Elektromobilność Rusza nowy nabór z KPO 4,78 mld zł na rozwój elektromobilności i magazynowania zeroemisyjnej energii 16 maja 2025 Elektromobilność Rusza nowy nabór z KPO 4,78 mld zł na rozwój elektromobilności i magazynowania zeroemisyjnej energii 16 maja 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Sprawdzony model walki ze smogiem. Londyn pokazuje, co działa w praktyce Burmistrz Londynu, Sadiq Khan zapowiedział, że do 2030 roku zamierza osiągnąć w Londynie zerową emisję netto. Siedem lat po ogłoszeniu klimatycznego stanu wyjątkowego Londyn zrealizował szereg działań, które poprawiły jakość powietrza i życia mieszkańców. Teraz burmistrz apeluje do światowych przywódców, by na wzór Londynu odważnie podejmowali działania na rzecz klimatu. Elektromobilność Ekologiczne tramwaje podbijają brytyjskie miasta. Rząd przeznacza 15 miliardów funtów Koleje tramwajowe wracają do wielu miast Wielkiej Brytanii dzięki inwestycji w wysokości 15 miliardów funtów. Kanclerz Rachel Reeves ogłosiła rekordowe dofinansowanie na rozwój miejskiego, ekologicznego transportu w postaci lekkiej kolei. Nowe tramwaje mają poprawić jakość miejskiego transportu, ograniczyć emisje i zwiększyć wygodę podróżowania mieszkańców. Już 26 maja rusza nabór wniosków w programie wspierającym rozwój czystych technologii w przemyśle. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie inwestował w projekty, które przyspieszą transformację energetyczną – od elektromobilności po technologie wodorowe. Na przedsiębiorców czeka łącznie 4,78 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Reklama Spis treści ToggleInwestycje kapitałowe na rzecz klimatuKogo dotyczy program?W co można inwestować?Zrównoważoną mobilność:Czystą energię i magazynowanie:Krok w stronę suwerenności technologicznejCo warto wiedzieć?Szansa dla przemysłu i klimatu Inwestycje kapitałowe na rzecz klimatu Program „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej” to jeden z kluczowych elementów wdrażania KPO w obszarze transformacji energetycznej i przemysłowej. W ramach naboru NFOŚiGW przeznaczy środki na inwestycje kapitałowe w spółki przemysłowe, które rozwijają technologie wspierające zrównoważoną mobilność oraz odnawialne źródła energii. Dofinansowanie ma charakter udziałowy – fundusz obejmie akcje lub udziały w spółkach o innowacyjnym profilu działalności. Nabór potrwa od 26 maja do 4 lipca 2025 r., a program będzie realizowany w latach 2025–2026. Kogo dotyczy program? Z dofinansowania skorzystać mogą: mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), spółki o średniej kapitalizacji (mid-caps), duże przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że działają w formie spółek kapitałowych (sp. z o.o. lub S.A.). Wkład kapitałowy NFOŚiGW w pojedynczym projekcie nie może przekroczyć 49% wartości kapitału zakładowego beneficjenta. W wyjątkowych przypadkach – po spełnieniu dodatkowych warunków – możliwe będzie objęcie nawet do 85% udziałów. Minimalna wartość inwestycji wynosi 50 mln zł. Ruszyły dotacje i pożyczki na magazyny energii 2025 – zasady, terminy, kwoty W co można inwestować? Środki z programu będą kierowane do projektów rozwijających: Zrównoważoną mobilność: produkcję nisko- i zeroemisyjnych pojazdów (samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, lokomotyw, maszyn rolniczych itp.), produkcję części i komponentów decydujących o niskoemisyjności pojazdu (np. napędów, akumulatorów, układów zasilania), rozwój infrastruktury ładowania – od publicznych i domowych stacji ładowania po systemy zarządzania energią i stacje tankowania wodoru. Czystą energię i magazynowanie: budowę instalacji przemysłowych i linii technologicznych do produkcji technologii dla OZE – w tym ogniw fotowoltaicznych, turbin wiatrowych czy systemów magazynowania energii, rozwój łańcuchów wartości i komponentów dla rozwiązań magazynowania energii (w tym wodoru), recykling odpadów powstałych w sektorze elektromobilności i energii odnawialnej. Pojęcie „magazynowania zeroemisyjnej energii” odnosi się do technologii, które umożliwiają przechowywanie energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych – takich jak fotowoltaika, wiatr czy wodór. Mogą to być zarówno systemy bateryjne (BESS), magazyny cieplne, jak i nowoczesne instalacje do magazynowania wodoru. Ich celem jest zwiększenie stabilności dostaw zielonej energii i efektywne zarządzanie jej nadwyżkami. Będziemy inwestowali w fabryki, które będą dawały przede wszystkim miejsca pracy. Przedsiębiorca musi nas przekonać, że jest gotowy wprowadzić produkt na rynek i przedstawić cały planowany łańcuch wartości. – zaznacza Paweł Augustyn, wiceprezes NFOŚiGW Krok w stronę suwerenności technologicznej Kierunek obrany przez NFOŚiGW wpisuje się w szerszą strategię unijną – budowę lokalnych łańcuchów wartości dla czystych technologii, zgodnie z założeniami Zielonego Ładu i Net-Zero Industry Act. Polska ma szansę stać się ważnym ogniwem w europejskim systemie produkcji zeroemisyjnych pojazdów, baterii, turbin czy infrastruktury wodorowej. Nowy instrument nie tylko wzmacnia innowacyjność krajowego przemysłu, ale również odpowiada na potrzebę dywersyfikacji dostaw i ograniczenia zależności surowcowych – poprzez rozwój krajowej produkcji i recyklingu. Co warto wiedzieć? Termin naboru: 26.05.2025 r. – 04.07.2025 r. Budżet programu: 4,78 mld zł Forma wsparcia: inwestycje kapitałowe (obejmowanie udziałów) Minimalna wartość inwestycji: 50 mln zł Maksymalny udział NFOŚiGW: do 49%, a w szczególnych przypadkach – do 85% Szansa dla przemysłu i klimatu To jeden z najważniejszych programów KPO związanych z przemysłem niskoemisyjnym – nie tylko ze względu na skalę środków, ale też nowatorską formę wsparcia. Inwestycje kapitałowe pozwalają państwu współuczestniczyć w sukcesie rynkowym zielonych technologii, jednocześnie mobilizując prywatny kapitał. Dla firm to szansa nie tylko na rozwój, ale i na zwiększenie odporności – zarówno ekonomicznej, jak i klimatycznej. Zobacz też: Program Czyste Powietrze wraca. Znamy nowe zasady Źródło: NFOŚiGW Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.