Eko styl życia Trasy kolejowe zimą – gdzie wybrać się pociągiem na ferie? 27 grudnia 2024 Eko styl życia Trasy kolejowe zimą – gdzie wybrać się pociągiem na ferie? 27 grudnia 2024 Przeczytaj także Eko styl życia Moda na filtrowanie krwi z mikroplastiku. Eksperci ostrzegają przed pseudomedycznymi zabiegami Wraz z rosnącą świadomością na temat mikroplastiku w ludzkim organiznie, pojawia się coraz więcej technologii jego “usuwania”. Luksusowe kliniki oferują zabiegi filtrujące krew za dziesiątki tysięcy złotych, promując je za pośrednictwem znanych celebrytów. Tymczasem naukowcy ostrzegają, że nie mamy dowodów na skuteczność takich terapii. Prawdziwe rozwiązanie problemu mikroplastiku zaczyna się od ograniczenia jego źródeł – poprzez recykling i redukcję produkcji plastiku. Eko styl życia Trumny z grzybów i drzewa pamięci. Jak zmienia się podejście do ekologicznego pochówku? Coraz częściej ekologiczne rozwiązania trafiają także do branży pogrzebowej. Ekologiczne materiały, innowacyjne formy kremacji czy pożegnania na łonie natury to rosnący trend, który pokazuje, że nawet nasza ostatnia droga może odbyć się bez obciążenia dla planety. Zimowe podróże pociągiem mogą być nie tylko tanie i szybkie, ale też wyjątkowo urokliwe. Na jakich trasach możemy podziwiać najpiękniejsze widoki? Reklama Szwajcarskie “ekspresy” Jednym z najsłynniejszych zimowych pociągów jest Glacier Express w Szwajcarii, znany jako Ekspres Lodowcowy. Swój bieg rozpoczyna w Zermatt, u stóp góry Matternhorn, a kończy w St. Mortiz. Trasa liczy 275 kilometrów, a cała podróż trwa 7 godzin. Pociąg jest skonstruowany w taki sposób, aby podróżni mogli podziwiać widoki z każdego miejsca – panoramiczne okna umożliwiają uchwycenie ośnieżonych szczytów z różnych perspektyw. Trasa prowadzi przez aż 291 mostów i 91 tuneli, co może szczególnie zachwycić młodszych miłośników kolei. Innym szwajcarskim pociągiem wartym uwagi jest Bernina Express, który powstał w 1910 roku i został wpisany na listę Narodowego Dziedzictwa UNESCO. Jego trasa prowadzi przez najwyżej położone fragmenty Alp – łączy miasto Chur (584 m n.p.m.) w szwajcarskim kantonie Gryzonia, z miastem Tirano (429 m n.p.m.) we włoskiej Lombardii. Najwyższym punktem wycieczki jest przełęcz Bernina leżąca na wysokości 2253 m n.p.m. Warto pamiętać o tym, że w przypadku pociągów panoramicznych słowo “ekspress” ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Pokonanie trasy zajmuje sporo czasu, nie będzie to więc najlepsze rozwiązanie jeżeli zależy nam na sprawnym przemieszczaniu się pomiędzy dwoma punktami. Pociągi te nie są również najtańsze. Ekologiczne narciarstwo? To możliwe! Norweskie fiordy Na uwagę zasługuje również najdłuższa trasa w Norwegii, która łączy Trondheim z Bodø. Pociąg przejeżdża przez fiordy, góry, farmy i lasy, a przy odrobinie szczęścia podróżni mogą obserwować z okna zorzę polarną. Nieco krótszą, ale równie malowniczą trasę pokonuje pociąg Flåmsbana, który łączy Aurlandsfjord z Myrdal. Pierwsze odcinki trasy wybudowano już w 1916 roku, a oficjalne otwarcie nastąpiło w 1940 roku. Flåmsbana jest jedną z najbardziej stromych linii kolejowych na świecie i najbardziej stromą w Europie. Nachylenie wynosi nawet 80%. Podwodne górnictwo – rozwiązanie przyszłości czy zagłada morskiego ekosystemu? A może… Karkonosze? Nie każdy z nas może pozwolić sobie na daleką podróż do Włoch, Norwegii lub Szwajcarii. Nic straconego – również polska kolej może poszczycić się pięknymi trasami. Jednym z kultowych pociągów jest Kamieńczyk, który prowadzi z Poznania w malownicze Karkonosze. Najpiękniejsze widoki możemy podziwiać na odcinku Jelenia Góra – Szklarska Poręba. Ośnieżone szczyty, zabytkowa stacja kolejowa i strome wzniesienia – to tylko kilka atrakcji, które czekają na podróżnych w polskiej kolei. Zobacz też: Topniejące lodowce: Jak zmiany klimatu przesuwają granice i wpływają na Europę? Źródła: bbc.com, polregio.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.