PKN Orlen rozpoczyna testy ładowarki do aut elektrycznych

PKN Orlen, przy swojej siedzibie w Płocku, wybudował pierwszą stację ładowania pojazdów elektrycznych. Instalacja ma moc 50 kW i już w III kwartale tego roku w ramach testów ma być za darmo udostępniona kierowcom.

Za projekt ładowarki odpowiedzialny jest Orlen Serwis. „Wyjątkową cechą tej stacji jest konstrukcja modułowa pozwalająca na rozbudowę stacji ładowania DC aż do 150 kW w ramach tej samej obudowy”, chwalą się projektanci systemu. Jest to niezwykle istotne, gdyż jak mówią przedstawiciele Orlenu: „dynamicznie postępujący rozwój pojemności baterii w pojazdach elektrycznych pozwala na pokonywanie coraz większych odległości”.

Pierwsza ładowarka powstała w Płocku w pobliżu koncernu. W trzecim kwartale br. stacja zostanie udostępniona kierowcom, którzy na pierwszym etapie pilotażu prowadzonego przez koncern będą mogli ładować samochody bezpłatnie”, czytamy w komunikacie Orlen Serwis.

Orlen rozszerza program budowy punktów ładowania samochodów elektrycznych; wytypował w tym celu łącznie 150 stacji paliw, położonych zarówno w miastach, jak i przy trasach tranzytowych. (…) W pierwszym etapie pilotażu, do końca 2019 r., zostanie uruchomionych ok. 50 szybkich punktów ładowania”, czytamy w komunikacie.

Testowa stacja w Płocku umożliwia ładowanie do czterech pojazdów naraz. Ładowarka obsługuje pojazdy wyposażone w złącze CHAdeMO, CCS i Type 2. Wszystkie one umożliwiają ładowanie pojazdu prądem przemiennym. Stacja, dzięki mocy 50 kW, pozwala na naładowanie auta od 20% do 80% w około 20-30 minut.

Ładowarka wyposażona została w intuicyjny interfejs upraszczający obsługę. „Rozpoczęcie ładowania (autoryzacja) może być zrealizowane na wiele sposobów m.in. poprzez podłączenie stacji do centralnego systemu zarządzania i pobierania opłat, korzystając z usług dowolnego operatora (obsługiwany protokół OCPP 1.5), autoryzacja lokalna za pomocą kart RFID, w tym tzw. usługi typu prepaid”, informuje Orlen.

Plany strategiczne PKN Orlen, jak informuje członek zarządu spółki ds. sprzedaży, Zbigniew Leszczyński, obejmują instalację docelowo 150 takich punków ładowania. Obecnie ogłoszono już pierwsze postępowanie zakupowe na 23 ładowarki o mocy 50 kW i 100 kW, które będą testowane w ramach pilotażowego projektu.

źródło: cire.pl, Orlen

1 comment
  1. kardynalny błąd. powinna zaistnieć wymienialnia baterii, a te w całości powiny wraz z ich obudową, zostać potraktowane jako paliwo i zunifikowane. Ale jaki zarząd takie patenty … 😀

    Nalanie do pełna zbiornika zajmuje mniej niż minuta, a zasięg? 750 km dla 100KM.
    Wnioski sami Państwo szanowni wyciągnijcie

Dodaj komentarz

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Czytaj więcej: