Najszybszy prom elektryczny, który unosi się nad wodą 

Najszybszy prom elektryczny, który unosi się nad wodą 

Wkrótce nad sztokholmskimi wodami będzie unosił się najszybszy prom elektryczny. Statek Candela ma dwie kluczowe zalety – znacząco zmniejsza emisje i czas przejazdu. Latający prom elektryczny może osiągnąć prędkość nawet 30 węzłów, ograniczając zanieczyszczenia o 95%. 

Najszybszy prom elektryczny wypłynie na sztokholmskie wody 

Candela P-12 to do tej pory najszybszy z promów elektrycznych, który znajduje się na rynku. Powyżej prędkości 18 węzłów statek będzie unosił się nad wodą, co pozwoli na zmniejszenie oporu i osiągnięcie większych prędkości – nawet do 30 węzłów. 

Najszybszym promem elektrycznym zainteresował się szwedzki rząd. W 2023 roku statek ma przewozić mieszkańców Sztokholmu po miejskich drogach wodnych. Candela może pomóc skrócić podróże osobom dojeżdżającym z przedmieść do centrum nawet o 50 minut dziennie. 

Candela P-12 mierzy prawie 12 metrów długości, waży 8,5 tony i jest w stanie pomieścić 30 pasażerów. Jej bateria ma pojemność 180 kWh i ładuje się w ciągu zaledwie godzinny. 

ev sustainability digital ad 300x250 921167513 PL final jun28 1
ev sustainability digital ad 750x200 949073423 PL PL Aug22 final 1

Podróż niestraszna osobom z chorobą morską 

Producenci podkreślają, że podróż elektrycznym promemem będzie przypominać raczej nowoczesny pociąg niż łódź, dzięki możliwości unoszenia się ponad wodą. Nawet na wzburzonym morzu płynie cicho i płynnie, dzięki aktywnej stabilizacji elektronicznej, co oznacza, że jest bezpieczna dla osób z chorobą morską. 

TVyl HvarsPq7LSLt6ntw5clBdNt9HYgrXWXE J4rzcN8mLttqbmogW75EpT5WPIv1EfC3wCWhgOsWwRvM2Svyx2KPL2c74mGoWXZVqIe73luBmvFHOKaG jrZ8ZUynjm9NzjOXEN4YSXOes0kpDaw
Wnętrze elektrycznego promu Candela P-12. Źródło: candela.com

Łódź unosi się nad wodą, dzięki trzem skrzydłom wykonanym z włókna węglowego, które działają podobnie do skrzydeł samolotu. Kiedy woda przepływa przez ich powierzchnię wytwarza się siła, która podnosi łódź do góry. Skrzydła są kontrolowane komputerowo do 100 razy na sekundę, aby utrzymać odpowiednią stabilność. 

Czy prom elektryczny Candela pomoże obniżyć emisje miasta?

Najpopularniejszym środkiem transportu publicznego w Sztokholmie jest ruch morski – miasto składa się z wielu archipelagów i dróg wodnych. Jednak w większości na publiczną flotę składają się nieefektywne łodzie z silnikiem spalinowym. 

Producenci promu Candela utrzymują, że ten prom elektryczny jest czterokrotnie bardziej energooszczędny niż inne statki na rynku. Łódź zużywa nawet do 80% mniej energii niż konwencjonalne, zasilane paliwami statki. To sprawia, że jest bardziej ekologiczną opcją transportu niż autobus hybrydowy. 

Rewolucja sztokholmskiego transportu

Elektryczny prom ma całkowicie zrewolucjonizować podróże wodne w Sztokholmie. Zamiast dużych, mieszczących 300 pasażerów i emitujących wiele CO2 statków, Candela proponuje inne  rozwiązanie – mniejsze, elektryczne łodzie z częstszymi rozkładami jazdy. Zamiast dwóch tras dziennie, jak do tej pory, prom odpływałby od portów średnio co 11 minut. 

Źródło: candela.com, euronews.com

Fot. główna: candela.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.