Polska w smogu. Kraków sprawdza jaki wpływ na zanieczyszczenie powietrza mają emisje samochodowe

Polska w smogu. Kraków sprawdza jaki wpływ na zanieczyszczenie powietrza mają emisje samochodowe

Za zanieczyszczenie powietrza w Polsce odpowiadają przede wszystkim spaliny pochodzące z kotłów i pieców na paliwa stałe. To jednak nie wszystko. Winne są także emisje pochodzące z transportu drogowego. Za jaką część odpowiadają? Krakowski Alarm Smogowy i Zarząd Transportu Publicznego postanowili to sprawdzić, prowadząc badania rzeczywistej emisji spalin samochodowych metodą zdalnego pomiaru.

Pomiar emisji spalin

Pod koniec listopada Krakowski Alarm Smogowy i Zarząd Transportu Publicznego rozpoczęły badania rzeczywistej emisji spalin samochodowych. Testy wykonywane były za pomocą metody zdalnego pomiaru. Jest to pierwszy w Polsce przykład wykorzystania tego sposobu. Wcześniej emisję spalin w ten sposób zmierzono np. w Londynie, Paryżu, Brukseli i Zurychu. Badania mogły zostać zrealizowane dzięki wsparciu unijnemu, w ramach projektu CARES (City Air Remote Emission Testing). 

Dane pokazują m.in. jakie samochody poruszają się po mieście: jakie jest ich wiek, skala emisji i wpływ na zanieczyszczenie środowiska. Z informacji można odczytać, które pojazdy emitują najwięcej zanieczyszczeń, np. tlenków azotu, pyłów, tlenku węgla czy dwutlenku węgla.

Czy ten nowy dla Krakowa i Polski sposób kontroli emisji może przyczynić się do redukcji emisji z transportu? Zapytaliśmy o to eksperta z Airly.

Wiemy już, że samochody, które emitują największe ilości tlenków azotu oraz pyłów to stare diesle. Przeprowadzone badanie pozwoli określić, jak wiele takich wiekowych i wysokoemisyjnych aut porusza się po Krakowie i jaki jest ich rzeczywisty wpływ na to, czym oddychamymówi Marcin Gnat, PR & Communication Manager w Airly

Testom zostało poddane ok. 100 tys. samochodów, a urządzenia pojawiły się w miejscach newralgicznych pod względem ruchu samochodowego. Uzyskane dane będzie można wykorzystać do opracowania nowej Strefy Czystego Transportu zgodnie z wymogami wojewódzkiego Programu Ochrony Powietrza. 

Diesel i reszta

Fatalny wpływ na jakość powietrza mają stare diesle. Badania przeprowadzone niedawno przez Krakowski Alarm Smogowy wskazują, że w 88 przebadanych punktach aż w 52 stężenie dwutlenku azotu było zbyt wysokie. To właśnie ruch samochodowy najbardziej dokłada się do wysokich stężeń NO2 z czego największy wpływ na zanieczyszczenia mają starsze diesle.

W przypadku PM10 wpływ emisji pochodzących z transportu na ogólną ilość tego zanieczyszczenia w kraju nie przekracza 10%. Jeśli chodzi natomiast o NOx a więc mieszanki tlenków azotu, udział czynnika ruchu samochodowego jest na ogół czterokrotnie większy dodaje Marcin Gnat. 

Autobusy, busy i taksówki

Badania emisji spalin pozwolą porównać też emisje z busów, autobusów prywatnych przewoźników z miejskimi oraz taksówek. Dzięki danym uzyska się informacje, które grupy samochodów emitują najwięcej zanieczyszczeń i mają największy negatywny wpływ na jakość powietrza.

Następnym krokiem, jaki Kraków musi podjąć, jest ograniczenie ruchu tych samochodów, które emitują najwięcej zanieczyszczeń, szczególnie pyłów i tlenków azotu. Już niedługo miasta powinny otrzymać możliwość wyznaczania stref, do których nie będą miały wjazdu najbardziej trujące auta […] – mówi Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Smog nadal zatruwa życie

W rankingach dotyczących jakości powietrza polskie miasta nie wypadają zbyt dobrze. Znacznie przekroczone normy powietrza, chociaż umożliwiają bezpłatną jazdę miejską komunikacją, to powodują wiele dolegliwości i chorób, w tym psychicznych. Na tle Europy wypadamy bardzo źle.

Wciąż długa droga przed nami, bo w przypadku cząsteczek stałych (PM1, PM2.5, PM10) wciąż obok Bułgarii, Serbii i Bośni i Hercegowiny jesteśmy jednym z najbardziej zanieczyszczonych krajów Europymówi Marcin Gnat z Airly i dodaje, że: Bardzo często to małe miasteczka z całej Polski są zanieczyszczone bardziej niż tradycyjnie kojarzone ze smogiem w naszym kraju Kraków czy Katowice.

Potwierdzają to statystyki Polskiego Alarmu Smogowego z 2020 roku:

nHEl388FlljdfFi3 ijN3iLa7Y6KBlDG8 sj GIVdPDKMetYuX8lRezsghx97jQUly QmEQddnFZ9y74czr RCNZFyqk7gTcS35 KB Pae PEOr2UJl2Z3cOAzCvr05o4CbrbP

Jak najlepiej radzić sobie ze smogiem, co możemy robić jako jednostki, a jakie kroki leżą w rękach decydentów? 

Jeśli chodzi o walkę ze smogiem, każde nasze działanie jest ważne. Rezygnacja ze starego diesla na rzecz mniej emisyjnej formy transportu, zaprzestanie palenia śmieci w domowym piecu to właściwe działania, jeśli mówimy o przyczynieniu się do czystszego powietrza na poziomie jednostki mówi Marcin Gnat i dodaje: Każde jednostkowe działanie ma znaczenie i stanowi dobry przykład, ale musimy mieć świadomość, że by naprawdę rozprawić się ze smogiem w Polsce, konieczne są zdecydowane kroki zarówno na szczeblu państwa jak również miast i samorządów. Bez tego, my i nasi bliscy, będziemy cierpieć z powodu trującego powietrza jeszcze przez wiele lat, a nawet dziesięcioleci. 

źródło: mat. prasowy, Airly

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.