Elektromobilność Pierwsza w Europie fabryka elementów baterii do samochodów elektrycznych powstanie w Polsce 01 marca 2020 Elektromobilność Pierwsza w Europie fabryka elementów baterii do samochodów elektrycznych powstanie w Polsce 01 marca 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Belgijska firma Umicore zainaugurowała w Radzikowicach pod Nysą budowę fabryki komponentów do produkcji katod do akumulatorów litowo-jonowych, które zasilają samochody elektryczne. W zakładzie ma pracować około 400 osób. Będzie to pierwsza tego typu fabryka w Europie. Reklama Proces transformacji ku elektrycznej mobilności Umicore jest producentem o zasięgu globalnym. Na całym świecie posiada 48 zakładów, zaś w Polsce jest od 2016 roku. W Nowej Rudzie na Dolnym Śląsku produkuje katalizatory redukujące emisję spalin samochodowych. Dodatkowo Umicore zajmuje się również recyklingiem metali szlachetnych. Produkowane w Radzikowicach komponenty mają być najbardziej zaawansowane technologicznie. Dzięki nim auta elektryczne będą mogły magazynować więcej energii, co równocześnie zwiększy ich zasięg. – Dzięki innowacyjnym technologiom, odpowiedzialnemu wydobyciu surowców i zastosowaniu zamkniętego obiegu materiałów jesteśmy bardzo mocno zaangażowani w proces transformacji ku elektrycznej mobilności. Jesteśmy wiodącym dostawcą materiałów katodowych w transporcie elektrycznym i dlatego tak ważna jest dla nas możliwość docierania do klientów w różnych regionach świata. Budowa nowego zakładu produkcyjnego w Nysie świetne wpisuje się w tę strategię – chwali się prezes Umicore, Marc Grynberg. Ważna inwestycja dla naszego kraju Jak czytamy w komunikacie resortu, produkcja komponentów ma ruszyć jeszcze pod koniec tego roku. Co więcej Umicore chce także uruchomić centrum badawczo-rozwojowe na globalne potrzeby firmy. Ministerstwo podkreśla, że realizacja tego projektu fabryki wpisuje się w jeden z postulatów Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie branży elektromobilności. – Ta inwestycja jest ważna dla polskiego rządu oraz dla dalszego rozwoju naszej, a także unijnej gospodarki. Dzięki niej (inwestycji) jeszcze w tym roku powstanie pierwsza tego typu fabryka w Europie i trzecia na świecie (po Chinach i Korei Płd.). To także największa zagraniczna inwestycja w tym regionie. Co nas szczególnie cieszy, Umicore całkowicie stawia na zieloną energię. W jednym przedsięwzięciu biznesowym łączy dwa aspekty: nowoczesnej technologii i ochrony środowiska – mówił Wojciech Murdzek, wiceminister Rozwoju. Źródło: forsal.pl, gov.pl Fot. główne: pixabay.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.