzystać z usług dostawców zobowiązanych, bo to się po prostu opłaca. Teraz nie opłaca się samodzielnie inwestować w magazyn energii, bo jest on zwyczajnie zbyt drogi. Będzie łatwiej uniezależnić się energetycznie, kiedy ceny magazynów się obniżą. Stan środowiska budzi niepokój Polaków Robert Tomaszewski przytoczył badania, zgodnie z którymi aż 80% Polaków potwierdziło, że stan środowiska powinien budzić niepokój. Moderator zauważył, że świadomość środowiskowa społeczeństwa wzrosła wraz z gwałtownie rosnącym od kilku lat problemem smogu. – Smog jest tematem niezwykle ważnym, ponieważ dotyczy każdego z nas – powiedział Łukasz Sajewicz. – Postrzeganie smogu to ogromna rewolucja w świadomości ludzi, którą obserwujemy na każdym szczeblu, ale przede wszystkim lokalnym. Dostrzegł on jednak pozytywne skutki budzącej się świadomości środowiskowej. – Konsument lokalny coraz bardziej staje się prosumentem, bo wie, że powinien coraz szybciej przyczynić się do poprawy stanu środowiska. Poza tym ma do dyspozycji różne aplikacje. Na przykład jadąc do uzdrowiska, może sprawdzić, jaki jest tam stan powietrza i wybierać tylko takie miejsca, w których powietrze nie jest zanieczyszczone – dodał Sajewicz. – To z kolei wymusza na władzach lokalnych zmianę podejścia. Właśnie dzięki temu konsument staje się prosumentem – to on wymusza zmiany, to on dyktuje trendy. A firmy muszą się do tych potrzeb dostosować. Przywołał on również doświadczenia firmy Viessmann we współpracy z lokalnymi społecznościami, w tym wymianę pieców na kotły gazowe w Krakowie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.