Pierwszy komercyjny lot Virgin Atlantic na przetworzonym gazie z odpadów

O pomyśle wykorzystania odpadów jako paliwa pisaliśmy tutaj. Okazuje się, że został on wcielony w życie przez Richarda Bransona i firmę Virgin Atlantic, której jest założycielem. Zasilony paliwem z odpadów samolot wzbił się w powietrze i z powodzeniem wylądował – Boeing 747 wystartował z Orlando na Florydzie i wylądował na lotnisku w Gatwick.

Samolot był zasilany mieszanką konwencjonalnego paliwa lotniczego i etanolu wytwarzanego z odpadów. Ta innowacyjna formuła została opracowana przez firmę LanzaTech z siedzibą w Chicago we współpracy z Pacific Northwest National Lab (PNNL), laboratorium amerykańskiego Departamentu Energii.

“Paliwo to pobiera odpady, gazy bogate w węgiel, które w przeciwnym razie sięgałyby do kominów w hutach stali i aluminium i zapewnia im drugie życie” – napisał na swoim blogu Branson i dodał: “To niewiarygodne, że fabryki mogą wytwarzać stal dla samolotów, a następnie powstałe odpady wykorzystać do zasilania go. To jest świetna szansa dla brytyjskiego przemysłu, ponieważ obsługuje nasze huty, a także dekarbonizuje je”.

W komunikacie prasowym PNNL napisano, że „Proces ten jest podobny do tradycyjnej fermentacji, ale zamiast użycia cukrów i drożdży do produkcji alkoholu, odpady bogatych w węgiel gazów znalezionych w przemysłowych zakładach produkcyjnych zostają przekształcone przez bakterie w paliwa i chemikalia, takie jak etanol”.

“To paliwo przewyższa właściwości konwencjonalnego paliwa lotniczego na bazie ropy naftowej pod względem wydajności i czystości spalania” – powiedział John Holladay, zastępca kierownika PNNL ds. wydajności energetycznej i energii odnawialnej w komunikacie prasowym. “Technologia ta nie tylko zapewnia opłacalne źródło zrównoważonego paliwa lotniczego, ale także zmniejsza ilość emitowanego dwutlenku węgla do atmosfery” – dodał.

Paliwo Virgin składała się w 5% z odzyskanych gazów odlotowych, ale ostatecznie w przyszłości jego ilość mogłaby zostać podniesiona do 50%, donosi The Guardian.

Branson powiedział, że LanzaTech ma potencjał do wyprodukowania nawet 125 milionów galonów rocznie w Wielkiej Brytanii, co wystarcza, aby zasilić 100% lotów Virgin Atlantic z Wielkiej Brytanii: “Oznaczałoby to prawie milion ton oszczędności CO2 rocznie, co odpowiada 2,100 lotów w obie strony między lotniskami Londyn Heathrow i JFK.

Dodaj komentarz


You May Also Like

Rząd wystraszył się Unii i zmienił zdanie. Będą wiatraki i dekarbonizacja

Starsi Czytelnicy pamiętają pewnie zabawę z dawnego „Przekroju” pod tytułem „Wytęż wzrok i znajdź x szczegółów, którymi różnią się oba rysunki”. Wytężyliśmy się maksymalnie i poszukaliśmy różnic pomiędzy Krajowym Planem na Rzecz Energii i Klimatu przesłanym Brukseli oraz Polityką Energetyczną Państwa 2040 przeznaczoną na użytek krajowy. Okazało się, że w kilku punktach istotnie się różnią.

Chiny rosną w siłę, eksporterzy ropy tracą na znaczeniu

Chiny pełnią wiodącą rolę w dziedzinie energii odnawialnej i są obecnie największym na świecie producentem, eksporterem i instalatorem paneli słonecznych, turbin wiatrowych, baterii i pojazdów elektrycznych – tak wynika z najnowszego raportu Globalnej Komisji Geopolitycznej Przemian Energii, zaprezentowanego 11 stycznia w Abu Zabi. Na znaczeniu tracą liderzy rynku energetycznego opartego na paliwach kopalnych.