Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Ubrania z drugiej ręki w sieciówkach? 4F przedstawia projekt Change

Ubrania z drugiej ręki w sieciówkach? 4F przedstawia projekt Change

Jedna z popularniejszych, polskich sportowych marek odzieżowych stawia na rozwiązania z myślą o środowisku i klimacie. 4F planuje zamknąć obieg i ułatwić swoim klientom zakupy z drugiej ręki.  

BANER MOBILEB1
Reklama

Wpływ marek odzieżowych na środowisko 

Ślad ekologiczny, który kryje się za każdą nową kolekcją zdobiącą półki sklepowe, może mrozić krew w żyłach. Branża modowa jest odpowiedzialna za 10% globalnych emisji gazów cieplarnianych, 79 trylionów litrów zużywanej wody, 20% przemysłowych zanieczyszczeń wody, 92 miliony ton odpadów i 35% zanieczyszczeń oceanów mikroplasitkiem każdego roku. 

Te liczby nie pozostawiają wątpliwości – potrzebna jest zmiana. Po pierwsze w zarządzaniu firmami odzieżowymi, a po drugie w zachowaniach konsumenckich. Marka odzieżowa 4F ma zamiar wpłynąć na oba te procesy jednocześnie.

KSTAR 925x200 PL 1
Reklama

Zmiana zaczyna się od świadomości 

Projekt 4F Change zaczął się oddolnie. To pracownicy poczuli, że nadszedł czas na zmiany i zaczęli szukać odpowiedzialnych społecznie rozwiązańczytamy na stronie internetowej sklepu –  Stworzyliśmy ruch Change Makerów złożony z pracowników różnych działów, którzy chcą mieć wpływ na to, co dzieje się w firmie, ale również szukać pomysłów do bardziej zrównoważonych działań w swoim prywatnym życiu i inspirować nimi innych.

4F ma zamiar skupić się na czterech obszarach: edukacji pracowników, etyki pracy, zrównoważonej produkcji i obiegu zamkniętym

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Wear_Fair, czyli jak zamknąć obieg

Marka odzieżowa przywitała nowy rok projektem, którego celem jest krok w stronę zamknięcia obiegu. Wear-Fair to inicjatywa, która ma skłaniać konsumentów w stronę kupowania ubrań z drugiej ręki. 

To pionierski projekt nie tylko w skali polskiej, ale również europejskiej, dlatego nie mamy wątpliwości, że wspólnie z 4F rozpoczynamy nową erę rozwoju branży mody. Chcemy być liderem zmian na rynku i pokazać, że konsekwentne budowanie wartości drugiego obiegu jest możliwe. Czujemy ogromną satysfakcję, że tą zmianą możemy zmieniać ten system od środkawyjaśnia Anna Pięta, Strategic Partnership Manager. 

4F otworzył strefy Wear_Fair, do których można oddać używaną odzież, ale również zaopatrzyć się w ubrania z drugiej ręki. Tym sposobem to, co zalega w szafie, może dać radość innej osobie. Każde, oddane ubranie nie tylko daje klientowi rabat na zakupy z drugiego obiegu, ale również zasila fundację 4F.

Mieszkańcy Krakowa mogą także cieszyć się Ubraniomatem, który działa na podobnych zasadach. 

ql3DS9U wthGL1hBdlYJ2G2fwePUueRjfuRCxUg8kSIRoltqEFOo94qwWdtLRiHNCV2KAfPZmm8hXqbEiLOcUWrraPbODXc9nnNdWBxkCARjEjlT
Strefa Wear_Fair/źródło: media.otcf.pl

Zamiast kupować – wypożycz 

Kolejną inicjatywą, której podejmuje się zespół 4F w ramach kampanii Change to internetowa wypożyczalnia strojów narciarskich. To przykład odzieży, która przez większość roku zazwyczaj zalega na dnie szafy. 

 Miło mieć coś „swojego”, ale ilu specjalistycznych ubrań używamy naprawdę regularnie? Wypożyczanie zamiast kupowania to jednak nie tylko korzyść finansowa, ale również duża ulga dla środowiska. Co więcej, ubrania z wypożyczalni po sezonie zyskają drugie życie i zostaną wprowadzone do sprzedaży w ramach programu Wear_Fair czytamy na stronie 4F. 

Małymi krokami w kierunki wielkiej zmiany 

Za ważny cel 4F wyznacza przejście z modelu linearnego na model cyrkularny i brać odpowiedzialność za pełen cykl życia wyprodukowanych ubrań. Ponadto marka odzieżowa deklaruje, że do 2025 chce wprowadzić co najmniej 25% produktów z udziałem materiałów zrównoważonych. 

4F podjęło się kilku współprac i projektów, których celem jest zmniejszenie wpływu na środowisko marki, m.in. przystąpienie do Polskiego Paktu Plastikowego, mierzenie śladu węglowego razem z Carbon Footprint Foundation, ocena łańcucha dostaw produktów czy edukacja ekologiczna pracowników. 

Więcej o strategii 4F przeczytasz tutaj. Czy marka faktycznie zmieni rynek odzieży, czy to kolejne cele obecne wyłącznie na papierze?

Źródła: 4F, Biuro Prasowe OTCF, nature.com Fot.: Biuro Prasowe OTCF

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.