Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Polacy chcą zmienić tryb życia dla klimatu!

Polacy chcą zmienić tryb życia dla klimatu!

47,1% Polek i Polaków deklaruje gotowość do zmiany trybu życia na bardziej ekologiczny, nawet jeśli wiązałoby się to z wyrzeczeniami i nieznacznym obniżeniem wygody życia. Aż 70% respondentów badania Barometr Providenta deklaruje, że firmy powinny angażować się w tematy proekologiczne. Zainteresowanie ekologią wśród młodych rośnie.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Gotowi na wyrzeczenia

Większość z nas być może skłonna jest do poglądu, że to zamieszkujący wielkie miasta najchętniej zmieniają swoje przyzwyczajenia na bardziej ekologiczne. Do swojego życia proekologiczne zmiany najchętniej wprowadzają jednak mieszkańcy wsi. Badani z wielkich miast także są gotowi na wielkie poświęcenia, ale są na nie mniej zdecydowani. 

Respondenci w wieku od 25 do 34 lat deklarują mniejszą gotowość do wyrzeczeń od badanych w przedziale wiekowym 35-44 lat. Większą chęć do zmian wykazują młodzi poniżej 25 roku życia oraz seniorzy powyżej 55 lat.

Co możemy zrobić dla planety?

Trzy najczęściej wskazywane przez badanych działania, które każdy może podjąć na rzecz ochrony środowiska, to kolejno:

– segregowanie odpadów – 52%, 

– oszczędzanie wody – 45%,

– rezygnacja z plastiku i jednorazowych opakowań – 35.2%.

Respondenci jako ważne działania uznali także: niemarnowanie żywności – 34.5%, oszczędzanie energii – 32.5%, poszanowanie natury – 29.2%, a także sadzenie drzew – 26%.

Uczestnicy badania zdecydowanie uznali, że w działania proekologiczne powinny zaangażować się także przedsiębiorstwa i korporacje.

Praca w zgodzie z naturą

– 70 proc. Polaków oczekuje także od korporacji, przedsiębiorstw zachowań proekologicznych, prospołecznych – takich, które angażują i pokazują, że marka jest świadoma. Jest to związane z tym, że poniekąd takie zachowania przekładają się również na traktowanie pracowników. Jeżeli dla firmy ważne jest zaangażowanie społeczne, ważni są również pracownicy, ich dobrostan, wellbeing i spokojne oraz ambitne podejście do pracy – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska.

Respondenci wskazali zarazem, że doceniają w miejscu pracy zieleń i chętnie widzieliby jej więcej. 20% ankietowanych nie ma w pracy dostępu do roślin, a co trzeci badany uważa, że jest ich za mało. Wśród osób poniżej 35 roku życia niezadowolonych z ilości zieleni w przestrzeni biurowej jest aż ok. 55%!

Ulubione drzewa Polek i Polaków to…

W ramach badania, przeprowadzonego przez Provident wraz z portalem Dotlenieni.org, zorganizowano także plebiscyt na najbardziej lubiane drzewo liściaste. Wśród Polaków zdecydowanie wygrała brzoza, wskazało ją aż 46.2% badanych. Drugie miejsce zajął dąb – 42% wskazań, a trzecie kasztanowiec, który uzyskał 32,6% głosów respondentów. Kobiety najczęściej głosowały na kasztanowca, a najwięcej mężczyzn za swoje ulubione drzewo liściaste uznało dąb.

Życie bardziej ekologiczne

Słowo „kryzys”, które wywodzi się od greckiego krísis, oznacza kluczowy etap lub punkt zwrotny w przebiegu pewnego procesu. Mówiąc o kryzysie klimatyczno-ekologicznym, którego jesteśmy świadkami, obniżenie standardu życia to jedno z najważniejszych, stojących przed nami wyzwań. Wyrzeczenia mogą okazać się jednak kluczową decyzją, konieczną do poprawy stanu naszej planety.

Jakie jest Wasze zdanie? Czy jesteście gotowi na wyrzeczenia, jeśli doprowadziłyby do poprawy stanu środowiska naturalnego? Czy uważacie, że firmy powinny zaangażować się walkę ze zmianami klimatycznymi? Podzielcie się z nami opinią w komentarzu!

źródło: provident.pl, fot. Jake Melara/Unsplash

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.