Smog SCT w Krakowie do poprawki? Nowy prezydent nie pozostawia wątpliwości 16 maja 2024 Smog SCT w Krakowie do poprawki? Nowy prezydent nie pozostawia wątpliwości 16 maja 2024 Przeczytaj także Smog W których miastach Polski najgorzej się oddycha? GIOŚ publikuje roczny raport oceny jakości powietrza za 2023 rok Główny Inspektorat Ochrony Środowiska opublikował zbiorczy raport krajowy oceny jakości powietrza za rok 2023. W których miastach w Polsce sytuacja przedstawia się najgorzej? Smog Państwa Unii Europejskiej przyjęły nowe normy jakości powietrza Państwa Unii Europejskiej przyjęły dzisiaj nowe normy jakości powietrza, które zaczną obowiązywać od 2030 roku. W głosowaniu wzięli udział przedstawiciele rządów państw unijnych, prawie jednogłośnie głosując za nowymi normami. Również polski rząd opowiedział się za przyjęciem nowych regulacji. Ich osiągnięcie ma zagwarantować Polakom znacznie czystsze powietrze. Nowe, bezpieczniejsze dla zdrowia normy zbliżają wymogi unijne do rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia. To dobry dzień dla Polski – komentuje Polski Alarm Smogowy. Nowowybrany prezydent Krakowa Aleksander Miszalski rozpoczął swoje urzędowanie od kontrowersyjnej wypowiedzi. Według polityka nie ma możliwości, aby Strefa Czystego Transportu zaczęła obowiązywać w stolicy Małopolski 1 lipca 2024 roku, tak jak było to dotychczas planowane. Cały projekt mają też czekać liczne zmiany. Reklama Strefa Czystego Transportu w Krakowie – co o niej wiemy? Strefa Czystego Transportu została uchwalona przez Radę Miasta Krakowa w listopadzie 2022 roku. Zgodnie z treścią aktu, krakowska SCT miała pokrywać się z granicami administracyjnymi miasta, a pierwszy etap jej obowiązywanie powinien wejść w życie 1 lipca 2024 roku. Według przepisów od tej daty pojazdy zasilane benzyną muszą mieć silniki co najmniej z normą Euro 1, a te na olej Diesla – Euro 2. W przypadku pojazdów zarejestrowanych po 1 marca 2023 zmieniłoby się to odpowiednio na Euro 3 i Euro 5. Te wymogi od 1 lipca 2026 roku zostałyby rozszerzone na wszystkie pojazdy. Uchwała spotkała się ze sporymi kontrowersjami, a skargę w jej sprawie złożyli wojewoda małopolski oraz mieszkańcy Krakowa. Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) odrzucił uwagi obywatelskie, jednak przychylił się do opinii wojewody. O co chodzi? Według dokumentu granicami krakowskiej SCT miałyby być administracyjne granice miasta Krakowa. Takie założenie jest niemalże niemożliwe do wprowadzenia w życie, ze względu na przebiegające przez teren stolicy Małopolski fragmenty autostrad. Sąd stwierdził, że zakres terytorialny powinien zostać skonkretyzowany, a przepisy wymagają także określenia sposobu organizacji ruchu. Od wyroku odwołała się m.in. fundacja Frank Bold. W związku z dalszym rozpatrywaniem sprawy decyzja WSA nie jest więc prawomocna. Oznacza to, że na ten moment zgodnie z prawem SCT w Krakowie powinno zacząć obowiązywać w Krakowie na początku lipca bieżącego roku. Nowy prezydent miasta Aleksander Miszalski twierdzi jednak, że tak się nie stanie. SCT w Krakowie nie powstanie w tym roku? A kiedy? SCT jednak później. Prezydent Krakowa zapowiada konsultacje W środę 15 maja Aleksander Miszalski zorganizował konferencję prasową, podczas której poinformował o pierwszych decyzjach podjętych w krakowskim magistracie za jego kadencji. Pośród tematów wstrzymania sprzedaży majątku gminnego, a także pozbycia się służbowego lexusa, którym do pracy dojeżdżał poprzedni prezydent Jacek Majchrowski, pojawiła się również kwestia Strefy Czystego Transportu. Zdaniem Miszalskiego jej wprowadzenie w stolicy Małopolski powinno zostać odłożone w czasie. – Jedno jest pewne: Strefa nie może wejść od 1 lipca tego roku. Nie jesteśmy na to przygotowani technicznie. W dodatku obiecywałem i podtrzymuję tę obietnicę, że zostanie ona przeanalizowana raz jeszcze i przekonsultowana z mieszkańcami – mówił Miszalski. W jaki sposób miasto ma zamiar wycofać się z wejścia w życie uchwały o SCT już za półtora miesiąca? – Mamy dwa wyjścia: uchylić uchwałę, ale tu jest potrzebna decyzja rady miasta, i napisać ją od nowa albo dokonać w obowiązującej uchwale zmian na przykład terminowych, obszarowych. Dalej będę chciał konsultować ostateczny kształt z mieszkańcami. Na sto procent jestem pewien, że nie może być to lipiec i musi być to bezpieczny termin. Po konsultacji z mieszkańcami i dyskusji merytorycznej będziemy podejmować decyzję – zapowiada prezydent Krakowa. – Czytaj także: Krakowscy lekarze chcą powstania Strefy Czystego Transportu. “Każdego roku można ocalić 295 istnień ludzkich” Źródła: lovekrakow.pl, rmf24.pl, prawo.pl, ztp.krakow.pl, energetyka24.com Fot. Canva (khonkorn), krakow.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.