Dotacje OZE Gminy jako operatorzy Czystego Powietrza? System wymaga pilnej korekty 09 maja 2025 Dotacje OZE Gminy jako operatorzy Czystego Powietrza? System wymaga pilnej korekty 09 maja 2025 Przeczytaj także Dotacje OZE Termomodernizacja dla seniorów: ciepło, oszczędności i godne życie dzięki „Czystemu Powietrzu” Czy w Polsce można skutecznie walczyć z ubóstwem energetycznym wśród seniorów? Ponad 9 milionów seniorów w Polsce żyje w niedogrzanych domach. Brak ciepłej wody, przestarzałe piece i wysokie rachunki to codzienność tysięcy z nich. Program „Czyste Powietrze” oferuje szansę na poprawę warunków mieszkaniowych, ale tylko pod warunkiem odpowiedniego wsparcia. Historia pani Krystyny pokazuje, jak wiele może zmienić kompleksowa pomoc w przejściu przez proces termomodernizacji. Dotacje OZE Nowe zasady na liście ZUM: więcej urządzeń i uproszczone procedury dla beneficjentów „Czystego Powietrza” Nowe zasady na liście ZUM: więcej urządzeń i uproszczone procedury dla beneficjentów „Czystego Powietrza” Od 29 kwietnia 2025 roku obowiązują nowe zasady dotyczące Listy Zielonych Urządzeń i Materiałów (ZUM). Zmiany mają ułatwić dostęp do wysokiej jakości urządzeń grzewczych w ramach programu „Czyste Powietrze”, zmniejszyć bariery administracyjne oraz wesprzeć beneficjentów w procesie inwestycji w ekologiczne źródła ciepła. Większy wybór pomp ciepła Nowy regulamin wprowadza znaczące ułatwienia dla producentów i użytkowników pomp ciepła w trzech kategoriach: pomp powietrze/powietrze, pomp gruntowych, pomp do ciepłej wody użytkowej. Wpis tych urządzeń na listę ZUM będzie teraz możliwy na podstawie uznanych europejskich certyfikatów jakości: HP Keymark, EHPA-Q oraz Eurovent. Oznacza to uproszczenie procedur i większą dostępność urządzeń dla beneficjentów. Aktualnie w tych trzech kategoriach wpisano tylko 122 urządzenia. Dla najpopularniejszych pomp powietrze/woda (obecnie ponad 1400 urządzeń na liście) obowiązek badań laboratoryjnych pozostaje niezmieniony. https://swiatoze.pl/spotkanie-branzowe-w-sprawie-czystego-powietrza-czy-bedzie-okres-przejsciowy-dla-pomp-ciepla-ktore-nie-znalazly-sie-liscie-zum/ Uproszczenie badań laboratoryjnych W nowych przepisach uproszczono wymagania dotyczące testowania pomp ciepła. Teraz badania muszą obejmować jedynie warunki pracy przy podgrzewaniu wody do 55°C. Nie będzie już obowiązku przeprowadzania dodatkowych testów dla 35°C. Zmiana ta: zmniejszy koszty badań dla producentów, skróci czas wprowadzania urządzeń na listę, zapewni zgodność z wymaganiami programu „Czyste Powietrze” w zakresie klas energetycznych. Weryfikacja urządzeń w bazie EPREL Każde urządzenie zgłaszane do wpisu na listę ZUM będzie musiało być zarejestrowane w europejskiej bazie EPREL (European Product Database for Energy Labelling). Producent lub importer będzie zobowiązany do podania numeru rejestracyjnego i linku do EPREL. „Nowe zasady na liście ZUM to ważny krok w stronę zwiększenia dostępności nowoczesnych urządzeń grzewczych przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów jakości. Uproszczenia i weryfikacja w bazie EPREL to dobre rozwiązania, które wzmocnią rynek i poprawią bezpieczeństwo inwestycji beneficjentów.” – Mariusz Dąbek, prezes Związku PCP Urządzenia już obecne na liście ZUM będą weryfikowane pod tym kątem do 15 grudnia 2025 roku. Obowiązek nie dotyczy sprzętów nieobjętych wymogiem etykietowania energetycznego. Produkcja w Unii Europejskiej – kierunek na przyszłość Trwają także konsultacje nad kolejną zmianą regulaminu: w przyszłości dofinansowanie w programie „Czyste Powietrze” mają otrzymywać tylko urządzenia grzewcze wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej. To odpowiedź na nowe europejskie regulacje związane z rozwojem przemysłu neutralnego emisyjnie. Nowe zasady mają poprawić bezpieczeństwo łańcuchów dostaw i wspierać europejską produkcję. Zobacz też: PCP ostrzega: bez standaryzacji i operatorów bankowych program Czyste Powietrze może się załamać Źródło:NFOŚiGW Fot.: Canva W obliczu kolejnych przypadków nadużyć w programie „Czyste Powietrze”, głos zabierają Pracodawcy Czystego Powietrza (PCP). Organizacja wyraziła jednoznaczny sprzeciw wobec nieetycznych działań firm, które wykorzystują niewiedzę i zaufanie beneficjentów – szczególnie seniorów. Jednocześnie PCP wskazuje na poważne błędy systemowe, które mogą sprzyjać takim patologiom. Chodzi o rolę, jaką pełnią gminy w programie jako operatorzy. Reklama Spis treści ToggleNieuczciwe firmy niszczą zaufanie – PCP reaguje stanowczoGminy jako operatorzy – strukturalna wada systemuPotrzebni profesjonalni operatorzy – z zasobami i ogólnopolskim zasięgiemWnioski i rekomendacje PCP Nieuczciwe firmy niszczą zaufanie – PCP reaguje stanowczo Impulsem do stanowiska była emisja materiału dziennikarskiego w programie „Uwaga! TVN”, który opisał przypadek 68-letniej kobiety oszukanej przez firmę oferującą kompleksową wymianę źródła ciepła w ramach dotacji z programu „Czyste Powietrze”. Kobieta podpisała niekorzystne umowy, została obciążona wysokim kredytem, a pomoc nie nadeszła ani od wykonawcy, ani od gminy. Potępiamy tego rodzaju praktyki i stanowczo sprzeciwiamy się działalności firm, które żerują na niewiedzy beneficjentów. To działania nie tylko nieetyczne, ale również niszczące wizerunek całej branży – komentuje Prezes PCP Mariusz Dąbek. Jakie działania będzie podejmował Związek Pracodawców Czystego Powietrza? Mariusz Dąbek, Prezes PCP, o przyszłości branży OZE [WYWIAD] Gminy jako operatorzy – strukturalna wada systemu W ocenie PCP kluczowym problemem, który ułatwia powstawanie takich sytuacji, jest zbyt szeroka rola przypisana gminom w ramach realizacji programu „Czyste Powietrze”. Gminy nie powinny być operatorami programu. Po pierwsze, nie jest to ich ustawowe zadanie. Po drugie, nie posiadają zasobów ani specjalistów, którzy mogliby rzetelnie doradzać mieszkańcom. Po trzecie, udział gmin w tym zakresie otwiera pole do nieformalnych powiązań, promowania lokalnych wykonawców i wypaczenia transparentności programu – podkreśla Prezes PCP. Potrzebni profesjonalni operatorzy – z zasobami i ogólnopolskim zasięgiem PCP wskazuje, że kluczowym krokiem do usprawnienia programu powinno być zwiększenie udziału profesjonalnych operatorów – firm wyspecjalizowanych w realizacji projektów termomodernizacyjnych i OZE, posiadających odpowiednią infrastrukturę, zespoły doradcze i zdolność do obsługi wniosków w skali ogólnokrajowej. Tylko operatorzy z doświadczeniem i zapleczem mogą skutecznie weryfikować wykonawców, zapewniać jakość usług i działać zgodnie z ideą programu. Należy pilnie zredefiniować strukturę wdrożeniową i ograniczyć rolę gmin do funkcji informacyjnych i wspierających – dodaje Prezes PCP. Choć oficjalne dane NFOŚiGW na temat efektywności operatorów są ograniczone, media branżowe wskazują, że udział operatorów w składanych wnioskach wciąż nie przekracza kilku procent, mimo że to przez nich można ubiegać się o najwyższe poziomy dofinansowania. To kolejny argument za pilną reformą. Wnioski i rekomendacje PCP Wycofanie gmin z roli operatorów – ograniczenie ich funkcji do promocji i podstawowego doradztwa. Rozszerzenie sieci certyfikowanych operatorów – zapewnienie równego dostępu do profesjonalnego wsparcia w całym kraju. Mechanizmy weryfikacji wykonawców – wprowadzenie standardów jakości i listy firm zatwierdzonych przez niezależne podmioty. Zwiększenie kontroli i przejrzystości – publiczny dostęp do statystyk, raportów i ewaluacji działań operatorów i wykonawców. Program „Czyste Powietrze” to kluczowy instrument walki ze smogiem i poprawy efektywności energetycznej budynków. Aby spełniał swoją misję, musi opierać się na transparentnych, uczciwych i profesjonalnych strukturach wdrażających. Obecny model wymaga głębokich zmian – nie tylko z punktu widzenia beneficjentów, ale całego sektora energetyki rozproszonej. Zobacz też: PCP ostrzega: bez standaryzacji i operatorów bankowych program Czyste Powietrze może się załamać Źródło: PCP, NFOŚiGW Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.