Wiadomości OZE Norwegia zainstaluje pierwsze na świecie bezprzewodowe stacje ładowania samochodów elektrycznych dla taksówek Oslo 26 marca 2019 Wiadomości OZE Norwegia zainstaluje pierwsze na świecie bezprzewodowe stacje ładowania samochodów elektrycznych dla taksówek Oslo 26 marca 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Tych pojazdów SCT w Warszawie nie dotyczy. Sprawdź, czy możesz wjechać Minął niecały miesiąc od wejścia w życie pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Do obszaru w centrum Warszawy nie mogą wjechać niektóre auta spalinowe, w zależności od tego kiedy zostały wyprodukowane lub jakie normy emisji spełniają. Niektóre pojazdy mogą być jednak wyłączone spod tych zasad na pewnych warunkach. Kogo dotyczą te uprawnienia i jak je zdobyć? Elektromobilność Polski rynek e-mobility na plusie w I połowie roku Według danych z końca czerwca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 69 020 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze sześć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 12 307 szt. (tj. o 7% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Stolica Norwegii, Oslo będzie pierwszym na świecie obszarem metropolitalnym, który zainstaluje bezprzewodowe, oparte na indukcji stacje ładowania elektrycznych taksówek – podaje agencja informacyjna Reuters. Norwegia chce jednak pójść jeszcze dalej i nakazuje, aby wszystkie nowe samochody sprzedawane w kraju były całkowicie elektryczne do 2025 roku. Reklama Aby uruchomić system ładowania taksówek, Norwegia wykorzystuje fińską firmę użyteczności publicznej Fortum, która współpracuje z amerykańską firmą Momentum Dynamics i władzami miejskimi Oslo, aby zainstalować płyty ładujące na drodze, które łączą się z odbiornikami energii w samych pojazdach. Cel to ułatwienie ładowania elektrycznych taksówek, ponieważ jest to teraz kłopotliwe, czasochłonne i kosztowne. Za pomocą indukcji, która jest bardziej energooszczędna, taksówki mogą być ładowane, gdy czekają w tak zwanym postoju taksówek lub w wolnej kolejce, w której taksówki ustawiają się, aby czekać na pasażerów. Płyty ładujące będą zainstalowane w miejscu, gdzie taksówka jest zaparkowana, a odbiornik w pojeździe. Pozwali to na ładowanie do 75 kilowatów. Projekt będzie pierwszą bezprzewodową infrastrukturą szybkiego ładowania dla elektrycznych taksówek na całym świecie, a także pomoże w dalszym rozwoju technologii ładowania bezprzewodowego dla wszystkich sterowników EV. Fortum Charge & Drive od dawna współpracuje z branżą taksówkarską, aby umożliwić elektryfikację floty taksówek. Największą przeszkodą okazała się infrastruktura: znalezienie ładowarki, podłączenie i oczekiwanie, aż samochód się naładuje, jest zdaniem taksówkarzy zbyt czasochłonne. Projekt szybkiego ładowania bezprzewodowego ma na celu rozwiązanie tych problemów, a tym samym ograniczenie emisji klimatycznych z sektora taksówek – nie tylko w Norwegii, ale na całym świecie. – Od 2023 r. wszystkie taksówki w Oslo będą zeroemisyjne. Wspólnie z branżą taksówkarską zadbamy o to, aby zmiana była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika i wydajna. Oslo zawsze będzie w czołówce innowacji i cieszymy się, że możemy połączyć siły z dwoma najbardziej postępowymi graczami w branży w dążeniu do wprowadzenia najbardziej ambitnego planu bezprzewodowego ładowania floty taksówek – powiedział Sture Portvik, menedżer ds. Mobilności w Oslo. Według agencji Reuters Norwegia ma obecnie najwyższy wskaźnik własności pojazdów elektrycznych na świecie i wyprzedza Niemcy jako najszybciej rozwijający się rynek samochodów elektrycznych w Europie. W ubiegłym roku Norwegowie kupili łącznie 46 143 nowych elektryków. To sprawia, że jeden na trzy nowe samochody tam sprzedawane to pojazd elektryczny. Dla porównania, obywatele USA kupili w zeszłym roku ponad 17 milionów nowych samochodów, z czego tylko 1,2% to samochody elektryczne – wynika z danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej . Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.