Wiadomości OZE Pierwsza na świecie infrastruktura do transportu i składowania CO2 na dnie morskim 29 lipca 2022 Wiadomości OZE Pierwsza na świecie infrastruktura do transportu i składowania CO2 na dnie morskim 29 lipca 2022 Przeczytaj także Energetyka Czy osłony energetyczne będą przedłużone w 2025 roku? Ministra klimatu i środowiska Paulina Henning-Kloska zapowiedziała przedłużenie wsparcia dla odbiorców energii elektrycznej. Co ważne, dopiero po przyjęciu budżetu państwa będzie można powiedzieć, jaką formę będzie mieć to wsparcie. Wiadomości OZE Wysokie emisje skutkują migracją klimatyczną. Co można z tym zrobić? Badania pokazują, że jeżeli do 2050 roku emisje nie zostaną obniżone, do 10 miast Globalnego Południa przybędzie 8 mln migrantów klimatycznych. Aby temu zapobiec, kluczowe jest osiągnięcie celów porozumienia paryskiego. Projekt w Oygarden w Norwegii umożliwi transport i składowanie CO2 w zbiornikach pod dnem morskim. Docelowo składowanych ma być ponad 5 mln ton CO2 rocznie — to mniej więcej tyle, ile emituje milion samochodów osobowych z silnikiem spalinowym. Reklama Składowanie CO2 na dnie morskim Northern Lights, wspólne przedsięwzięcie spółek Equinor, Shell i TotalEnergies, jest pierwszym projektem otwartej i elastycznej infrastruktury do wychwytywania i bezpiecznego składowania dwutlenku węgla pochodzącego z przemysłu. Pierwszy etap projektu zostanie ukończony w połowie 2024 roku. W ujęciu rocznym będzie można wówczas składować do 1,5 mln ton CO2. Docelowo, już po zrealizowaniu drugiego etapu projektu, ilość składowanego na stałe dwutlenku węgla ma wzrosnąć do ponad 5 mln ton rocznie. Zbudowane na potrzeby tego projektu statki będą transportować wychwycony i skroplony CO2 do terminalu Northern Lights w Oygarden w zachodniej Norwegii. Zdalnie obsługiwana stacja Na terminalu powstanie nowoczesna stacja operatorska, która będzie obsługiwana zdalnie z obiektów spółki Equinor oddalonych o około 7 km. Schemat działania stacji, źródło: mat. prasowe ABB Możliwość wychwytywania i składowania tej części „przemysłowego” dwutlenku węgla, którego nie da się wyeliminować, ma zasadnicze znaczenie w kontekście dążenia do neutralności klimatycznej, czyli zerowej emisji netto. Globalne możliwości wychwytywania CO2 mają wzrosnąć do 1,7 mld ton rocznie do 2030 roku. – Northern Lights to istotny projekt nie tylko ze względu na jego wpływ na równoważenie cyklu węglowego, ale również w kontekście wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w tego typu procesach – dodał Per Erik Holsten, dyrektor biznesu Przemysłu Energetycznego w regionie Europy Północnej. Pociąg z panelami słonecznymi, który pochłania dwutlenek węgla źródło: mat. prasowe ABB, zdj. główne – Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.