Toyota zaprezentowała przenośne pojemniki na wodór. Działający prototyp przenośnego wkładu wodorowego ma służyć jako źródło energii w transporcie i ekologicznych domach.
Przenośne pojemniki na wodór
Zaprezentowane w czerwcu 2022 roku przenośne pojemniki na wodór to konstrukcja, która ma ułatwić dostarczanie energii wodorowej do zasilania urządzeń codziennego użytku w domu i poza nim, m.in. w transporcie. Toyota prowadzi testy tej technologii w Japonii.
Wodór jest doskonałym paliwem, ponieważ jest lekki i wydajny. Zielony wodór można wytwarzać w sposób zrównoważony dla środowiska, wykorzystując energię słoneczną do jego ekstrakcji z wody. Spalanie wodoru nie emituje dwutlenku węgla, więc nie przyczynia się do globalnego ocieplenia. Wodór może być wykorzystywany do wytwarzania energii elektrycznej w systemach ogniw paliwowych, lub jako zwykłe paliwo użyteczne w procesach spalania.
Toyota pracuje nad zbudowaniem kompleksowego łańcucha dostaw opartego na wodorze i przedstawia szereg zastosowań dla swojej technologii.
Korzyści z używania wkładów wodorowych
Głównymi zaletami tego rozwiązania ma być jego mobilność i wygoda, możliwość łatwej wymiany i szybkiego ładowania. Wymiary prototypu to 400 mm długości i 180 mm średnicy przy wadze 5 kg.
Twórcy twierdzą, że jeden wkład wodorowy wytwarza wystarczającą ilość energii elektrycznej do zasilania typowej domowej kuchenki mikrofalowej przez około 3-4 godziny, czyli ok. 3.3 kWh, w zależności od wydajności zewnętrznego ogniwa paliwowego używanego do konwersji wodoru na energii elektrycznej.
Możliwość kontrolowania przepływu wodoru pozwala na szeroki zakres zastosowań. Kolejną zaletą ma być możliwość zapewnienia potrzeb energetycznych w odległych i niezelektryfikowanych obszarach.

Obecnie większość wodoru jest wytwarzana z paliw kopalnych i wykorzystywana do celów przemysłowych, takich jak produkcja nawozów i rafinacja ropy naftowej. Jednym z głównych celów przy produkcji wodoru jest obniżenie emisji dwutlenku węgla, nad czym pracuje teraz m.in. japoński rząd. Ewolucja tej technologii ma iść w stronę zwiększenia gęstości energii i łatwiejszego użycia.
Technologie wodorowe opracowywane są już także w Polsce, czego dowodem jest pierwszy autobus na wodór:
źródło i zdj. główne – global.toyota/en
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.