Elektromobilność W Polsce powstanie turecka fabryka komponentów baterii do aut elektrycznych zasilana OZE 02 grudnia 2022 Elektromobilność W Polsce powstanie turecka fabryka komponentów baterii do aut elektrycznych zasilana OZE 02 grudnia 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Coraz więcej posiadaczy samochodów elektrycznych decyduje się na ładowanie pojazdu w domu – za pomocą gniazdka lub tzw. wallboxa. Jaki sprzęt wybrać, aby zwiększyć oszczędności? Zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy – Pawła Kusiaka. Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie? Nowa fabryka komponentów baterii do aut elektrycznych powstanie w stargardzkim Parku Przemysłowym Nowoczesnych Technologii. Firma Ege Kimya z Turcji wybuduje zakład wytwarzania soli niklu i potasu niezbędnych dla produkcji akumulatorów. To kolejna duża inwestycja w polski sektor elektromobilności. Reklama Fabryka komponentów baterii aut elektrycznych Fabryka w Stargardzie w województwie zachodniopomorskim zajmie się wytwarzaniem siarczanu niklu i kobaltu, które dostarczane będą odbiorców w Polsce i innych krajach UE. To kluczowe komponenty potrzebne do produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Park Przemysłowy Nowoczesnych Technologii w Stargardzie, źródło: UM Stargard – Kolejny raz oferta, którą stworzyliśmy, spotkała się z uznaniem międzynarodowego koncernu. To dobra wiadomość, zwłaszcza że Ege Kimya po raz pierwszy inwestuje poza Turcją. Ze Stargardu na rynek europejski powędrują składniki przyczyniające się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Poza tym zyskamy kolejne miejsca pracy i wpływy do budżetu miasta z podatków – komentował inwestycję prezydent Stargardu Rafał Zając. Turecka firma Ege Kimya kupiła w parku przemysłowym 11 hektarów ziemi. Fabryka planuje wykorzystywać w produkcji bezemisyjne technologie będące wynikiem wieloletnich prac badawczo-rozwojowych. Energia wykorzystywana w zakładzie pochodzić ma natomiast z odnawialnych źródeł energii. – Zdecydowaliśmy się na inwestycję w północno-zachodniej Polsce przede wszystkim ze względu na bliskość potencjalnych klientów. Dodatkowymi argumentami przemawiającymi na korzyść Stargardu była dostępność mediów umożliwiających zaawansowaną produkcję chemiczną, dostęp do linii kolejowej, drogi szybkiego ruchu oraz bliskość portu w Świnoujściu. Nasza fabryka w Polsce dzięki lokalizacji oraz wykorzystaniu zielonych źródeł energii pozwoli na zminimalizowanie śladu węglowego samochodów elektrycznych produkowanych w Europie – mówi Erez Navaro, Członek Zarządu Ege Kimya. W tureckim oddziale firmy w Stargardzie prowadzone będą też prace badawczo-rozwojowe. Nie tylko fabryka Turcy nie chcą ograniczyć się jedynie do produkcji komponentów. Zakład w Stargardzie zajmie się także opracowaniem innowacji dla sektora elektromobilności. Z powstających rozwiązań mają korzystać europejskie koncerny samochodowe i producenci baterii, dążąc do obniżania emisji gazów cieplarnianych. Sama fabryka planuje wykorzystywać bezemisyjne technologie i odnawialne źródła energii. – Nasza fabryka w Polsce dzięki lokalizacji oraz wykorzystaniu zielonych źródeł energii pozwoli na zminimalizowanie śladu węglowego samochodów elektrycznych produkowanych w Europie – dodaje Erez Navaro, Członek Zarządu Ege Kimya. Dzięki zlokalizowaniu fabryki w Polsce europejskie koncerny samochodowe i producenci baterii będą mogli istotnie obniżyć ślad węglowy swojej produkcji. Ege Kimya ma zainwestować w Stargardzie blisko 140 mln zł. W pierwszej fazie zajmie ⅓ zakupionego terenu, a w kolejnych latach zamierza się rozbudowywać. Produkcja komponentów ma ruszyć w połowie 2024 roku. Turecka inwestycja to kolejny dowód, że Polska wyrasta na jednego z głównych producentów komponentów bateryjnych w sektorze elektromobilności. Inwestycje w polską produkcję akumulatorów Produkcja w obszarze elektromobilności dynamicznie rozwija się w naszym kraju. Zauważa to m.in. Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która pomagała w kontaktach z tureckim inwestorem w Stargardzie. – Elektromobilność to ogromna i wciąż rosnąca gałąź gospodarki. W Polsce szybko powiększa się liczba firm rozwijających produkcję w tym właśnie sektorze. Już teraz w naszym kraju ulokowana jest produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Bardzo mnie cieszy, że poszerzamy ten sektor o kolejną inwestycję. Dzięki niej będziemy mogli jeszcze bardziej wzmocnić naszą pozycję lidera wśród państw zaangażowanych w budowę europejskiego łańcucha dostaw sektora bateryjnego – komentuje Krzysztof Drynda, Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Jakie jeszcze zakłady zlokalizowane są w Polsce? W Radzikowicach powstała pierwsza w Europie gigafabryka materiałów akumulatorowych. Zatrudnienie znajdzie tam około 400 osób. W Polsce powstała pierwsza w Europie gigafabryka materiałów akumulatorowych. Zakład w 100% zasila wiatr LG Energy Solution Wrocław to największy na świecie zakład produkujący baterie do samochodów elektrycznych. Fabryka zostanie rozbudowana, aby dostarczać na rynek ponad milion akumulatorów rocznie. W Polsce działa największa fabryka baterii do aut elektrycznych na świecie To nie koniec koreańskich inwestycji w elektromobilność w Polsce. Koreańska firma SK Nexilis wybuduje w Stalowej Woli fabrykę folii miedzianej używanej do produkcji baterii stosowanych w samochodach elektrycznych. Folia trafi do odbiorców w całej Europie i według Ministerstwa Aktywów Państwowych będzie to największy tego typu zakład na świecie. W Polsce powstanie największa na świecie fabryka folii do baterii aut elektrycznych źródło: paih.gov.pl, stargard.eu, zdjęcia: stargard.eu, zdj. główne: stargard.eu/egekimyatr/Instagram Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.