Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Strefy Czystego Transportu powstaną już w 2022 roku. Kto będzie uprawniony do wjazdu? 

Strefy Czystego Transportu powstaną już w 2022 roku. Kto będzie uprawniony do wjazdu? 

Nowelizacja krajowej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziła zmiany w planowaniu Strefy Czystego Transportu. Pierwsza w Polsce ma powstać już w tym roku w Krakowie. Samochody, które nie mieszczą się w normie, będą mogły wjechać za opłatą. 

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Strefy Czystego Transportu powracają

Wraz z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych pod koniec 2021 roku, powrócił temat utworzenia Stref Czystego Transportu. Jedną ze zmian jest to, że od 2022 roku SCT mogą ustanawiać miasta. Pierwszym z nich ma być Kraków. 

Czy nowelizacja okaże się skuteczna po tym, jak Ministerstwo Klimatu ogłosiło, że nie wprowadzi potrzebnych poprawek? 

Czym są Strefy Czystego Transportu? 

Strefy Czystego Transportu funkcjonują już w 250 miastach w Europie. Stąd wiadomo, że ich wprowadzenie ma korzystny wpływ na stan jakości powietrza, zwłaszcza w zakorkowanych metropoliach jak Londyn. W angielskim mieście zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło o 40%. 

uLiWMXTnIgIt9gH HnoGq040jGrQ49uMzwwW 3X7ua7u9
Mapa Stref Czystego Transportu w Europie/ źródło: urbanaccessregulations.eu

Strefa Czystego Transportu to obszar, po którym poruszać mogą się pojazdy spełniające wyznaczone wcześniej normy w kwestii emitowania zanieczyszczeń EURO. SCT nie ogranicza ruchu dla pojazdów spalinowych i diesli, których emisje nie przekraczają wyznaczonego progu. 

Gdzie powstaną Strefy Czystego Transportu?

W lutym władze Miasta Krakowa ogłosiły, że w 2022 roku powstanie Strefa Czystego Transportu.

Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowywania scenariuszy, na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami euro będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu. Przygotowane projekty zostaną poddane konsultacjom społecznym, które pokażą, który wariant SCT jest najbardziej akceptowany przez krakowian. Oczywiście w ramach konsultacji mieszkańcy będą mogli wprowadzić zmiany w zapisach dotyczących strefy. Wtedy, przy wspólnie określonym celu, będziemy wiedzieć, w jakim czasie i jakie efekty jesteśmy w stanie osiągnąć czytamy w oficjalnym komunikacie. 

To kolejny etap działań po akcji wymiany pieców w ramach Programu Ochrony Powietrza. Samochody, które poruszają się po krakowskich drogach, odpowiadają za 30% szkodliwych pyłów w powietrzu. 

Strefa Czystego Transportu powstanie na terenie tzw. drugiej obwodnicy.

J8SV2HJC372ZgXsAcBEitKJsrDE3U3R5ku5RH3A5SZsTn3M3NLPvh0AQyP6TolgHIiKjl99bdxma4jtakfR5QJwEBNQX5yMY7HZTE
Projekt Stref Czystego Transportu w Krakowie/ źródło: krakow.pl

To już kolejna próba wprowadzenia Stref Czystego Transportu. Pierwsza z nich odbyła się w 2019 roku, kiedy krakowski Kazimierz stał się strefą wolną od emisji. Projekt wycofano po kilku miesiącach. 

Jakie pojazdy wjadą do Strefy Czystego Transportu? 

Strefa Czystego Transportu ogranicza wjazd dla pojazdów, których emisje przekraczają wyznaczony próg. Normą braną najczęściej pod uwagę jest Euro 5. Nie spełnia jej około 60-65% samochodów zarejestrowanych w Polsce. 

Z zakazu wjazdu do stref zostaną zwolnione samochody zasilane elektrycznie, przez wodór albo CNG. Oprócz tych pojazdów, zasady SCT nie obejmują m.in. osób niepełnosprawnych, służb policyjnych, ratowniczych i wojskowych, ochrony przeciwpożarowej, Inspekcji Transportu Drogowego czy floty kancelarii premiera. 

Przy wprowadzeniu normy Euro 4 lub wyższej, samochody niespełniające wymogów mogą być wpuszczane do Strefy Czystego Transportu za opłatą w konkretnych godzinach w ciągu pierwszych trzech lat od wprowadzenia strefy. A co z mieszkańcami SCT? Jeszcze nie wiadomo… 

Czy to wystarczy, aby ograniczyć emisje? 

Normy dopuszczalnych spalin są nadal zbyt wysokie. Kontrola NIK wykazała, że ok. 72% diesli spełniających normę emisji Euro 4 przekraczało emisje niebezpiecznych dla zdrowia tlenków azotu. Gorzej jest w grupie nowszych samochodów, osiem na dziesięć diesli spełniających normę Euro 5 przekracza normy emisji tlenków azotu. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj:

Miasto Kraków ogłosiło, że we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym przeprowadzi badania na temat obecnego stanu pojazdów poruszających się po krakowskich drogach

Źródła: krakow.pl, ev.auto-swiat.pl, GlobEnergia Fot.: UM Kraków

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.