Wiadomości OZE Każdy samochód w Londynie kosztuje służbę zdrowia i społeczeństwo 8 tysięcy funtów 08 czerwca 2018 Wiadomości OZE Każdy samochód w Londynie kosztuje służbę zdrowia i społeczeństwo 8 tysięcy funtów 08 czerwca 2018 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Według najnowszego raportu naukowców z uniwersytetów w Oksfordzie i Bath zanieczyszczenia powietrza pochodzące z samochodów osobowych i ciężarówek w Wielkiej Brytanii kosztują państwową służbę zdrowia (National Health Service – NHS) i społeczeństwo prawie 6 miliardów funtów w skali roku. Reklama Wiedza o skutkach wpływu zanieczyszczeń powietrza na nasze zdrowie jest już powszechnie znana. Brytyjscy naukowcy postanowili zbadać ekonomiczny aspekt brudnego powietrza w naszym życiu. Raport został opublikowany specjalnie przed obchodami Dnia Czystego Powietrza, który przypada na 21 czerwca, celem podniesienia świadomości na temat emisji zanieczyszczeń i szkód, jakie wywołują na świecie. Okazuje się, że każdy Brytyjczyk ponosi statystycznie 8 tysięcy funtów kosztów z racji emisji zanieczyszczeń do powietrza. Największe koszty występują oczywiście w miastach, w których jest najwięcej samochodów z silnikiem diesla – wartość ta za każdym razem jest praktycznie dwukrotnie wyższa w porównaniu do np. wsi. Interesujące są wyniki w kontekście służby zdrowia. Okazuje się, że w ciągu 14 lat eksploatacji samochodu osobowego diesla brytyjska służba zdrowia płaci 1649 funtów, w przypadku 9-letniego używania samochodu ciężarowego ta wartość wynosi 5107 funtów. Koszty te związane są z hospitalizacją i leczeniem chorób wywołanych oddychaniem brudnym powietrzem oraz przedwczesnymi zgonami. W raporcie zauważa się, że samochody elektryczne są znacznie mniej niebezpieczne dla zdrowia człowieka, ponieważ nie generują emisji. Jednak należy podkreślić, że tak jak każdy samochód, elektryki generują zanieczyszczone cząstki chemiczne poprzez zużycie opon i podczas hamowania. Szkody zdrowotne spowodowane emisjami z pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, który wytwarza znacznie więcej dwutlenku azotu i pyłu, są około pięć razy wyższe niż w przypadku użycia silnika benzynowego i 20 razy większe w porównaniu do samochodów elektrycznych. Na skutek brudnego powietrza w Wielkiej Brytanii co roku odnotowywane są przedwczesne zgony – około 40 tysięcy. Samo palenie papierosów powoduje wczesną śmierć 98 tysięcy ludzi. Doktor Christian Brand, z Uniwersytetu Oksfordzkiego i brytyjskiego Centrum Badań Energetycznych, powiedział: „Samochody i furgonetki są odpowiedzialne za 10 000 przedwczesnych zgonów każdego roku, a pojazdy z silnikami wysokoprężnymi nie są niestety głównym problemem”. Źródła: Independent Foto: Flickr Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.