Energetyka Polski projekt o bateriach zwyciężył w konkursie naukowym. Czy magnez zastąpi lit w akumulatorach przyszłości? 16 października 2025 Energetyka Polski projekt o bateriach zwyciężył w konkursie naukowym. Czy magnez zastąpi lit w akumulatorach przyszłości? 16 października 2025 Przeczytaj także Energetyka Raport NIK: zła jakość paliwa w siedmiu województwach. Na jakie stacje lepiej uważać? Wyniki najnowszej kontroli jakości na polskich stacjach wykazały nieprawidłowości dotyczące benzyny oraz oleju napędowego w siedmiu województwach. Chociaż większość próbek spełnia normy, część stacji sprzedawała paliwo o parametrach odbiegających od wymaganych przepisów. Raport pokazuje, gdzie w Polsce tankowanie pojazdu mogło wiązać się z ryzykiem i jakie konsekwencje grożą za wprowadzanie do obrotu paliw złej jakości. Energetyka Bon ciepłowniczy już dostępny. URE szacuje 466 mld zł kosztów transformacji sektora Zielona transformacja sektora ciepłowniczego może kosztować nawet pół biliona złotych wynika z najnowszego raportu. Przedsiębiorstwa liczą każdą złotówkę, podobnie jak odbiorcy, którzy mogą już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ponieważ średnia cena ciepła systemowego w Polsce kształtuje się w okolicy 100 złotych za gigadżul, warto sprawdzić, które miasta się kwalifikują. Od czego zależy wysokość ceny, można lepiej zrozumieć na podstawie analizy danych z 2024 roku. Polka zwycięża w konkursie naukowym ze swoim projektem badania skuteczności magnezu w bateriach. Chociaż Polska zajmuje czołowe miejsce na rynku produkcji baterii litowo-jonowych, europejski łańcuch dostaw wciąż jest silnie uzależniony od Chin. Opracowywanie nowych technologii, takich jak zastąpienie litu w akumulatorach magnezem, może pomóc uelastycznić sektor i uniezależnić Polskę od chińskich dostaw. Reklama Spis treści TogglePolska dominuje na rynku bateriiBaterie z magnezuŚwiat naukowy testuje magnez w bateriachPrzeszkody i perspektywy Polska dominuje na rynku baterii Polska jest kluczowym graczem na rynku produkcji baterii litowo-jonowych, będąc największym europejskim producentem i drugim na świecie. Pomimo znaczącego spadku eksportu w 2024 roku nasz kraj aktywnie inwestuje w fabryki, aby zwiększyć moc produkcyjną i sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, szczególnie w segmencie pojazdów elektrycznych. W globalnej dominacji Polska ustępuje jedynie Chinom, które zajmują czołową pozycję w całym łańcuchu dostaw baterii litowo jonowych – od wydobycia surowców, po produkcję komponentów i pojazdów. Uzależnienie branży od Chin to rosnący problem dla całego łańcucha dostaw Unii Europejskiej, a projekt laureatki tegorocznego konkursu dla młodych naukowców może być impulsem dla rozwoju polskiego rynku baterii. Unia wspiera projekty surowców krytycznych. Nowa szansa dla polskich inwestycji Baterie z magnezu FameLab to międzynarodowy konkurs komunikacji naukowej, którego celem jest promowanie umiejętności przystępnego i angażującego opowiadania o swoich badaniach, odkryciach lub tematach naukowych, bez użycia prezentacji multimedialnych. W polskich eliminacjach pierwsze miejsce zajęła Natalia Izdebska, która już 25 listopada będzie reprezentowała nasz kraj podczas międzynarodowego finału konkursu w genewskim CERN. W swoim wystąpieniu zwyciężczyni konkursu mówiła o zamiennikach dla standardowych baterii litowo-jonowych, które obecnie są standardem w urządzeniach mobilnych oraz samochodach elektrycznych. Zwróciła uwagę, że stosowanie litu do produkcji akumulatorów ma wiele wad – jest bardzo drogi, trudno dostępny, łatwopalny, a baterie szybko się rozładowują, mimo swej skuteczności. Jednym z najbardziej obiecujących kierunków badań są baterie magnezowe, które dzięki wykorzystaniu magnezu – pierwiastka powszechnie dostępnego w skorupie ziemskiej i znacznie tańszego od litu – mogą stać się przełomem w technologii magazynowania energii. Wygrana projektu, który zakłada rozwój sektora magazynowania energii w bateriach to sygnał, że środowisko naukowe dynamicznie interesuje się tą technologią. Świat naukowy testuje magnez w bateriach Magnez zamiast litu w bateriach to alternatywa, której potencjał widzą badacze z całego świata. Naukowcy z Uniwersytetu Tohoku w Japonii opracowali prototyp baterii magnezowej, która działa w temperaturze pokojowej. Udało się im zaprojektować katodę z amorficznego tlenku, która umożliwia przepływ jonów magnezu, co wcześniej było sporym ograniczeniem. Ten prototyp wytrzymał co najmniej 200 cykli ładowania i rozładowania. W końcowej fazie badań prototyp był wystarczający, by zasilić niebieską diodę. Podczas testów japońscy badacze odkryli również, że ochronna powłoka z cynku na anodzie magnezowej pozwala bateriom pracować nawet w suchym powietrzu, bez tłumienia reakcji elektrochemicznych spowodowanego kontaktem z tlenem. To ważne, bo dotąd produkcja i testy musiały się odbywać w warunkach laboratoryjnych, bez powietrza – co jest kosztowne i niemożliwe do odtworzenia w naturalnej, ziemskiej atmosferze. Bliźniaczym projektem jest HighMag – europejski program badawczy, który zgromadził instytucje z całego kontynentu (w tym z Austrii i Izraela). Jego celem jest opracowanie baterii magnezowych, które będą nie tylko tańsze i bezpieczniejsze, ale również możliwe do wyprodukowania przy użyciu linii produkcyjnych podobnych do tych, które dziś służą do produkcji baterii litowych. Przeszkody i perspektywy Chociaż magnez i inne alternatywy dla litu wyglądają obiecująco, droga do uniezależnienia się Europy od zewnętrznych dostawców wciąż jest trudna. Lit dominuje w produkcji baterii, a jego wydobycie i przetwarzanie są mocno skoncentrowane w Chinach, co daje im olbrzymi wpływ na rynek. Tak silne skoncentrowanie produkcji i dystrybucji baterii litowo-jonowych w dobie transformacji energetycznej i elektryfikacji transportu może doprowadzić dużych wahań cenowych. Główną przeszkodą dla nowych technologii są także ograniczenia techniczne: magnez porusza się znacznie wolniej w elektrolitach niż lit, co utrudnia szybkie ładowanie, a ogniwa magnezowe wymagają specjalnych materiałów katodowych i elektrolitów, które wciąż są w fazie eksperymentalnej. Z drugiej strony perspektywy są kuszące. Magnez jest tani, powszechnie dostępny i bezpieczny, a badania nad nowymi elektrolitami i powłokami ochronnymi powoli likwidują dotychczasowe bariery technologiczne. Europejskie i japońskie projekty badawcze pokazują, że przy odpowiednich inwestycjach możliwe jest stworzenie ogniw magnezowych nadających się do masowej produkcji. W praktyce oznacza to, że uniezależnienie się od chińskiego litu jest możliwe, choć wymaga czasu, dużych nakładów na badania i stopniowego wprowadzania nowych technologii do przemysłu. Zobacz też: Dlaczego metale ziem rzadkich są niezbędne dla OZE? Wpływ ograniczeń eksportowych Chin Źródła: Nauka w Polsce, PAP, Science Daily, Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.