Pierwsza na świecie infrastruktura do transportu i składowania CO2 na dnie morskim

Pierwsza na świecie infrastruktura do transportu i składowania CO2 na dnie morskim

Projekt w Oygarden w Norwegii umożliwi transport i składowanie CO2 w zbiornikach pod dnem morskim. Docelowo składowanych ma być ponad 5 mln ton CO2 rocznie — to mniej więcej tyle, ile emituje milion samochodów osobowych z silnikiem spalinowym.

Składowanie CO2 na dnie morskim

Northern Lights, wspólne przedsięwzięcie spółek Equinor, Shell i TotalEnergies, jest pierwszym projektem otwartej i elastycznej infrastruktury do wychwytywania i bezpiecznego składowania dwutlenku węgla pochodzącego z przemysłu. 

Pierwszy etap projektu zostanie ukończony w połowie 2024 roku. W ujęciu rocznym będzie można wówczas składować do 1,5 mln ton CO2. Docelowo, już po zrealizowaniu drugiego etapu projektu, ilość składowanego na stałe dwutlenku węgla ma wzrosnąć do ponad 5 mln ton rocznie.

Zbudowane na potrzeby tego projektu statki będą transportować wychwycony i skroplony CO2 do terminalu Northern Lights w Oygarden w zachodniej Norwegii. 

ev sustainability digital ad 300x250 921167513 PL final jun28 1
ev sustainability digital ad 750x200 949073423 PL PL Aug22 final 1

Zdalnie obsługiwana stacja

Na terminalu powstanie nowoczesna stacja operatorska, która będzie obsługiwana zdalnie z obiektów spółki Equinor oddalonych o około 7 km.

Projekt w Oygarden w Norwegii umożliwi transport i składowanie CO2 w zbiornikach pod dnem morskim. Docelowo składowanych ma być ponad 5 mln ton CO2 rocznie — to mniej więcej tyle, ile emituje milion samochodów osobowych z silnikiem spalinowym.
Schemat działania stacji, źródło: mat. prasowe ABB

Możliwość wychwytywania i składowania tej części „przemysłowego” dwutlenku węgla, którego nie da się wyeliminować, ma zasadnicze znaczenie w kontekście dążenia do neutralności klimatycznej, czyli zerowej emisji netto.

Globalne możliwości wychwytywania CO2 mają wzrosnąć do 1,7 mld ton rocznie do 2030 roku.

Northern Lights to istotny projekt nie tylko ze względu na jego wpływ na równoważenie cyklu węglowego, ale również w kontekście wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w tego typu procesachdodał Per Erik Holsten, dyrektor biznesu Przemysłu Energetycznego w regionie Europy Północnej.

źródło: mat. prasowe ABB, zdj. główne – Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.