Wiadomości OZE Samochody elektryczne za ciche według europejskich urzędników 26 listopada 2018 Wiadomości OZE Samochody elektryczne za ciche według europejskich urzędników 26 listopada 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Depesze Nowe inwestycje w ultraszybkie stacje ładowania Fundusz Orlen VC zainwestował w Euroloop – producenta ultraszybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowarki polskiego startupu, z których korzystają już kierowcy w 7 krajach Europy, są jednymi z najszybszych na rynku. Zapewniają dostęp do prądu stałego o mocy do 720 kW. Niski poziom emisji hałasu w przypadku samochodów elektrycznych paradoksalnie okazuje się problematyczny – stwarzają one dodatkowe zagrożenie, np. dla przechodniów. Dlatego w przyszłym roku wejdą nowe unijne przepisy, które nakładają na producentów tych pojazdów instalowanie specjalnego sygnalizatora dźwiękowego. Reklama Nowe przepisy dotyczą aut elektrycznych, wodorowych i hybrydowych. Na terenie UE wdrożone one zostaną w połowie przyszłego roku, ale np. w Szwajcarii już obowiązują. To co przez długi czas było zaletą aut z napędem alternatywnym, teraz okazuje się ich wadą. Podczas spokojnej, powolnej jazdy auto elektryczne jest bezgłośne – samochód o prędkości 20 km/h jest niesłyszalny dla rowerzystów czy pieszych. Źródłami hałasu generowanego przez są: silnik, aerodynamika i układ hamulcowy. W przypadku auta z napędem alternatywnym praktycznie nie słychać silnika podczas wolnej jazdy. Stwarza to zagrożenie dla m.in. osób niewidzących, dla których dźwięki umożliwiają orientację w otoczeniu. Sytuacje niezauważenia auta z napędem alternatywnym nie są tylko teorią. Niedawno w Japonii przydarzył się wypadek, którego uczestnikami byli niewidomy i jego pies przewodnik – zostali oni potrąceni przez samochód elektryczny podczas cofania na parkingu. Ponadto liczba aut elektrycznych w Europie rośnie. 140 tysięcy takich pojazdów w Wielkiej Brytanii czy 82 tysiące elektryków i hybryd w Szwajcarii sprawiają, że problem zaczyna być widoczny. Z tego powodu UE nałożyła obowiązek instalowania tzw. systemu AVAS – Acoustic Vehicle Alerting System, który będzie przy niskich prędkościach ostrzegał pieszych o zbliżającym się aucie. Podczas tworzenia nowego prawa dyskusje wzbudził dźwięk, jaki ma emitować auto z AVASem. Jakkolwiek pulsacyjny dźwięk jest lepiej słyszalny, to z uwagi na jego m.in. natarczywość oraz to, że odbijając się od otoczenia powoduje problemy z jego lokalizacją, przychylono się bardziej do jednostajnego szumu. Dźwięk taki emitować musi auto jadące z prędkością do 20 km/h – powyżej tej granicy szumy opon stają się na tyle słyszalne, że system jest zbędny. Z nowego prawa cieszy się m.in. Szwajcarski Związek Niewidomych, ale jak mówi jego rzecznik, szkoda, że UE nie posunęła się dalej i nie nałożyła takiego wymagania na auta stojące, np. czekające na zmianę świateł drogowych czy dopiero ruszające z parkingu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.