Ekologia Francja walczy z fast fashion, ale wpuszcza Shein do Paryża. Polska nadal bierna 06 października 2025 Ekologia Francja walczy z fast fashion, ale wpuszcza Shein do Paryża. Polska nadal bierna 06 października 2025 Przeczytaj także Ekologia Więcej PSZOK-ów, mniej pieniędzy dla gmin. Nowelizacja ustawy bez zgody samorządów Rząd przygotował nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadza nowe obowiązki, rozbudowę PSZOK-ów, liczne ulgi dla… Ekologia Zwierzęta jako sprzymierzeńcy w walce z odpadami. Jak zmieniają nasze nawyki? Coraz więcej miast szuka nowych sposobów na ograniczenie odpadów w przestrzeni publicznej. Obok klasycznych rozwiązań pojawia się kierunek, który jeszcze kilka lat temu brzmiał jak futurystyczna ciekawostka: wykorzystanie inteligencji dzikich zwierząt. Pilotaże ze Szwecji, Francji i Holandii pokazują, że ptaki i psy potrafią uczyć się nowych zachowań i realnie zmniejszać zanieczyszczenie, zwłaszcza tam, gdzie tradycyjne metody zawodzą. Dziś o takich projektach mówi się nie tylko jako o ciekawostkach, lecz jako o realnych rozwiązaniach, które wymagają rzetelnej oceny. Francja wprowadza ekologiczne oznakowania odzieży, by umożliwić konsumentom świadome i zrównoważone zakupy. Równolegle w Paryżu powstaje pierwszy stacjonarny butik Shein – chińskiego giganta fast-fashion, znanego z wysokiego śladu węglowego. Francja, która w tym roku wprowadziła eko-podatek i zakaz reklam dla takich firm jak Shein teraz wprowadza fast fashion na stacjonarny rynek modowy. Tymczasem Polska podejmuje logistyczną współpracę z chińskim gigantem. Reklama Spis treści TogglePrzemysł tekstylny w UEEtykiety ekologiczneSklep stacjonarny Shein w ParyżuReakcja branży modowejSprzeczne działania FrancjiPolska bierność wobec fast-fashion Przemysł tekstylny w UE Francuski rząd uruchomił nowy program, który ma za zadanie uświadomienie konsumentów, że zakup tekstyliów, takich jak odzież, może wiązać się z emisjami i zanieczyszczeniem. Eco-Score to wskaźnik wpływu produktu na środowisko w całym etapie jego życia, związany z francuską ustawą Climat et Resilience oraz dekretem nr 2025-957, który wszedł w życie 1 października 2025 roku. Według raportu EEA w 2022 roku państwa członkowskie UE wytworzyły około 6,94 mln odpadów tekstylnych, co w przeliczeniu na osobę daje 16 kg. Ponadto szacuje się, że około 4-9% wszystkich wyrobów tekstylnych wprowadzanych na europejski rynek ulega zniszczeniu jeszcze przed użytkowaniem, co przekłada się na 264-594 tys. ton tekstyliów. Podjęte przez Francję działania mają na celu ukazanie konsumentom kosztów środowiskowych związanych z produkcją, transportem, użytkowaniem i utylizacją odzieży. Shein ukarany za greenwashing. Włochy nakładają milionową grzywnę na giganta fast fashion Etykiety ekologiczne Nowe etykiety określają skumulowany wynik kosztu środowiskowego produktu i umożliwiają konsumentom podejmowanie świadomych, porównawczych decyzji. Zamieszczenie wskaźnika będzie obowiązywało wszystkich producentów, dystrybutorów i importerów wprowadzających produkty tekstylne na rynek francuski, bez uwzględnienia wielkości i przychodów firmy. Etykiety dotyczą podstawowych elementów odzieży, takich jak koszule, spodnie, spódnice, sukienki, swetry itd, ale Francuska Agencja ds. Transformacji Ekologicznej, analizuje obecnie możliwość rozszerzenia o dodatkowe kategorie tekstyliów, takich jak biustonosze, pościel i produkty nietekstylne – meble i kosmetyki. To duży kamień milowy w stronę większej świadomości zakupowej, jednak równolegle w samym sercu Paryża swój butik otwiera jeden z największych gigantów fast-fashion. Sklep stacjonarny Shein w Paryżu Chińska marka Shein, znana z ultra-tanich ubrań, błyskawicznej produkcji i destrukcyjnego wpływu na środowisko szykuje się do otwarcia pierwszych stacjonarnych sklepów we Francji. Dla firmy jest to krok w stronę fizycznej obecności na jednym z najważniejszych rynków mody na świecie, a dla Francji – zaprzeczenie dotychczasowym działaniom na rzecz zrównoważonego sektora odzieżowego. Eksperci wskazują, że działalność Shein wywołuje poważne skutki środowiskowe, głównie poprzez produkcję odzieży z syntetycznych, nietrwałych materiałów, która szybko trafia na wysypiska śmieci, generując ogromne ilości odpadów. Produkcja i transport ubrań wiążą się z wysoką emisją gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczanie wód i gleby. Firma jest również krytykowana za tzw. greenwashing, czyli fałszywe deklaracje ekologiczne, co potwierdzają kary nakładane przez instytucje regulacyjne – między innymi przez Włoski Urząd Ochrony Konsumentów (AGCM) w 2025 roku. Dane dotyczące emisji Shein wskazują na nieustanny wzrost śladu węglowego, z rocznym wzrostem o około 20% w 2023/2024 roku. Wybierając Francję jako miejsce do testowania fizycznej sprzedaży detalicznej, Shein ma na celu przyniesienie korzyści francuskim klientom i szerszemu sektorowi detalicznemu – poinformowała firma. Shein otwierał wcześniej tymczasowe sklepy typu pop-up w miastach takich jak Madryt i Paryż, ale nigdy nie prowadził stałego sklepu fizycznego. Pierwszy obiekt ma zostać otwarty w listopadzie 2025 roku w BHV Marais w Paryżu, należącym do operatora Société des Grands Magasins (SGM). Kolejne punkty powstaną w domach towarowych Galeries Lafayette w Dijon, Reims, Grenoble, Angers i Limoges. Reakcja branży modowej Plany dotyczące otwarcia stacjonarnego sklepu wywołały negatywną reakcję francuskiej branży modowej. Instytucja UFIMH (Union Française des Industries de la Mode et de l’Habillement) ostro skrytykowała decyzję SGM o wpuszczeniu marki fast fashion do domów towarowych, uznawanych za część narodowego dziedzictwa kulturalnego. W czerwcu tego roku francuski Senat przyjął ustawę regulującą branżę fast-fashion poprzez nałożenie sankcji na firmy, takie jak Shein i Temu, oraz ograniczenie praktyk marketingowych. To pierwszy tak kompleksowy pakiet regulacji w Europie, który ma wejść w życie już w 2026 roku. Decyzja o włączeniu Shein do stacjonarnego rynku modowego w Paryżu to działania sprzeczne z podjętą ustawą, która otrzymała niemal jednogłośne poparcie w Senacie. Sprzeczne działania Francji Wprowadzenie systemu etykietowania to krok Francji w stronę rozwoju zrównoważonego sektora odzieżowego. Transparentne przedstawianie wpływu przemysłu tekstylnego na środowisko może przełożyć się na bardziej ekologiczną postawę konsumentów oraz wzrost ich świadomości na temat ochrony środowiska. To także sygnał dla producentów odzieży, by wybierali zrównoważone rozwiązania, etyczne praktyki i uczciwy marketing produktu. Jednocześnie wprowadzenie giganta fast-fashion na modowy rynek w formie stacjonarnej placówki budzi wątpliwości co do zrównoważonej polityki, którą prowadzi Francja. Butik chińskiego sklepu kłóci się również z zakazem reklamowania tego typu marek na terenie kraju. Zgodnie z nowym prawem etykiety mają objąć również produkty Shein, co może przełożyć się na wzrost transparentności firmy i zwiększenie świadomości konsumentów na temat jej szkodliwości wobec środowiska. Polska bierność wobec fast-fashion Spośród 8,8 mln użytkowników Shein Polska zajmuje piąte miejsce pod względem popularności zakupów. W maju 2024 roku w warszawskiej Galerii Młociny został otwarty pierwszy w polsce stacjonarny sklep Shein w charakterze pop-up store. Sprzedaż trwała pięć dni i wzbudziła tak duże zainteresowanie, że w obiekcie obowiązywał limit osób mogących przebywać w środku, a przed wejściem ciągnęła się długa kolejka klientów. Shein z roku na rok wzmacnia swoją obecność w Polsce, która w ostatnich latach stała się jednym z kluczowych węzłów logistycznych dla e‑commerce w Europie. Obecnie chińska marka odzieżowa rozbudowuje zaplecze operacyjne w powiecie wrocławskim, tworząc na Dolnym Śląsku swoje największe w Europie centrum dystrybucyjne. Już teraz Shein posiada w regionie 12 magazynów, tworząc tym samym 3 tys. miejsc pracy. Polska jak dotąd nie wprowadziła w życie żadnych ograniczeń dotyczących sprzedaży lub marketingu dla branży fast fashion, jest zatem korzystnym celem dla dalszego rozwoju firm, takich jak Shein. Oznacza to bierny wkład w degradację środowiska, do której doprowadza chiński gigant. Działalność Shein w Polsce wymaga regulacji i aktywnego monitorowania oraz wprowadzenia transparentnych działań środowiskowych, które – w przeciwieństwie do Francji – będą konsekwentnie promować świadomą konsumpcję. Zobacz też: Shein ukarany za greenwashing. Włochy nakładają milionową grzywnę na giganta fast fashion Źródła: Fashion Network, Anthesis, The Local Fr, Business Insider, Portal Samorządowy, gov.pl, EEA, UFIMH, Fashion Business Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.