Wiadomości OZE Pierwszy komercyjny lot Virgin Atlantic na przetworzonym gazie z odpadów 22 października 2018 Wiadomości OZE Pierwszy komercyjny lot Virgin Atlantic na przetworzonym gazie z odpadów 22 października 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. O pomyśle wykorzystania odpadów jako paliwa pisaliśmy tutaj. Okazuje się, że został on wcielony w życie przez Richarda Bransona i firmę Virgin Atlantic, której jest założycielem. Zasilony paliwem z odpadów samolot wzbił się w powietrze i z powodzeniem wylądował – Boeing 747 wystartował z Orlando na Florydzie i wylądował na lotnisku w Gatwick. Reklama Samolot był zasilany mieszanką konwencjonalnego paliwa lotniczego i etanolu wytwarzanego z odpadów. Ta innowacyjna formuła została opracowana przez firmę LanzaTech z siedzibą w Chicago we współpracy z Pacific Northwest National Lab (PNNL), laboratorium amerykańskiego Departamentu Energii. „Paliwo to pobiera odpady, gazy bogate w węgiel, które w przeciwnym razie sięgałyby do kominów w hutach stali i aluminium i zapewnia im drugie życie” – napisał na swoim blogu Branson i dodał: „To niewiarygodne, że fabryki mogą wytwarzać stal dla samolotów, a następnie powstałe odpady wykorzystać do zasilania go. To jest świetna szansa dla brytyjskiego przemysłu, ponieważ obsługuje nasze huty, a także dekarbonizuje je”. W komunikacie prasowym PNNL napisano, że „Proces ten jest podobny do tradycyjnej fermentacji, ale zamiast użycia cukrów i drożdży do produkcji alkoholu, odpady bogatych w węgiel gazów znalezionych w przemysłowych zakładach produkcyjnych zostają przekształcone przez bakterie w paliwa i chemikalia, takie jak etanol”. “To paliwo przewyższa właściwości konwencjonalnego paliwa lotniczego na bazie ropy naftowej pod względem wydajności i czystości spalania” – powiedział John Holladay, zastępca kierownika PNNL ds. wydajności energetycznej i energii odnawialnej w komunikacie prasowym. „Technologia ta nie tylko zapewnia opłacalne źródło zrównoważonego paliwa lotniczego, ale także zmniejsza ilość emitowanego dwutlenku węgla do atmosfery” – dodał. Paliwo Virgin składała się w 5% z odzyskanych gazów odlotowych, ale ostatecznie w przyszłości jego ilość mogłaby zostać podniesiona do 50%, donosi The Guardian. Branson powiedział, że LanzaTech ma potencjał do wyprodukowania nawet 125 milionów galonów rocznie w Wielkiej Brytanii, co wystarcza, aby zasilić 100% lotów Virgin Atlantic z Wielkiej Brytanii: „Oznaczałoby to prawie milion ton oszczędności CO2 rocznie, co odpowiada 2,100 lotów w obie strony między lotniskami Londyn Heathrow i JFK. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.