Elektromobilność Polski elektryczny dostawczak już w 2023 roku. Dwie firmy zbudują prototyp e-vana 02 marca 2022 Elektromobilność Polski elektryczny dostawczak już w 2023 roku. Dwie firmy zbudują prototyp e-vana 02 marca 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Tych pojazdów SCT w Warszawie nie dotyczy. Sprawdź, czy możesz wjechać Minął niecały miesiąc od wejścia w życie pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Do obszaru w centrum Warszawy nie mogą wjechać niektóre auta spalinowe, w zależności od tego kiedy zostały wyprodukowane lub jakie normy emisji spełniają. Niektóre pojazdy mogą być jednak wyłączone spod tych zasad na pewnych warunkach. Kogo dotyczą te uprawnienia i jak je zdobyć? Elektromobilność Polski rynek e-mobility na plusie w I połowie roku Według danych z końca czerwca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 69 020 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze sześć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 12 307 szt. (tj. o 7% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Firma Innovation AG ze Zgorzelca oraz spółka Autobox Innovations ze Starachowic zakwalifikowały się do trzeciego etapu programu e-Van organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Przed nimi budowa prototypu pojazdu. Mają na ten cel po 14 mln zł. Reklama Trzeci etap programu e-Van Zwycięskie firmy w trzecim etapie muszą opracować i wykonać prototyp pojazdów (platform z zabudową testową). Dodatkowo mają do przygotowania dokumentację techniczną zabudowy testowej w ramach dokumentacji technicznej pojazdu. Na opracowanie prototypu mają rok. Mają być gotowe w I kwartale 2023 roku. Na realizację prac w trzecim etapie przewidziane zostało wynagrodzenie w maksymalnej wysokości 14 mln zł. – Uważamy, że polskie pojazdy elektryczne, to nie tylko idea, ale wręcz konieczność. Wobec narastającego kryzysu paliwowego, dostawcze elektryki to właściwa alternatywa, tym bardziej, gdy będą napędzane energią zieloną. Akurat u nas, w Zgorzelcu, jest jej pod dostatkiem. E-VAN zaprojektowany przez Innovation AG to aż w 70% na tzw. „local content” – komentuje Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG. Elektryczny VAN z Polski. Nowoczesne samochody dostawcze made in Poland Dostawczak o napędzie elektrycznym wjedzie w 2023 roku W kolejnym kroku NCBR oceni prototypy. Obie firmy mają szansę przejść do czwartego etapu, jeśli przygotowane przez nie konstrukcje pozytywnie przejdą testy oraz spełnią wymagania jakościowe. Łączny budżet całego projektu „e-Van” to 52 mln zł. Maksymalny łączny budżet brutto możliwy do uzyskania przez pojedynczego wykonawcę wynosi 20,4 mln zł. Gotowy pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1 poznamy już w IV kwartale 2023 roku. Innovation AG, źródło: gov.pl/web/ncbr Autobox Innovations, źródło: gov.pl/web/ncbr Czytaj też o tym, jak napęd elektryczny w autobusach i ciężarówkach może ratować życie. Wsparcie alternatywnych źródeł energii Poza Innovation AG i Autobox Innovations w programie „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, realizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach środków Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój wzięły udział również Sieć Badawcza Łukasiewicz i IWOS oraz Fabryka Samochodów Osobowych Syrena w Kutnie, MPower wraz z Ekoenergetyką Polska. Uczestnicy musieli pokazać wstępną koncepcję techniczną i biznesową oraz udowodnić, że mają potencjał badawczo-rozwojowy, który pozwoli im zaprojektować pojazd spełniający warunki konkursu. Celem programu jest wsparcie polskiej branży motoryzacyjnej poprzez promowanie technologii alternatywnych źródeł energii w uniwersalnych pojazdach dostawczych o napędzie elektrycznym kat. N1. źródło: informacja prasowa, gov.pl/web/ncbr, inwestycje.pl fot. gov.pl/web/ncbr Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.