Jak wybrać ładowarkę do elektryka, która wytrzyma każdą zimę?

Zima nie jest przyjazną porą roku dla żadnych samochodów, ale auta elektryczne w tym okresie mają największy problem. Nawet ładowanie pojazdu elektrycznego na dużym mrozie może być problemem, jeśli nie przygotowaliśmy się do tego odpowiednio.

Jeśli planujecie zakup auta elektrycznego i ładowarki do niego, to zapoznajcie się z poniższymi wskazówkami. W artykule przedstawiamy pięć porad jak dobrać system ładowania auta elektrycznego, by pracował sprawnie nawet zimą.

Fotowoltaika od Columbus Energy

1. Kup ładowarkę drugiego poziomu

Większość sprzedawanych stacji ładowania to urządzenia poziomu pierwszego, które wykorzystują jednofazowe przyłącze niskiego napięcia i ładują pojazd napięciem 120 V. Zgodnie z normami IEEE takie ładowarki pracują z mocą do 1,4 kW, co przekłada się na długi czas ładowania.

Systemy poziomu drugiego pracują z napięciem 208 V lub 240 V i dostarczają o wiele wyższą moc – do 7,2 kW. Znacznie skraca to czas ładowania, szczególnie zimą, gdy ogniwa ładują się po prostu wolniej. W niskiej temperaturze naładowania auta ładowarką 1 poziomu zająć może nawet więcej niż jeden dzień, a ładowarką 2 poziomu jedną piątą tego czasu.

Dodatkowo, ładowarki 1 poziomu przystosowane są do okresowej pracy, głównie w nocy, a systemy poziomu 2 zakładają, że ładowarka pracować ma cały czas.

2. Sprawdzaj, jaki jest zakres temperatur pracy ładowarki

Kupując ładowarkę, szczególnie taką, która nie będzie zainstalowana w ogrzewanym pomieszczeniu, dobrze jest sprawdzić do pracy w jakim zakresie temperatur ją przewidziano. Na przykład ładowarka FLO Home kanadyjskiej produkcji może bezpiecznie ładować auto w temperaturach otoczenia od -40°C do 50°C, więc powinna sprawdzić się doskonale nawet w czasie zimy.

Osobną kwestią jest materiał obudowy – plastikowe lub blaszane obudowy są problematyczne w temperaturach poniżej zera. Dlatego dobrze jest dobierać ładowarki z aluminiowymi obudowami, jeżeli chcemy instalować je w miejscu, gdzie temperatura spada poniżej zera.

3. Wybierz odpowiednią lokalizację dla ładowarki

Gdy wybraliśmy już odpowiednią ładowarkę, musimy wybrać miejsce jej instalacji. Jeżeli chcemy, aby znajdowała się ona na dworze, należy pamiętać o tym podczas wyboru konkretnego modelu. Nie powinno być to dla nas ograniczeniem, ponieważ pojazd najprościej jest ładować tam, gdzie normalnie on parkuje – w garażu, na podjeździe itd.

Musimy upewnić się, że do ładowarki doprowadzić możemy odpowiednio gruby kabel zasilający. Typowo podłączane są one do gniazdek zasilania lub na sztywno łączone z instalacją elektryczną. Ten drugi rodzaj połączenia polecany jest szczególnie w instalacjach poza zamkniętymi pomieszczeniami, bo lepiej zabezpiecza połączenie przed wilgocią. Jeżeli mimo wszystko chcemy zainstalować na dworze odpowiednie gniazdo, upewnijmy się, że spełnia ono normy zabezpieczenia przed wodą.

4. Zapewnij kablom i złączom odpowiednie miejsce do przechowywania

Wybierając ładowarkę, zwróćmy uwagę na jakość kabli i złącz. Niektóre z nich mogą zimą być sztywne, szczególnie jeżeli przechowujemy je na dworze. Jest to szczególnie ważne zimą – należy pilnować, by na złączu ładowania nie było lodu czy śniegu.

Dobrze jest, szczególnie jeżeli nasza ładowarka ma dłuższy kabel do ładowania, znaleźć mu odpowiednie miejsce do przechowywania, gdzie będzie chroniony przed warunkami otoczenia. Z pewnością zapewni nam to długą i komfortową eksploatację systemu ładowania naszego auta.

5. Zoptymalizuj wykorzystanie mocy

Warto ładowanie pojazdu elektrycznego, szczególnie jeżeli używamy ładowarki o dużej mocy, zsynchronizować z zużyciem energii elektrycznej w naszym domu. W ten sposób pobór prądu w naszym domu nie przekroczy maksymalnego, na jakie pozwala nasze przyłącze.

Dodatkowo, jeżeli wykorzystujemy np. taryfę nocną, to ładowania auta w tym czasie pozwoli nam na oszczędzenie pieniędzy.

Dobierając ładowarkę do naszej instalacji, możemy sięgnąć po urządzenia wyposażone w funkcje, takie jak możliwość programowania i sterowania poziomem mocy. W ten sposób skonfigurujemy urządzenie tak, aby dopasowywało poziom mocy ładowania do aktualnego zużycia energii w domu.

źródło: gas2.org