H&M i Gucci kroczą ku trendowi less waste

Jedna z przodujących marek mody ulicznej i casual włącza się do trendu less waste. Natomiast ekskluzywny włoski dom mody stara się minimalizować nadprodukcję ubrań.

Sztokholmski H&M został pionierem w dziedzinie recyklingu ubrań. W szwedzkim sklepie zainstalowano maszynę, która w przeciągu 5 godzin przekształca stare ubranie w nowe! Co ważne, do przetworzenia odzieży nie zużywa się dodatkowej wody ani barwników.

Fotowoltaika od Columbus Energy

System o nazwie Looop ruszył wczoraj w salonie H&M w Sztokholmie i jest pierwszym takim rozwiązaniem zastosowanym w przemyśle odzieżowym. Do produkcji odzieży używa się bawełnianych materiałów. Stare i znoszone ubrania dostają tu drugie życie.

Źródło: H&M 

Pascal Brun, dyrektor działu zrównoważonego rozwoju tak skomentował wykorzystanie nowej maszyny w salonie H&M:

Ciągle staramy się odkrywać nowe technologie i innowacje, które mogą zrewolucjonizować przemysł odzieżowy. Jesteśmy zafascynowani tym, że możemy przyczyniać się do zmiany i obserwować, jak inspirujący okaże się Looop.

Nosząc odzież nowej technologii

Looop wykorzystuje technikę, która przekształca stare ubranie w nowe używając metody mechanicznej przędzy. W pierwszym etapie stara odzież jest poddawana czyszczeniu, a następnie rozdrabniana na włókna i ponownie szyta. Podczas procesu wykorzystuje się niewielką ilość dodatkowych surowców, jednak zamysłem tej produkcji less waste jest ograniczenie szkodliwego wpływu na środowisko.

Członkowie klubu lojalnościowego mogą skorzystać z przemiany swoich ubrań z pomocą techniki Looop za kwotę 100 koron szwedzkich, czyli około 43 zł. Osoby niebędące w klubie H&M zapłacą za recykling ubrania 150 SEK. Dochód przeznaczony zostanie na dalszy rozwój projektu i badania nad surowcami.

Do 2030 roku dążymy do tego, aby wszystkie nasze materiały były poddawane recyklingowi lub pozyskiwane w bardziej zrównoważony sposób, co w 2019 roku wyniosło 57%.

Looop jest tworzony przez H&M Foundation wraz z partnerem badawczym HKRITA (The Hongkong Research Institute of Textiles and Apparel) oraz firmą zajmującą się przędzą, Novetex Textiles. 

Wobec niezrównoważonej produkcji odzieży sieci H&M padało do tej pory wiele zarzutów. Między innymi dlatego marka stara się zbudować swój obraz na nowo, wprowadzając bardziej ekologiczne rozwiązania. 

Luksusowy Gucci daje drugie życie ubraniom

Nie tylko szwedzki H&M stara się walczyć o klientów propagując ekologiczne podejście w przemyśle odzieżowym. Włoska marka Gucci stara się podwójnie by być bardziej eko. Ekskluzywny dom mody otworzył second hand. Gucci rozpoczął współpracę z platformą The RealReal i to właśnie tam otworzył sklep internetowy z używaną odzieżą. W asortymencie można znaleźć ubrania z nowszych kolekcji oraz pochodzące ze zwrotów klientów.

…i sadzi nowe drzewa

Za każdą sprzedaną sztukę odzieży w internetowym second handzie, Gucci posadzi jedno drzewo we współpracy z amerykańską organizacją charytatywną One Tree Planted. Od 2018 roku Gucci należy do zrzeszenia Fur Free Retailer – w wyrobach marki nie znajdziemy zwierzęcych futer. Włoska firma zaprzestaje też organizowania pokazów w czasie fashion week – chce tym sposobem zmniejszyć ilość nadmiernie produkowanych ubrań.