Pierwszy komercyjny lot Virgin Atlantic na przetworzonym gazie z odpadów

O pomyśle wykorzystania odpadów jako paliwa pisaliśmy tutaj. Okazuje się, że został on wcielony w życie przez Richarda Bransona i firmę Virgin Atlantic, której jest założycielem. Zasilony paliwem z odpadów samolot wzbił się w powietrze i z powodzeniem wylądował – Boeing 747 wystartował z Orlando na Florydzie i wylądował na lotnisku w Gatwick.

Samolot był zasilany mieszanką konwencjonalnego paliwa lotniczego i etanolu wytwarzanego z odpadów. Ta innowacyjna formuła została opracowana przez firmę LanzaTech z siedzibą w Chicago we współpracy z Pacific Northwest National Lab (PNNL), laboratorium amerykańskiego Departamentu Energii.

“Paliwo to pobiera odpady, gazy bogate w węgiel, które w przeciwnym razie sięgałyby do kominów w hutach stali i aluminium i zapewnia im drugie życie” – napisał na swoim blogu Branson i dodał: “To niewiarygodne, że fabryki mogą wytwarzać stal dla samolotów, a następnie powstałe odpady wykorzystać do zasilania go. To jest świetna szansa dla brytyjskiego przemysłu, ponieważ obsługuje nasze huty, a także dekarbonizuje je”.

W komunikacie prasowym PNNL napisano, że „Proces ten jest podobny do tradycyjnej fermentacji, ale zamiast użycia cukrów i drożdży do produkcji alkoholu, odpady bogatych w węgiel gazów znalezionych w przemysłowych zakładach produkcyjnych zostają przekształcone przez bakterie w paliwa i chemikalia, takie jak etanol”.

“To paliwo przewyższa właściwości konwencjonalnego paliwa lotniczego na bazie ropy naftowej pod względem wydajności i czystości spalania” – powiedział John Holladay, zastępca kierownika PNNL ds. wydajności energetycznej i energii odnawialnej w komunikacie prasowym. “Technologia ta nie tylko zapewnia opłacalne źródło zrównoważonego paliwa lotniczego, ale także zmniejsza ilość emitowanego dwutlenku węgla do atmosfery” – dodał.

Paliwo Virgin składała się w 5% z odzyskanych gazów odlotowych, ale ostatecznie w przyszłości jego ilość mogłaby zostać podniesiona do 50%, donosi The Guardian.

Branson powiedział, że LanzaTech ma potencjał do wyprodukowania nawet 125 milionów galonów rocznie w Wielkiej Brytanii, co wystarcza, aby zasilić 100% lotów Virgin Atlantic z Wielkiej Brytanii: “Oznaczałoby to prawie milion ton oszczędności CO2 rocznie, co odpowiada 2,100 lotów w obie strony między lotniskami Londyn Heathrow i JFK.

Dodaj komentarz


Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Mogą Ci się także spodobać

Gates rozpoczyna rewolucję energetyczną od kupy

Projekt California Institute of Technology to system, który wykorzysta reaktor elektrochemiczny. Woda i odchody człowieka ulegną rozbiciu. W wyniku tego podziału powstanie nawóz i wodór. Te dwa składniki będą magazynowane jako energia w wodorowych ogniwach paliwowych. Zdaniem Billa Gatesa, tego typu rozwiązanie może przynieść zysk na poziomie nawet 6 mld rocznie do 2030 roku.