Wiadomości OZE Toyota i Kenworth rozwijają nową generację wodorowych ciężarówek23 stycznia 2019Przeczytaj także Wiadomości OZE Najchętniej czytane artykuły w 2020 roku Oto krótkie zestawienie tekstów, które w 2020 roku czytaliście najchętniej. Świat Wzbogacanie uranu przez Iran. Nuklearne zagrożenie? 4 stycznia media ogłosiły, że w irańskich obiektach nuklearnych rozpoczął się proces wzbogacania uranu do poziomu 20%. Czym grozi ten proceder i co oznacza złamanie paktu jądrowego, który Iran podpisał z Chinami i Rosją? Północnoamerykański oddział firmy motoryzacyjnej Toyota oraz Kenworth Truck Company rozpoczęły współpracę, mającą na celu stworzenie nowej generacji elektrycznych ciężarówek, które zasilane byłyby wodorem. W dziesięciu pojazdach T680 Kenwortha zainstalowano napęd elektryczny i wodorowe komórki paliwowe Toyoty.Japoński gigant przetestował już swoje elektryczne rozwiązania dla tego sektora, tworząc Alpha Truck. Pozwoliło to na przeskalowanie napędu elektryczno-wodorowego z samochodu osobowego do półciężarówki. W Alpha Truck znalazły się zasadniczo dwa systemy z Toyoty Mirai, co w zupełności wystarczyło do napędzenia tego auta dostawczego. Teraz firma zrobiła krok dalej. – To doskonała okazja do współpracy Kenwortha i Toyoty, by wspólnie eksplorować sektor pojazdów bezemisyjnych, które będą pełniły kluczową rolę w transporcie komercyjnym w przyszłości – komentował Mike Dozier, główny menedżer Kenwortha.– To nie jest tylko eksperyment naukowy. Celem jest zmienienie czegoś w społeczeństwie. Usuwając zanieczyszczenia, poprawiamy jakość powietrza w porcie w Los Angeles, jak i dookoła niego – mówił Bob Carter, wicedyrektor amerykańskiego oddziału Toyoty.Toyota i Kenworth wspólnie realizować mają projekt ZANZEFF dotyczący rozwoju bezemisyjnych i niskoemisyjnych środków transportu towarów. Na ten cel grant w wysokości 41 milionów dolarów przyznała Rada Zasobów Powietrznych stanu Kalifornia.Grant ten przyznany został w ramach większego pakietu środków. Łącznie do firm trafiło 82 miliony na rozwój systemów redukujących zanieczyszczenie generowane przez ciężarówki w portach w Los Angeles i Long Beach. Oba porty są miejscem emisji niewspółmiernie dużej ilości zanieczyszczeń, co ma bardzo zły wpływ na otaczające go społeczności. Nowe ciężarówki Y680 użytkowane będą w porcie i do transportu towarów do samego Los Angeles. Pozwoli to przetestować napęd wodorowy w realnych sytuacjach na drogach tego regionu. Rozwój transportu wodorowego pozwoli także zebrać dane na temat tego, gdzie i jakie budować należy stacje tankowania tego paliwa.Obecnie większość stacji tego rodzaju przeznaczona jest do tankowania niewielkich pojazdów małymi objętościami wodoru. Ma się to zmienić wraz z wprowadzaniem ciężarówek, takich jak opisane powyżej. W ramach przyznanego grantu powstać mają dwie nowe stacje tankowania wodoru, za które odpowiadać będzie Equilon Enterprises LLC (spółka Shell Oil Products US).Ciężarówki z napędem wodorowym mają mieć ponad 450 km zasięgu, co sprosta wymaganiom transportu towarów w całym subregionie Los Angeles.