Licznik elektromobilności w marcu. Dobry czas dla samochodów elektrycznych

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikowały kolejny raport na temat elektromobilności w Polsce. W I kwartale 2021 roku w kraju znacznie wzrosła liczba nowych elektryków. Spadło jednak tempo instalacji nowych stacji ładowania

Coraz więcej elektryków

Według danych z końca marca 2021 roku, po polskich drogach jeździło łącznie 22 291 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze trzy miesiące 2021 roku ich liczba zwiększyła się o 3 555 sztuk, czyli o 107% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Pojazdy w pełni elektryczne stanowiły nieco ponad połowę (11 194 sztuk). Natomiast pozostała część to hybrydy typu plug-in (11 097 sztuk). 

Elektromobilność na ulicach

Zainteresowaniem cieszą się również pozostałe formy transportu. W technologie elektromobilne inwestują firmy – flota elektrycznych ciężarówek i pojazdów dostawczych wzrosła do 880 sztuk. Powiększa się także park elektrycznych motorowerów i motocykli, który pod koniec marca wyniósł 9 366 sztuk. Natomiast po polskich miastach jeżdżą już w sumie 472 autobusy elektryczne

Niewielkie zmiany w infrastrukturze

Rozwój elektromobilności obserwujemy także w zakresie infrastruktury ładowania. Pod koniec marca w Polsce funkcjonowało 1 425 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 780 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Podobnie jak w lutym, w marcu uruchomiono 15 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (33 punkty).

Mniejszy entuzjazm w montowaniu stacji

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, zauważa, że w ostatnich miesiącach tempo instalacji i odbiór nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania, wyraźnie spadły. W IV kwartale poprzedniego roku zamontowano 82 nowe ładowarki. Natomiast w I kwartale 2021 roku powstało 61 stacji. 

– Sytuacji w zakresie rozbudowy infrastruktury z pewnością nie poprawi planowana nowelizacja Ustawy o elektromobilnosci i paliwach alternatywnych, w ramach której zostaną usunięte art. 64-66 dotyczące tzw. mechanizmu interwencyjnego nakładającego na operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych (OSD) obowiązek wybudowania brakującej liczby stacji ładowania, o ile próg minimalny (określony w art. 60 ustawy) nie został osiągnięty w trybie rynkowym – dodaje Mazur. 

Źródło: pspa.com.pl