Zmiany klimatu Flandria będzie kontrolować emisje CO2 21 czerwca 2021 Zmiany klimatu Flandria będzie kontrolować emisje CO2 21 czerwca 2021 Przeczytaj także Zmiany klimatu Arktyka ociepla się szybciej, niż przewidywano. COP30 apeluje o globalną ochronę oceanów Głębokie wody Oceanu Arktycznego zaczynają ocieplać się szybciej, niż zakładali naukowcy. To zjawisko, w dużej mierze napędzane przez emisje gazów cieplarnianych i zmiany w cyrkulacji oceanicznej, może wkrótce wywołać konsekwencje dla całego klimatu półkuli północnej – od południowej Europy po regiony polarne. Zakończony COP30 w Belém podkreślił pilną potrzebę ochrony oceanów i włączenia ich w globalną strategię klimatyczną. Zmiany klimatu Zimy w Polsce coraz krótsze. Liczba dni ze śniegiem spada mimo gwałtownych epizodów Do Polski nadciągnęło pierwsze tegoroczne uderzenie zimy. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa rozesłało alert do mieszkańców województw podkarpackiego i małopolskiego o prognozowanych intensywnych opadach śniegu w piątek i sobotę. W niektórych miejscach jest warstwa śniegu może dochodzić do 30 cm. Czy wczesne opady śniegu są zwiastunem powrotu mroźniejszych zim? Jak rozwiązać problem przekroczonych emisji w centrum miasta i na jego obrzeżach? Jednym z rozwiązań jest teledetekcja, czyli badanie powietrza przy użyciu specjalnych sensorów. Reklama Prawo i testy Kraje unijne kroczą ku zerowej emisji. Za niecałe 30 lat (do 2050 r.) wszystkie państwa należące do Rady Europejskiej mają osiągnąć neutralność klimatyczną. W tym procesie kluczowe jest znaczne obniżenie emisji, pochodzących z transportu. Holenderska organizacja TNO wraz z Wolnym Uniwersytetem w Amsterdamie (Vrije Universiteit Brussel) i amerykańską firmą HEAT w przeprowadziły nowatorskie badanie dotyczące emisji z pojazdów, poruszających się po flamandzkich drogach. Na zlecenie Flamandzkiej Agencji Ochrony Środowiska zrobiono dwuetapową analizę zjawiska. Po pierwsze trzeba było ustalić normy prawne, wiążące się z użyciem teledetektorów. Po tym ustaleniu można było przystąpić do drugiego etapu. Amsterdam testuje autonomiczne łodzie elektryczne Namierzanie W drugiej części badania wykorzystano system teledetekcji, który posłużył do pomiaru emisji na drogach na dużej próbie pojazdów. Pomiary wykonano w 5 lokalizacjach we Flandrii i był to zarazem pierwszy raz, kiedy takie testy wykonano w warunkach autostradowych. Badanie pozwoliło uzyskać nowe fakty dotyczące emisji. Oto wnioski: niewielka grupa pojazdów o wysokiej emisji ma nieproporcjonalny udział w całkowitej emisji,teledetekcja może skutecznie wykrywać problemy z układami oczyszczania spalin, co zwiększa efektywność służb,korzystanie z systemu teledetekcji podczas kontroli drogowych może znacznie zwiększyć wskaźnik wykrywania problemów z emisją,wykrywanie problemów z układami filtrowania spalin z silników diesla jest najskuteczniejsze dzięki teledetekcji na autostradach, gdzie poziomy emisji są zwykle niskie,badania z pomocą teledetekcji prowadzone w przeszłości na drogach miejskich i wiejskich nie dały pełnego obrazu emisji z pojazdów,wpływ temperatury otoczenia na emisje z pojazdów jest ograniczony, a różnice te można prześledzić w godzinach szczytu (rano i po południu). Dwa najbliższe lata są kluczowe dla obniżenia emisji w UE Teledetektor – jak działa? Metody teledetekcji można podzielić na aktywne i pasywne. Mierzenie emisji jest wykonywane z pomocą aktywnej. Do takich metod należy np. lidar, który wysyła sygnał, poddawany analizie. Lidar może posłużyć do oceny ilości zanieczyszczeń w atmosferze. Inną aktywną formą teledetekcji jest radar. Badania teledetekcyjne można wykonać z wielu płaszczyzn: z samolotów, przestrzeni kosmicznej lub z powierzchni ziemi. źródło: tno.nl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.