Elektromobilność Francja: oddaj auto, a dostaniesz pieniądze na elektryczny rower 18 maja 2021 Elektromobilność Francja: oddaj auto, a dostaniesz pieniądze na elektryczny rower 18 maja 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Francja ma propozycję dla kierowców. Zamiast samochodu na gaz, chce zaoferować im pieniądze, aby przesiedli się zza kółka na elektryczny rower. Reklama Śladem Europy Program, który może wejść w życie we Francji, jest skierowany do wszystkich posiadaczy samochodów na gaz. Kraj chciałby zaoferować każdemu kierowcy finansową zachętę w wysokości 2500 euro na zakup elektrycznego roweru. Francja nie jest pierwszym krajem w Europie, który zachęca do przerzucenia się na niskoemisyjne źródło transportu. W Norwegii już kilka lat temu wprowadzono wiele udogodnień dla kierowców, rezygnujących z pojazdów na ropę i gaz na rzecz elektryków. Również nasi północni sąsiedzi, czyli Litwini, skorzystali już z podobnego problemu „cash for clunkers” zainicjowanego przez Litewską Agencję Zarządzania Projektami Środowiskowymi (APVA). Można było wówczas liczyć na dofinansowanie roweru, skutera elektrycznego, motoroweru, czy motocykla elektrycznego w wysokości około 1000 euro. Samochody elektryczne w Norwegii Oddaj stary samochód i kup rower Wsparcie finansowe mogłoby zmienić wiele na lokalnym rynku rowerów elektrycznych. Bowiem do tej pory duża część pojazdów była sprowadzana zza granicy ze względu na niższe koszty. Pożyczka od państwa umożliwiłaby np. zakup roweru elektrycznego, Peugeot. Aby otrzymać kredyt, kierowcy będą musieli oddać stary samochód, który docelowo ma trafić na złomowisko. Cel ma uświęcać środki – stare nieefektywne pojazdy zastąpią nowe, ekologiczne i zmniejszające emisję rowery. Ponadto rower elektryczny zajmuje dużo mniej miejsca na drodze niż samochód, a dodatkowo przyczyni się do zmniejszenia ruchu na drogach i zapobiegania korkom. Rower elektryczny Peugeot, model eT01 Belt PowerTube. Cena 3699 euro. Firma ma w ofercie również tańsze modele, pokrywające się ceną z kwotą dotacji, źródło: cycles.peugeot.com Szwedzki cichy motocykl elektryczny stworzony do walki z kłusownikami Kiedy? Mimo, że zasugerowana poprawka nie weszła jeszcze w życie, program zyskuje popularność i aprobatę Francuzów. Prezes Francuskiej Federacji Rowerzystów (FUB) Olivier Schneider uważa, że zasugerowana propozycja jest doskonałym rozwiązaniem. Wysokość dotacji, według szacunków przekracza wartość niejednego samochodu na gaz. Jazda e-rowerem ma się opłacać. – Po raz pierwszy uznano, że rozwiązaniem nie jest przemiana samochodów na bardziej ekologiczne, a po prostu zmniejszenie ich liczby. źródło: electrek.com, fub.fr, cycles.peugeot.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.