Elektromobilność Program NaszEauto pod lupą: tylko 63 osoby otrzymały już pieniądze na prawie 7 tys. wniosków 04 lipca 2025 Elektromobilność Program NaszEauto pod lupą: tylko 63 osoby otrzymały już pieniądze na prawie 7 tys. wniosków 04 lipca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Rządowy program dopłat do aut elektrycznych „NaszEauto” rozpoczął się 3 lutego 2025 roku. Urzędnicy zapowiadali, że pierwsze przelewy na konta wnioskujących zaczną trafiać po czterech miesiącach. Ostatecznie pod koniec czerwca, po prawie pięciu miesiącach, zrealizowano pierwszych kilkadziesiąt wypłat. Reklama Spis treści TogglePierwsze wypłaty dla beneficjentówNajczęstszy problem Statystyki programuKontakt z NFOŚiGWProgram NaszEauto Pierwsze wypłaty dla beneficjentów Po blisko pięciu miesiącach od startu naboru pierwsi beneficjenci otrzymali dopłaty. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zrealizował 63 umowy na łączną kwotę 1 896 961,48 zł. Pozwala to oszacować, że średnio jeden beneficjent otrzymywał około 30 110 złotych wsparcia na zakup osobowego auta elektrycznego. To zaledwie ułamek z prawie siedmiu tysięcy złożonych wniosków. Biuro prasowe funduszu zapewnia, że wypłaty są realizowane na bieżąco. Mimo to rośnie liczba wniosków niezatwierdzonych. Na początku czerwca informowaliśmy o 90% wniosków, które wymagały poprawy ze względu na braki formalne. Ze statystyk z 30 czerwca 2025 roku programu NaszEauto wynika, że odsetek niezatwierdzonych podań to już 96%. Program NaszEauto: 90% wniosków wymaga poprawy – nowe informacje NFOŚiGW Najczęstszy problem NFOŚiGW komentuje, że pomoc jest uzależnione od złożenia przez beneficjentów dokumentów potwierdzających zabezpieczenie warunków umowy, czyli weksela in blanco lub cesji praw z polisy AC. Najczęściej we wnioskach brakuje właśnie tego elementu, który sprawia, że fundusz nie może dokonać wypłaty wsparcia. Statystyki programu Statystyki pod koniec czerwca wskazują, że złożono 6702 wnioski na łączną kwotę ponad 203 milionów złotych, co oznacza, że 12,59% budżetu programu zostało już alokowane. Znacznie więcej, bo 4622 złożonych wniosków dotyczy leasingu lub wynajmu długoterminowego aut elektrycznych, gdzie średnia wysokość dotacji ma wynosić 29 773 złote. W przypadku 2040 wniosków na wsparcie zakupu auta elektrycznego średnie wsparcie wynosi 32 113 złotych. Kontakt z NFOŚiGW Wniosek o dotację można złożyć elektronicznie za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) na stronie gwd.nfosigw.gov.pl. Należy pamiętać, żeby dołączyć wszystkie wymagane załączniki. Podpisywanie wniosku odbywa się za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub osobistego konta Profilu Zaufanego. Wysłaliśmy zapytanie do NFOŚiGW, jaką drogę kontaktu rekomendują w razie problemów ze złożonymi dokumentami i otrzymaliśmy odpowiedź, że najlepszym sposobem jest kontakt mailowy na adres [email protected] lub kontakt telefoniczny na numer tel. 22 45 90 800. Nasze testy potwierdzają, że szybciej jest skontaktować się mailowo. Oczekiwanie na infolinii może być frustrujące, bo nie jest dedykowana tylko dla NaszEauto. Gdy zadzwoniliśmy na nią w godzinach porannych w piątek, otrzymaliśmy miejsce numer 9 w kolejce. Przez 10 minut nasza pozycja w kolejce nie zmieniła się. Infolinia jest czynna w godzinach od 7:30 do 15:30. Program NaszEauto Program jest realizowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO), który przeznaczył na ten cel ponad 1,613 mld złotych. Dotacje w programie można uzyskać zarówno na zakup jak również na leasing lub długoterminowy wynajem nowego auta elektrycznego w kategorii M1. O dotacje mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Bazowa wartość wsparcia to 18 750 zł, ale dzięki różnym zmiennym można uzyskać nawet do 40 tys. zł wsparcia. Zobacz też: Najtańsze samochody elektryczne 2025 – ceny, modele i dopłaty NaszEauto Źródła: NFOŚiGW, Fot. Canva (Hyundai Motor Group) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.