Elektromobilność Strefy Czystego Transportu powstaną już w 2022 roku. Kto będzie uprawniony do wjazdu? 15 lutego 2022 Elektromobilność Strefy Czystego Transportu powstaną już w 2022 roku. Kto będzie uprawniony do wjazdu? 15 lutego 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Auto na wynajem – czy ma szansę stać się alternatywą dla zakupu samochodu? Auto na wynajem, które zastąpiłoby zakup samochodu – czy jest szansa na wprowadzenie takiego rozwiązania w Polsce? Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Nowelizacja krajowej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziła zmiany w planowaniu Strefy Czystego Transportu. Pierwsza w Polsce ma powstać już w tym roku w Krakowie. Samochody, które nie mieszczą się w normie, będą mogły wjechać za opłatą. Reklama Spis treści ToggleStrefy Czystego Transportu powracająCzym są Strefy Czystego Transportu? Gdzie powstaną Strefy Czystego Transportu?Jakie pojazdy wjadą do Strefy Czystego Transportu? Czy to wystarczy, aby ograniczyć emisje? Strefy Czystego Transportu powracają Wraz z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych pod koniec 2021 roku, powrócił temat utworzenia Stref Czystego Transportu. Jedną ze zmian jest to, że od 2022 roku SCT mogą ustanawiać miasta. Pierwszym z nich ma być Kraków. Czy nowelizacja okaże się skuteczna po tym, jak Ministerstwo Klimatu ogłosiło, że nie wprowadzi potrzebnych poprawek? Nie będzie Stref Czystego Transportu Czym są Strefy Czystego Transportu? Strefy Czystego Transportu funkcjonują już w 250 miastach w Europie. Stąd wiadomo, że ich wprowadzenie ma korzystny wpływ na stan jakości powietrza, zwłaszcza w zakorkowanych metropoliach jak Londyn. W angielskim mieście zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło o 40%. Mapa Stref Czystego Transportu w Europie/ źródło: urbanaccessregulations.eu Strefa Czystego Transportu to obszar, po którym poruszać mogą się pojazdy spełniające wyznaczone wcześniej normy w kwestii emitowania zanieczyszczeń EURO. SCT nie ogranicza ruchu dla pojazdów spalinowych i diesli, których emisje nie przekraczają wyznaczonego progu. Gdzie powstaną Strefy Czystego Transportu? W lutym władze Miasta Krakowa ogłosiły, że w 2022 roku powstanie Strefa Czystego Transportu. Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowywania scenariuszy, na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami euro będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu. Przygotowane projekty zostaną poddane konsultacjom społecznym, które pokażą, który wariant SCT jest najbardziej akceptowany przez krakowian. Oczywiście w ramach konsultacji mieszkańcy będą mogli wprowadzić zmiany w zapisach dotyczących strefy. Wtedy, przy wspólnie określonym celu, będziemy wiedzieć, w jakim czasie i jakie efekty jesteśmy w stanie osiągnąć – czytamy w oficjalnym komunikacie. To kolejny etap działań po akcji wymiany pieców w ramach Programu Ochrony Powietrza. Samochody, które poruszają się po krakowskich drogach, odpowiadają za 30% szkodliwych pyłów w powietrzu. Strefa Czystego Transportu powstanie na terenie tzw. drugiej obwodnicy. Projekt Stref Czystego Transportu w Krakowie/ źródło: krakow.pl To już kolejna próba wprowadzenia Stref Czystego Transportu. Pierwsza z nich odbyła się w 2019 roku, kiedy krakowski Kazimierz stał się strefą wolną od emisji. Projekt wycofano po kilku miesiącach. Jakie pojazdy wjadą do Strefy Czystego Transportu? Strefa Czystego Transportu ogranicza wjazd dla pojazdów, których emisje przekraczają wyznaczony próg. Normą braną najczęściej pod uwagę jest Euro 5. Nie spełnia jej około 60-65% samochodów zarejestrowanych w Polsce. Z zakazu wjazdu do stref zostaną zwolnione samochody zasilane elektrycznie, przez wodór albo CNG. Oprócz tych pojazdów, zasady SCT nie obejmują m.in. osób niepełnosprawnych, służb policyjnych, ratowniczych i wojskowych, ochrony przeciwpożarowej, Inspekcji Transportu Drogowego czy floty kancelarii premiera. Przy wprowadzeniu normy Euro 4 lub wyższej, samochody niespełniające wymogów mogą być wpuszczane do Strefy Czystego Transportu za opłatą w konkretnych godzinach w ciągu pierwszych trzech lat od wprowadzenia strefy. A co z mieszkańcami SCT? Jeszcze nie wiadomo… Rusza program dopłat „Mój elektryk” Czy to wystarczy, aby ograniczyć emisje? Normy dopuszczalnych spalin są nadal zbyt wysokie. Kontrola NIK wykazała, że ok. 72% diesli spełniających normę emisji Euro 4 przekraczało emisje niebezpiecznych dla zdrowia tlenków azotu. Gorzej jest w grupie nowszych samochodów, osiem na dziesięć diesli spełniających normę Euro 5 przekracza normy emisji tlenków azotu. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Trujące diesle gorsze od silników spalinowych. Tylko w 2021 roku wjechało ich do Polski ponad 420 tysięcy Miasto Kraków ogłosiło, że we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym przeprowadzi badania na temat obecnego stanu pojazdów poruszających się po krakowskich drogach. Źródła: krakow.pl, ev.auto-swiat.pl, GlobEnergia Fot.: UM Kraków Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.