“Rzeczpospolita” opublikowała raport GfK Polonia, z którego wynika, że sprzedaż roślinnych imitacji mięsa podwoiła się. Co trzecie gospodarstwo domowe w Polsce korzysta z roślinnych alternatyw dla produktów odzwierzęcych.
Co Polacy sądzą o żywności roślinnej?
W 2018 roku ok. 60% Polaków deklarowało, że zamierza zmniejszyć spożycie mięsa. Pobudki były różne – od dobrostanu zwierząt po chęć przejścia na zdrowszą dietę. Prawdopodobnie się udało, skoro w najnowszych badaniach GfK Polonia coraz więcej osób deklaruje regularne spożywanie roślinnych alternatyw.
Na nowe decyzje żywieniowe wpływ miała również pandemia. Przygotowując posiłki w domu, zaczęliśmy zwracać uwagę na ich skład. Znaleźliśmy także czas na zapoznanie się z regułami zdrowej diety. Według danych zgromadzonych przez firmę Mintel ok. 25% Polaków deklaruje, że od początku pandemii spożywa więcej owoców, warzyw, nasion i zbóż.
Z tego samego badania wynika, że Polacy pozytywnie postrzegają żywność i napoje roślinne. 73% z nas twierdzi, że składniki pochodzenia roślinnego mogą mieć właściwości zdrowotne. Natomiast 54% uznaje, że produkcja żywności roślinnej jest lepsza dla środowiska niż wytwarzanie mięsa i nabiału.
Prawie 10% polskich gospodarstw kupuje mięso roślinne
Prawie 30% polskich gospodarstw kupuje nabiał roślinny, z kolei co dziesiąta z rodzin sięga po “mięso” na bazie roślin. Do listopada 2020 roku w ujęciu rocznym, sprzedaż roślinnych zamienników nabiału wzrosła wartościowo o 44%, a ilościowo o 50%. W przypadku alternatyw mięsa wartościowo jest to 138%, a ilościowo 107%.
– W stosunku do tego okresu roku 2019, liczba nabywców roślinnego mięsa wzrosła więc ponad dwukrotnie – skomentował w rozmowie z “Rz” Grzegorz Mech, menedżer w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Kto i co kupuje najczęściej?
Zgodnie z danymi raportu “Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020”, przygotowanego na zlecenie Pyszne.pl, wegetarianizm i weganizm są jednymi z najsilniejszych trendów wpływających na zwyczaje żywieniowe u Polaków w ostatniej dekadzie. Dieta roślinna cieszy się szczególną popularnością wśród osób w wieku 18-24 lat.
W zakupach roślinnych alternatyw dla mięsa znaczenie zyskuje nowa grupa. Są to osoby w wieku do 29 lat, bezdzietne, których dochody są wyższe niż średnie. Zamieszkują one wsie i obrzeża aglomeracji.
Wśród najczęściej kupowanych zamienników produktów odzwierzęcych są mleka roślinne, pasty kanapkowe i dania gotowe.
Źródło: PAP, grupaeurocash.pl, wirtualnemedia.pl, infovege.com
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.