Wiadomości OZE Inznak – inteligentne znaki drogowe efektem współpracy AGH oraz Politechniki Gdańskiej 22 marca 2018 Wiadomości OZE Inznak – inteligentne znaki drogowe efektem współpracy AGH oraz Politechniki Gdańskiej 22 marca 2018 Przeczytaj także Polska Zielone miliardy przepadły – NIK ujawnia szokujące fakty Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport, z którego wynika, że ponad 70 mld złotych ze sprzedaży ETS-ów… rozpłynęło się w ogólnym budżecie państwa. Kontrola wykazała nieprawidłowości w systemie raportowania do KE, procedowaniu wniosków w ramach programu “Mój Prąd” i brak kontroli wewnętrznych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Polscy kierowcy narzekają nie tylko na stan polskich dróg, ale również na ich oznakowanie, które często bywa niezrozumiałe. Czasami wystarczy nagła zmiana warunków pogodowych, by znak ograniczenia prędkości był interpretowany inaczej. Drogi, na których latem można mknąć 80km/h, zimą często zamieniają się w lodową taflę, a do ograniczenia należy podejść z rozwagą. Wspólnie opracowywany przez Akademię Górniczo-Hutniczą oraz Politechnikę Gdańską projekt „Inznak” byłby rozwiązaniem tego typu problemów, dostosowując się do panujących na drodze warunków. Inteligentne znaki drogowe wyposażone są w detektory, które analizują warunki panujące na drodze. Każdy z nich jest w stanie komunikować się z wykorzystaniem sieci bezprzewodowej z pozostałymi w celu wymiany informacji. Reklama „Chcemy, aby znaki zmieniały treść w zależności od natężenia ruchu samochodów osobowych czy ciężarowych, pogody, widoczności, stanu nawierzchni, liczby skrzyżowań, a nawet charakteru obiektów (np. szkoły), znajdujących się przy danej ulicy. Wszystkie te cechy mają swoją charakterystykę, którą można wprowadzić do bazy danych i na podstawie ich analizy można ocenić, jaka powinna być zalecana bieżąca prędkość na drodze”, powiedział kierownik zespołu z AGH, prof. Andrzej Dziech z Katedry Telekomunikacji dla Polskiej Agencji Prasowej. Można przypuszczać, że zastosowanie tego typu rozwiązań mogłoby ograniczyć ilość wypadków na drodze. Do czasu ich zastosowania może minąć jednak jeszcze wiele czasu, a sam projekt może ulec licznym zmianom w ciągu planowanych trzech lat badań nad jego rozwojem. foto: Paweł Spaleniak, Politechnika Gdańska Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.