Elektromobilność Nawet 20 lat w elektryku! Baterie w autach elektrycznych degradują się coraz wolniej 16 września 2024 Elektromobilność Nawet 20 lat w elektryku! Baterie w autach elektrycznych degradują się coraz wolniej 16 września 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Krytycy elektromobilności zwracają uwagę, że, podobnie jak w przypadku telefonów czy laptopów, baterie samochodów elektrycznych z czasem degradują się. Jak jednak wskazują ostatnie analizy, proces tracenia pojemności przez akumulatory elektryków jest coraz wolniejszy. W 2019 roku postępował on w tempie średnio 2,3% rocznie. Według najnowszych badań, na nowszych modelach wartość ta spadła do 1,8% w skali roku. Reklama Czym jest degradacja baterii w samochodach elektrycznych? Baterie, które da się rozładować i naładować, z biegiem czasu ulegają degradacji. Dotyczy to zarówno smartfonów, tabletów czy laptopów, jak i samochodów elektrycznych. Akumulatory umieszczone w tych sprzętach zwykle są w stanie dostarczyć nieco więcej energii, niż urządzenie może przyjąć. Powoduje to stopniowe zmniejszanie się pojemności takiej baterii. Nie trzeba zresztą posiadać elektryka, aby się o tym przekonać – współczesne smartfony po kilku latach używania często zaczynają się rozładowywać znacznie szybciej. Nie jest tak, że zaczynają pobierać coraz więcej energii – po prostu bateria traci na pojemności. Jak wynika z badań firmy Geotab, spadek pojemności baterii samochodów elektrycznych nie jest linearny. Zwykle podczas pierwszego roku do 2 lat użytkowania takiego auta, kierowca zobaczy stosunkowo wysoki spadek pojemności. Potem tempo degradacji znacząco spada, by pod koniec życia baterii znowu przyspieszyć. Ile dokładnie zajmuje taki proces? Degradacja akumulatorów w elektrykach coraz wolniejsza W 2019 roku firma Geotab opublikowała raport, gdzie zaprezentowała tempo degradacji baterii w różnych modelach samochodów elektrycznych. Oczywiście, jedne modele radziły sobie lepiej, a inne gorzej, jednak średni poziom zużycia akumulatora osiągnął 2,3% w skali roku. Oznacza to, że przeciętny elektryk kupiony pięć lat temu ma o 11,5% mniej pojemną baterię, niż gdy wyjeżdżał z salonu, a zapewne nawet więcej, biorąc pod uwagę brak liniowości procesu degradacji. Norwegia: prawie 95% sprzedanych w sierpniu samochodów to elektryki Geotab postanowił powtórzyć to badanie w tym roku, biorąc pod uwagę nowsze modele samochodów elektrycznych. Jak się okazało, wynik został znacząco poprawiony. Baterie współczesnych elektryków degradują się w średnim tempie 1,8% rocznie. Zaledwie 0,5 punktu procentowego różnicy może wydawać się niewielkim skokiem, jednak znacząco wydłuża żywotność samochodu elektrycznego. Blisko 20 lat bezpiecznej jazdy Podczas gdy elektryki kupione w 2019 roku aktualnie mają kilkanaście procent mniej pojemną baterię niż przy wyjechaniu z salonu, samochód kupiony dziś za pięć lat zdegraduje baterię na poziomie około 10%. Modele z 2019 roku 80% fabrycznego stanu akumulatora osiągną po zaledwie dekadzie. W przypadku współczesnych elektryków okres ten wydłuża się do 12-13 lat. Jak podkreśla Geotab, granica wzrastającego ryzyka awarii to kolejne 6,5 roku. Daje nam to wynik niemalże dwóch dekad do momentu, w którym degradacja baterii znacząco wpłynie na poruszanie się autem elektrycznym. – Czytaj także: Wojna o elektryki trwa. Kanada ze 100% cłem na auta elektryczne z Chin Źródła: elektrowozo.pl, geotab.com Fot. Canva (Matt Weissinger, Elly Miller, philpell) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.