Wiadomości OZE Lightyear One, czyli samochód napędzany energią słońca 10 lipca 2017 Wiadomości OZE Lightyear One, czyli samochód napędzany energią słońca 10 lipca 2017 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Wiele jest już na rynku samochodów elektrycznych, lecz żaden z popularnych modeli nie jest w stanie przetrwać bez dostępu do ładowarki. Samochód Lightyear One stworzony od podstaw przez grono holenderskich studentów ma być rewolucją, która będzie w stanie pokonać barierę braku energii dzięki zamontowanym na dachu panelom fotowoltaicznym. Reklama Co więcej, samochód można już wstępnie zamówić za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej projektu. Jego cena będzie wynosić 119 tysięcy euro, co na chwilę obecną jest równowartością 502 tysięcy polskich złotych. Nie jest to mało, lecz nie od dziś wiadomo, że za innowacje należy zapłacić. Celem projektu nie było stworzenie samochodu do sprzedaży. Pierwszym krokiem ku temu było zbudowanie pierwszej wersji Lightyear One, który został opracowany specjalnie na potrzeby konkursu Bridgestone World Solar Challenge w 2013 roku. W klasie Cruiser samochód nie miał sobie równych – studenci Uniwersytetu w Eindhoven zauważyli wtedy drzemiący w projekcie potencjał, który postanowili zamienić na zysk. Początkowo studenci myśleli, że koszt samochodu w sprzedaży będzie oscylować w pobliżu miliarda euro, jednak wokół projektu zgromadziło się tak wielu inwestorów, że cena stała się o wiele niższa. O szczegółach technicznych samochodu wciąż niewiele wiadomo. Firma Lightyear twierdzi, że panele słoneczne na terenie Holandii pozwolą pokonać nawet do 10 tysięcy kilometrów rocznie, a w obszarach mocniej nasłonecznionych jak przykładowo w Kalifornii nawet dwa razy więcej. Między innymi dlatego, to właśnie USA są głównym celem dystrybucyjnym firmy – tam samochód dotrze najszybciej. Dystrybucja w Europie rozpocznie się w 2019 roku. Twórcy mają nadzieję na sprzedaż 200 sztuk samochodu rocznie. Samochód jest wyposażony również w standardowe złącze ładowania, pomimo tego, iż twórcy twierdzą, że samochód może być w pełni autonomiczny od zewnętrznych źródeł energii. Wszystko za sprawą paneli słonecznych zamontowanych na dachu, które produkują energię, która jest później magazynowana w akumulatorze. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.