Prawo Unia vs. Konstytucja. Orzeczenie TK podważa Zielony Ład i system ETS 12 czerwca 2025 Prawo Unia vs. Konstytucja. Orzeczenie TK podważa Zielony Ład i system ETS 12 czerwca 2025 Przeczytaj także Prawo Ceny prądu zamrożone do końca 2025 roku. Rząd ogłasza nowe wsparcie dla odbiorców Polski rząd ogłosił, że ceny energii elektrycznej pozostaną zamrożone dla gospodarstw domowych do końca 2025 roku. Decyzja ma zapewnić obywatelom bezpieczeństwo energetyczne i przewidywalność kosztów. Prawo Nowe etykiety energetyczne UE dla smartfonów i tabletów. Co musi wiedzieć konsument? Unia Europejska wprowadziła obowiązkowe etykiety dla smartfonów i tabletów, zawierające informacje m.in. o ich trwałości, efektywności energetycznej oraz łatwości naprawy. Nowe przepisy mają na celu zwiększyć transparentność produktów i umożliwić konsumentowi zakup sprzętu, który posłuży mu jak najdłużej. Dzięki temu UE ma nadzieję zmniejszyć nadmierną emisję związaną produkcją urządzeń. Trybunał Konstytucyjny rozpatrzył wniosek grupy posłów PiS dotyczący zgodności unijnej polityki energetyczno-klimatycznej z Konstytucją RP. Większością głosów pięcioosobowy skład TK orzekł, że unijne regulacje dotyczące energii i klimatu stoją w niezgodzie z Konstytucją RP, naruszając suwerenność państwa do kształtowania polityki energetycznej. Reklama Wyrok Trybunału Konstytucyjnego Zakwestionowano przepisy dotyczące krajowej suwerenności w wyborze miksu energetycznego. Za niezgodny z konstytucją uznano art. 192 (ust. 1) oraz art. 192 (ust. 2 lit. c) z Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także dyrektywy 2003/87/WE. Na podstawie tej dyrektywy powstał system EU ETS – kluczowe narzędzie ograniczania emisji CO₂ w UE. Według trybunału Unia może działać wyłącznie w ramach uprawnień przekazanych jej przez państwa członkowskie – pozostałe kompetencje należą do parlamentów narodowych. Pozostałe kompetencje pozostają w gestii parlamentów narodowych. Eksperci zwracają uwagę, że zgodnie z Konstytucją RP Polska przestrzega prawa międzynarodowego, co oznacza pierwszeństwo prawa UE przed krajowym. Pierwsze na świecie oświetlenie generujące kredyty węglowe. Oszczędność energii sięga 90% Ruch po stronie rządu W zakończeniu pisma uzasadniającego wyrok TK znalazło się stwierdzenie, by organ ustawodawczy, czyli parlament oraz organ wykonawczy, czyli rząd premiera Donalda Tuska podjęli teraz odpowiednie kroki w celu wdrożenia decyzji. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego uznaje się za ważne z chwilą ich opublikowania, co oznacza, że od 10 czerwca regulacje wynikające z Zielonego Ładu zostały formalnie uznane za niezgodne z konstytucją. Jednak ważność orzeczenia jest podważana przez część środowisk prawnych i politycznych z uwagi na nieuznawanie składu TK przez rządzącą koalicję. Jest to konsekwencją trwającego od 2015 roku sporu znanego jako ,,Kryzys wokół Trybunału Konstytucyjnego”, w związku z tym publikowane orzeczenia koalicja rządząca uznaje za nieważne. Prezydent-elekt Karol Nawrocki zapowiadał podczas kampanii obniżkę cen energii o 33%. Z tego powodu wyrok TK może zwiększyć presję na rząd, by wycofał się z polityki klimatycznej UE. Zgodnie z jej zapisami, celem państw członkowskich jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Suwerenność energetyczna Polski Polska energetyka wciąż opiera się głównie na węglu, choć udział OZE rośnie – w 2024 r. osiągnął 27,1% (dane PSE). Zarówno politycy jak obywatele zdają sobie jednak sprawę z potrzeby inwestowania w zero- i niskoemisyjne źródła energii. Zapotrzebowanie na energię stale rośnie i bez inwestycji, już za kilka lat Polska będzie musiała radzić sobie z niedoborami energii z własnych źródeł. Pełny polski miks energetyczny według raportu IEA (2023) wyglądał następująco: Węgiel 65,8% Biopaliwa i odpady 20,7% Gaz ziemny 5,8% Energia słoneczna i wiatrowa 5,7% Ropa naftowa 1,6% Energia wodna 0,4% Polityka energetyczna kraju wyznacza ramy działalności dla sektora oraz polskiego biznesu, dlatego orzeczenie trybunału może wpłynąć na dalsze decyzje o inwestycjach lub ich braku. Kontrowersje i brak konsensusu polityków w sprawie realizacji wspólnej wizji rozwoju sektora energetycznego może doprowadzić do opóźnień inwestycyjnych i wydłużyć okres, w którym Polska utrzymuje jedne z najwyższych cen energii w Europie. Zobacz też: ,,Pollution offshoring”: jak demokracje UE przenoszą emisję do krajów rozwijających się Źródła: Trybunal Gov, Notes from poland, Rzeczpospolita, PSE, IEA, Fot. Canva () Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.