Elektromobilność Szkodliwe dla klimatu przepisy transportowe. KE rozpoczyna dyskusję 23 lutego 2021 Elektromobilność Szkodliwe dla klimatu przepisy transportowe. KE rozpoczyna dyskusję 23 lutego 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Jak wynika z analizy Komisji Europejskiej, nowe przepisy dotyczące transportu drogowego mogą zwiększyć emisje dwutlenku węgla w Unii Europejskiej nawet o 3,3 mln ton rocznie. KE zamierza podjąć dyskusję z Parlamentem Europejskim i krajami członkowskimi, aby rozwiązać ten problem. Reklama Przepis o powrocie pojazdów 19 lutego 2021 roku KE opublikowała analizy dotyczące wpływu na klimat i środowisko dwóch elementów pakietu mobilności, czyli obowiązkowego powrotu pojazdów do państwa członkowskiego, w którym mieści się siedziba firmy, co 8 tygodni, oraz stosowania kontyngentów kabotażowych na międzynarodowe przewozy kombinowane. Według analizy nowe przepisy mogą spowodować do 3,3 mln ton dodatkowej emisji dwutlenku węgla rocznie. Trwają prace nad ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Co się zmieni? Nowe przepisy zaszkodzą klimatowi 22 lutego 2021 roku rzecznik KE Stefan De Keersmaecker oświadczył na konferencji prasowej w Brukseli, że zapisy pakietu mobilności, które będą miały negatywny wpływ na klimat, nie były elementami pierwotnej propozycji KE. – Oczywiście rozpoczniemy opartą na danych i badaniach dyskusję z państwami członkowskimi, europarlamentem i wszystkimi zainteresowanymi stronami nad możliwymi rozwiązaniami – dodał De Keersmaecker. Podczas dyskusji, KE zobowiązała się wziąć pod uwagę zarówno założenia Europejskiego Zielonego Ładu, właściwe funkcjonowanie jednolitego rynku i dobro kierowców w transporcie drogowym. Dodatkowa emisja szkodliwych substancji Dodatkowa emisja 3,3 mln ton CO2 rocznie jest porównywalna z całkowitą roczną emisją CO2 w transporcie w Estonii. Skutkiem wejścia w życie nowych przepisów, do atmosfery trafi dodatkowo do 704 ton tlenków azotu i 251 ton pyłu zawieszonego (PM2,5). Europa na pierwszym miejscu pod względem liczby sprzedanych samochodów elektrycznych Ponadto analiza pokazuje, że w najbardziej prawdopodobnym scenariuszu, do atmosfery może trafić dodatkowo nawet 2,9 mln ton CO2 w 2023 roku. To 4,6% wzrostu emisji w ramach międzynarodowego transportu drogowego. W badaniu skupiającym się na kontyngentach kabotażowych w międzynarodowych operacjach transportu kombinowanego KE szacuje, że powszechne stosowanie przez państwa członkowskie możliwości ich wprowadzenia mogłoby doprowadzić do dodatkowych 397 tys. ton emisji CO2. Mogą też pojawić się i inne potencjalne, negatywne oraz długoterminowe skutki dla transportu kolejowego i intermodalnego. Źródło: PAP Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.