Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Miasto zakazuje reklam związanych z paliwami kopalnymi

Miasto zakazuje reklam związanych z paliwami kopalnymi

Po raz pierwszy władze miasta zdecydowały się na podjęcie oddolnych działań wymierzonych przeciwko paliwom kopalnym. Haga zakazuje reklamy rejsów wycieczkowych, lotnictwa i przemysłu naftowego. 

swiat oze cfs wrze 420x250 1swiat oze cfs wrze 925x200 1
Reklama

Haga walczy ze zmianami klimatu 

Władze Hagi podjęły decyzję o zakazie reklamowania w mieście usług związanych z paliwami kopalnymi. Oznacza to koniec billboardów zachęcających do zakupu benzyny, rejsów wycieczkowych czy podróży lotniczych. Zakaz jest usankcjonowany prawnie, co oznacza, że nieprzestrzeganie go będzie karane.

To pierwszy przypadek w historii, w którym to miasto zakazuje reklamy wysokoemisyjnych środków transportu. Decyzja władz Hagi jest wynikiem apelu szefa OZN, Antonio Guterresa, który wzywał do podjęcia zdecydowanych działań proklimatycznych. 

– Wiele rządów ogranicza lub zabrania reklamowania produktów, które szkodzą ludzkiemu zdrowiu, takich jak tytoń. Niektóre zaczynają robić to samo z branżą paliw kopalnych. Wzywam wszystkie państwa do wprowadzenia zakazu reklamowania firm z tego sektora, a także media i firmy technologiczne do wycofania tych reklam – powiedział sekretarz podczas przemówienia w Amerykańskim Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku przy okazji obchodów Światowego Dnia Środowiska

Prekursorskie ustawodawstwo Hagi może zainicjować podobne zmiany na terenie całej Holandii. Amsterdam i sąsiednie miasto Haarlem nałożyły już zakaz reklamy produktów przyczyniających się do postępowania zmian klimatu. Obejmuje on m.in. mięso. 

– Więcej miast chce wprowadzić zakaz reklamowania paliw kopalnych za pomocą rozporządzenia, ale wszystkie czekały, aż jakieś inne miasto zrobi to pierwsze. Haga jest tym miastem – powiedziała Femke Sleegers z holenderskiej grupy reklamowej Reclame Fossielvrij.

Celem jest zmiana myślenia 

Thijs Bouman uważa, że reklamy paliw kopalnych mają psychologiczne znaczenie – kształtują przekonania na temat nieszkodliwości wysokoemisyjnych usług. Zakazując takich reklam, miasto chce pokazać, że tego typu działania są szkodliwe dla klimatu. Ich całkowite wyeliminowanie nie jest możliwe, ale ważne, aby zwiększać świadomość mieszkańców i kształtować proekologiczne postawy, szczególnie wśród młodszych pokoleń.  

– Jeśli reklama paliw kopalnych zostanie zakazana, zasoby te będzie można lepiej wykorzystać, na przykład w celu wzmocnienia zrównoważonych opcji i udogodnień, takich jak transport publiczny – dodał Thijs Bouman, adiunkt psychologii środowiskowej na Rijksuniversiteit Groningen.

Femke Sleegers, przedstawicielka holenderskiej grupy reklamowej Reclame Fossielvrij, która pomogła nagłośnić kampanię dotyczącą zakazu, zauważa, że ​​poprzednie próby uregulowania reklam paliw kopalnych w mieście zakończyły się niepowodzeniem. Za każdym razem przeciwko występowały firmy, których ten zakaz dotyczy. „Haga pokazuje odwagę potrzebną do rozwiązania kryzysu klimatycznego” – powiedziała Sleegers. 

Zobacz też: Czysta energia tworzy więcej miejsc pracy niż paliwa kopalne 

Źródła: theguardian.com. 

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.