Elektromobilność Pierwsza w Europie fabryka elementów baterii do samochodów elektrycznych powstanie w Polsce 01 marca 2020 Elektromobilność Pierwsza w Europie fabryka elementów baterii do samochodów elektrycznych powstanie w Polsce 01 marca 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Belgijska firma Umicore zainaugurowała w Radzikowicach pod Nysą budowę fabryki komponentów do produkcji katod do akumulatorów litowo-jonowych, które zasilają samochody elektryczne. W zakładzie ma pracować około 400 osób. Będzie to pierwsza tego typu fabryka w Europie. Reklama Proces transformacji ku elektrycznej mobilności Umicore jest producentem o zasięgu globalnym. Na całym świecie posiada 48 zakładów, zaś w Polsce jest od 2016 roku. W Nowej Rudzie na Dolnym Śląsku produkuje katalizatory redukujące emisję spalin samochodowych. Dodatkowo Umicore zajmuje się również recyklingiem metali szlachetnych. Produkowane w Radzikowicach komponenty mają być najbardziej zaawansowane technologicznie. Dzięki nim auta elektryczne będą mogły magazynować więcej energii, co równocześnie zwiększy ich zasięg. – Dzięki innowacyjnym technologiom, odpowiedzialnemu wydobyciu surowców i zastosowaniu zamkniętego obiegu materiałów jesteśmy bardzo mocno zaangażowani w proces transformacji ku elektrycznej mobilności. Jesteśmy wiodącym dostawcą materiałów katodowych w transporcie elektrycznym i dlatego tak ważna jest dla nas możliwość docierania do klientów w różnych regionach świata. Budowa nowego zakładu produkcyjnego w Nysie świetne wpisuje się w tę strategię – chwali się prezes Umicore, Marc Grynberg. Ważna inwestycja dla naszego kraju Jak czytamy w komunikacie resortu, produkcja komponentów ma ruszyć jeszcze pod koniec tego roku. Co więcej Umicore chce także uruchomić centrum badawczo-rozwojowe na globalne potrzeby firmy. Ministerstwo podkreśla, że realizacja tego projektu fabryki wpisuje się w jeden z postulatów Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie branży elektromobilności. – Ta inwestycja jest ważna dla polskiego rządu oraz dla dalszego rozwoju naszej, a także unijnej gospodarki. Dzięki niej (inwestycji) jeszcze w tym roku powstanie pierwsza tego typu fabryka w Europie i trzecia na świecie (po Chinach i Korei Płd.). To także największa zagraniczna inwestycja w tym regionie. Co nas szczególnie cieszy, Umicore całkowicie stawia na zieloną energię. W jednym przedsięwzięciu biznesowym łączy dwa aspekty: nowoczesnej technologii i ochrony środowiska – mówił Wojciech Murdzek, wiceminister Rozwoju. Źródło: forsal.pl, gov.pl Fot. główne: pixabay.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.