Elektromobilność Tesla model Y – konsensus pomiędzy jakością a ceną 19 marca 2019 Elektromobilność Tesla model Y – konsensus pomiędzy jakością a ceną 19 marca 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Miłośnicy pojazdów elektrycznych w końcu doczekali się: po szumnych zapowiedziach i latach wyczekiwania w marcu 2019 roku zaprezentowano Tesla model Y. To luksusowe auto o dużym zasięgu w USA traktowane jako „kompaktowy” SUV. Do setki rozpędza się od 3,7 do 5,1 sekundy (w zależności od wariantu). Cena wyjściowa rozpoczyna się od 38,5 tys. dolarów. Reklama Tesla po raz kolejny udowadnia, że jest klasą samą w sobie w opracowywaniu innowacyjnych technologii i produkcji pojazdów elektrycznych. Teraz przyszła pora na Tesla model Y, elektrycznego SUV-a średniej wielkości (jak określają go Amerykanie). Uściślając, jest to crossover/SUV coupe o eleganckim wyglądzie i dobrych parametrach. Tesla model Y w liczbach – to, co tygrysy lubią najbardziej Koncern Tesla zamierza sprzedawać w Europie pojazd w trzech wariantach jednostki napędowej. Główna, bazowa wersja – Long Range, będzie posiadała silnik przy tylnej osi. To najwolniejsza wersja, nadrabiająca większym zasięgiem. Rozpędza się do 100 km/h w ciągu 5,8 sekundy. Maksymalnie osiąga do 209 km/h. Na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać nawet do 540 km! Dwie pozostałe opcje posiadają napęd na dwie osie. Long Range w wersji Dual Motor rozpędzi się do setki w ciągu 5,1 sekundy, osiąga 217 km/h i nie wymaga ładowania przez 505 km. Najszybszy jest wariant Performance: pojazd uzyskuje 100 km/h w ciągu 3,7 sekundy, przy prędkości maksymalnej do 240 km/h. Na jednym ładowaniu przejedzie maksymalnie 480 km. „Kompaktowy SUV” ma 4,77 m długości, 1,85 szerokości i 1,6 wysokości. Rozstaw osi wynosi 2875 mm. Ceny zależą od różnych czynników – wariantu i wyposażenia. Model w podstawowej wersji ma kosztować ok. 38,5 tys., a za Teslę Y wysokiej klasy trzeba będzie zapłacić około 63,8 tys. dolarów. To znacznie tańsze pojazdy w porównaniu z innymi modelami Tesli. Najtańsza Tesla Y (cena niższa od tych podanych) ma trafić do sprzedaży za trzy lata. Więcej o aspektach finansowych pisaliśmy tutaj. Gdy liczy się nie tylko wnętrze… W Tesli Y postawiono na technologię, dobrą pojemność i nowoczesny design. Pojazd może pomieścić do siedmiu osób. Podstawowe warianty posiadają 18-calowe aluminiowe felgi, elektrycznie składane fotele w 12 kierunkach z podgrzewaniem, trzy składane fotele w drugim rzędzie, przeciwmgłowe światła LED, automatyczne otwieranie bagażnika, przyciemniany dach i automatycznie przyciemniające się, podgrzewane lusterka boczne. Gadżetomaniaków ucieszy nawigacja z informacją o korkach na żywo, 15-calowy ekran dotykowy, Bluetooth i 4 porty USB. W wariancie Performance zastosowano 20 calowe felgi, aluminiowe nakładki na pedały, wydajniejsze hamulce i karbonowy spoiler. Posiada też niższe zawieszenie. Elon Musk zapewnił również funkcję jazdy autonomicznej. Premiera Tesla model Y odbyła się w zeszłym tygodniu w Tesla Design Studio w Hawthorne w Kalifornii. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.