Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Słoneczny autobus w Warszawie

Słoneczny autobus w Warszawie

Już za kilka dni na stołeczne ulice wyjadą nowe autobusy. Nie byłoby w tym nic zaskakującego gdyby nie fakt, że na ich dachach będą zamontowane panele fotowoltaniczne. Warszawa tym samym położyła duży nacisk na innowacyjne rozwiązania technologiczne, które mają poprawić bilans energetyczny autobusów.

swiat oze cfs wrze 420x250 1swiat oze cfs wrze 925x200 1
Reklama

Stolica zamówiła łącznie 80 nowych autobusów marki Solaris. Siedem z nich za niedługo opuści zajezdnie Stalowa i już pierwsi pasażerowie będą mogli korzystać z dobrodziejstw techniki. Wszystkie nowe pojazdy wyposażone są w ogniwa fotowoltaiczne. Jest to 20 autobusów 12-metrowych oraz 60 autobusów przegubowych. Większość autobusów jest już w Warszawie a ich dostawa zakończy się do końca tego miesiąca. 2015 roku. Całość zamówienia opiewa na ponad 110 milionów złotych.

Zamontowane na dachu autobusów ogniwa fotowoltaiczne mają na celu poprawę bilansu energetycznego pojazdów. W praktyce oznacza to, że są one w stanie wyprodukować prąd potrzebny do zasilania systemów informacyjnych w autobusie, również przy wyłączonym silniku. Ponadto rozwiązanie to pozwoli doładować akumulatory w trakcie postoju.

Pasażerowie stolicy odnajdą w dobrze już sobie znanych autobusach Urbino udogodnienia, które zastosowano i w innych użytkowanych przez MZA pojazdach Solarisa – klimatyzację, ekrany informacyjne LCD i ekologiczne oświetlenie w technologii LED. Przewidziano także dodatkową przestrzeń dla wózków dziecięcych oraz dla wózków inwalidzkich. Bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy zapewnia zaawansowany system monitoringu, złożony z pięciu kamer zainstalowanych na zewnątrz i pięciu urządzeń umieszczonych wewnątrz pojazdu. Nowością będą także urządzenia o nazwie alcolock, które uniemożliwiają uruchomienie autobusów nietrzeźwym kierowcom.

W Warszawie jak w Paryżu

Rozwiązanie zastosowane w warszawskich autobusach Solaris jest w stanie wyprodukować do 1 kW energii elektrycznej w autobusie 12-metrowym oraz do 1,5 kW w autobusie przegubowym. Wynika to z powierzchni na jakiej zostały zamontowane na dachu ogniwa fotowoltaiczne. MZA Warszawa jako pierwsze w Polsce zamówiło tak dużą flotę autobusów z tym rozwiązaniem. Natomiast  firma Solaris już kilka lat temu dostarczyła podobnie wyposażone pojazdy do Francji. Autobusy te obsługują ruch pasażerski na lotnisku Charles De Gaulle w Paryżu. Tam ogniwa fotowoltaiczne wspomagają zasilanie w energię elektryczną urządzenia klimatyzacyjne.

Lek na eksploatację

Utrzymywanie pojazdów w odpowiednim stanie technicznym oraz w pełnej gotowości to kluczowa sprawa w funkcjonowaniu każdej firmy komunikacyjnej. Niewątpliwym utrudnieniem dla spełnienia powyższego mogą być pojawiające się awarie systemów zasilania pojazdów w energię elektryczną. Przyczyną zaistniałej sytuacji jest ciągle postępujący intensywny rozwój elektroniki, powodujący wzrost możliwości wyposażenia pojazdów w dodatkowe urządzenia elektroniczne, bezpośrednio determinujące polepszenie komfortu podróży autobusami. Zaawansowanie technologiczne tych produktów rodzi jednak określone trudności w zakresie eksploatacji pojazdów. Mnogość dodatkowych urządzeń, zużywających duże ilości energii elektrycznej, doprowadza do sytuacji, w których w pojazdach często brakuje odpowiedniego zasilania elektrycznego dla tych urządzeń. Powyższe powoduje konieczność poszukiwania przez firmy nowych alternatywnych źródeł zasilania elektrycznego, które z jednej strony zapewnią prawidłowe funkcjonowanie zainstalowanych w pojazdach urządzeń i systemów, a z drugiej odciążą alternatory zmniejszając zużycie paliwa.

Dotychczasowe źródła energii jak ropa naftowa czy gaz ziemny są ograniczone. Źródłem praktycznie niemożliwym do wyczerpania jest energia słoneczna, której dostępność  jest praktycznie nieograniczona. Polska z racji swojego położenia geograficznego może z tej energii korzystać w znacznie większym zakresie niż państwa ościenne.

Odpowiedzią na powyższe jest System SUN-BUS, w który wyposażone zostaną stołeczne pojazdy. Przetwarzać on będzie promieniowanie słoneczne bezpośrednio na energię elektryczną bez zanieczyszczeń, hałasu i innych czynników niekorzystnych dla środowiska naturalnego.

System ten służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej 24 V autobusu. Charakteryzuje się on łatwością montażu, przejrzystością zastosowanych rozwiązań oraz interfejsem przyjaznym użytkownikowi. Głównymi korzyściami innowacyjnego rozwiązania są w głównej mierze:

  • zmniejszenie zużycia paliwa poprzez odciążenie alternatorów napędzanych silnikiem spalinowym,
  • zwiększenie niezawodności instalacji 24 V autobusu,
  • doładowywanie akumulatorów podczas postoju na pętlach autobusowych z wyłączonym silnikiem spalinowym,
  • doładowywanie akumulatorów podczas długich postojów w zajezdni,
  • wspomaganie pracy urządzeń, które pracują przy wyłączonej stacyjce w czasie długich postojów (komunikacja systemów informacji pasażerskiej itp.),
  • wydłużenie żywotności akumulatorów instalacji 24 V.

System SUN-BUS zasilany jest modułami fotowoltaicznymi z serii Asol Flex. Zastosowano w nich unikalną technologię bez użycia szkła, dzięki czemu mają one wymaganą elastyczność i nadają się do zamontowania na dachu autobusu. Dzięki odpowiedniemu systemowi laminacji i najwyższej jakości materiałom użytym do produkcji, panele  ASol  Flex są w pełni odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Sercem systemu jest Przetwornica, którą stanowi zespół dziesięciu solarnych regulatorów MMPT przeznaczony do ładowania baterii 24VDC. Zadanie regulatora polega na stabilizowaniu napięcia wychodzącego z panelu do optymalnych warunków ładowania akumulatora. Przetwornica zabudowana jest w szczelnej, plastikowej, wytrzymałej mechanicznie obudowie, w której umieszczone zostało całe wyposażenie elektryczno-elektroniczne. Wymiary, sposób mocowania oraz przyłącza elektryczne przetwornicy zostały tak dobrane, aby była możliwość jej zabudowania w przestrzeni nadszybowej autobusu.

Zamontowany system pozwala pokryć znacząco zapotrzebowanie autobusu na energię elektryczną. W wyniku zastąpienia ok. 25% energii elektrycznej generowanej ze spalania oleju napędowego w silniku, darmową energią słoneczną, możliwe jest uzyskanie oszczędności w kosztach zużycia paliwa nawet do 5%.  Przewidywany czas zwrotu instalacji systemu wynosi ok. 2-3 lat.

System Sun-Bus przypomina mobilną ładowarkę słoneczną, która działa w trakcie jazdy pojazdu i jego postoju oraz wykorzystuje optymalnie energię słoneczną. System działa w pełni automatycznie załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów. Z zarejestrowanych wskazań wynika że prąd ładowania w pojeździe 12 m dochodzi do 50 [A]. Taka forma działania systemu powoduje, że nawet przy przestojach technicznych pojazdów, akumulatory utrzymywane są w stanie naładowania. Rozwiązuje to problem uruchamiania pojazdów po dłuższych przestojach np. weekendy czy święta.  System zabezpiecza w 100% energię  potrzebną do zasilenia urządzeń będących  w stanie spoczynku oraz utrzymania akumulatorów w stanie pełnego naładowania.

 

Solarisy już na stałe wpisały się w warszawski krajobraz. Po ulicach stolicy jeździ już 1000 pojazdów tej marki. Warto przypomnieć, że pod koniec 2014 roku producent z Bolechowa podpisał ze stołecznym przewoźnikiem duży kontrakt na dostawę dziesięciu autobusów elektrycznych.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.