Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

W Krakowie ruszy pierwsza w Polsce stacja tankowania wodorem

pierwsza w Polsce stacja tankowania wodorem

W Krakowie ruszy pierwsza w Polsce stacja tankowania wodorem

W najbliższych tygodniach w Krakowie zacznie działać pierwsza w Polsce stacja tankowania wodorem- zapowiedział członek zarządu Orlenu Armen Konrad Artwich. Stacja zapewni wodór dla floty pojazdów komunikacji miejskiej. Jakie plany na rozwój energetyki wodorowej w Polsce i Europie ma Orlen?

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Pierwsza w Polsce stacja tankowania wodorem

PKN ORLEN planuje rozwój stacji tankowania wodoru w Polsce, ale i krajach ościennych, jak również rozwój elektrowni morskich i fotowoltaikimówił 20 kwietnia członek zarządu Orlenu Armen Konrad Artwich podczas Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego TOGETAIR w Warszawie.

Zwrócił także uwagę na konieczność budowy magazynów energii. Zapytany o stacje wodorowe w naszym kraju odpowiedział:

W najbliższych tygodniach w Krakowie planowane jest otwarcie pierwszej stacji wodorowej w Polsce. Będzie ona dedykowana tankowaniu floty pojazdów komunikacji miejskiej. Pierwsza nasza stacja już działa od kilku lat w Niemczech. Teraz skupiamy się na rozwoju tych stacji w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Wodór w Polsce

Zgodnie z zapowiedziami koncernu, do 2030 roku Orlen uruchomi także ponad 100 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru wraz z niezbędną logistyką. W Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28. 

Obecnie Grupa ORLEN posiada już dwie stacje tankowania wodoru w Niemczech. W tym roku powstaną kolejne cztery: trzy w Czechach i jedna w Polsce, w Krakowie. Z kolei w 2023 roku planowane jest uruchomienie stacji wodorowych w Poznaniu i Katowicach. Na każdej z nich pojawią się stanowiska tankowania dla aut osobowych i autobusów. 

Do tankowania aut osobowych wykorzystywane będzie ciśnienie 700 barów, które pozwoli zatankować samochód do pełna w ciągu 5 minut. W praktyce do auta trafi ok. 5 kg paliwa, które umożliwi przejechanie nawet 700 km.

Zbudowane zostaną również instalacje do produkcji wodoru jakości automotive, w które będą zaopatrywane stacje. Zgodnie ze strategią, koncern chce wytwarzać co najmniej 19 kt wodoru z przeznaczeniem dla transportu. To ilość, która pozwoli na zasilenie około 1000 autobusów i 160 pociągów rocznie.

Orlen widzi wodór jako część większej strategii koncernu.

Orlen stawia na OZE

Członek zarządu Orlenu Armen Konrad Artwich mówił podczas szczytu klimatycznego także o planach rozwoju biopaliw i biogazu, jak i wodoru, widząc w nich potencjał wzmacniający polską niezależność energetyczną.

– Bezpieczeństwo energetyczne nie polega na zastąpieniu jednego dominującego rozwiązania innym dominującym rozwiązaniem. Konieczna jest dywersyfikacja energii i miksu, aby nie uzależniać się od jednego rodzaju energii. PKN ORLEN, budując strategię multienergetycznego koncernu, stawia na różne rozwiązania. Zarówno rozwój SMR, jak i rozwój biopaliw – powiedział Artwich.


źródło: PAP, zdj. główne – orlen.pl/pl/o-firmie/media/press-pack

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.