Elektromobilność Więcej środków na leasing aut elektrycznych. BOŚ otrzymał na to już pół miliarda złotych 10 listopada 2023 Elektromobilność Więcej środków na leasing aut elektrycznych. BOŚ otrzymał na to już pół miliarda złotych 10 listopada 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. W ramach programu “Mój elektryk” firmy i osoby fizyczne mogą otrzymać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych w celu zakupu auta elektrycznego. Jedną z form takiej pomocy jest dopłata do leasingu i leasingu konsumenckiego, realizowana przez Bank Ochrony Środowiska. Ostatnio instytucja ta otrzymała od rządu kolejne 100 milionów złotych na ten cel. Koszt tej edycji programu to już w sumie 800 mln złotych Reklama Leasing najpopularniejszą formą dopłaty do “elektryka” W ramach programu “Mój elektryk” istnieją trzy możliwości ubiegania się o dotacje do zakupu auta elektrycznego: dla osób fizycznych, dla podmiotów innych niż osoby fizyczne oraz dopłata do leasingu i leasingu konsumenckiego, do której obsługi wyznaczony został Bank Ochrony Środowiska. Ostatnia z tych metod jest na ten moment najpopularniejsza. Zgodnie ze stanem na 1 listopada, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyjął od osób fizycznych 3298 wniosków o dotacje, obejmują one łączną kwotę 72 mln złotych, a więc niecałe trzy czwarte przeznaczonych na ten cel 100 mln złotych. Opcja dla podmiotów innych niż osoby fizyczne ma dwukrotnie większy budżet. W tym wariancie NFOŚiGW przyjął 1236 wniosków, składających się na kwotę zaledwie 33,37 mln złotych. Tymczasem opcja dopłaty do leasingu otrzymała największe finansowanie ze wszystkich trzech metod. Na początku tej edycji BOŚ otrzymał na ten cel zaledwie 20 mln złotych. W marcu ubiegłego roku pula ta wzrosła do 100 mln, potem do 250 mln, a w marcu tego roku do 400 mln złotych. Teraz pora na kolejny skok – NFOŚiGW przekazał BOŚ kolejne 100 mln złotych na dopłaty do leasingów. Ten sektor programu “Mój elektryk” osiągnął więc budżet 500 mln złotych. Zmiany w programie „Mój elektryk”. Łączna pula środków wzrasta o 40% Ponad 9 tysięcy wniosków o dopłaty do leasingów. Budżet programu prawie się wyczerpał W obliczu popularności tego segmentu programu “Mój elektryk” kolejne dopłaty nie powinny dziwić. Do 1 listopada o dopłaty do leasingów złożono 9157 wniosków na łączną kwotę 391,25 mln złotych. Jak więc widać, dotychczasowa kwota wkrótce mogłaby się skończyć. – Fakt, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej już po raz trzeci w tym roku zwiększył pulę środków w ramach tzw. ścieżki leasingowej „Mojego elektryka” pokazuje, jak dużą popularnością cieszy się ten program. Nie jest to dla nas zaskoczenie. Program ten znacząco przyczynia się do realizacji kilku ważnych celów. Z jednej strony stymuluje rozwój gospodarczy i pozwala polskim firmom modernizować floty pojazdów. Z drugiej – stanowi realne wsparcie przy realizacji krajowej polityki klimatycznej. To klasyczny przykład sytuacji „win-win” – powiedział Sebastian Bodzenta, wiceprezes Banku Ochrony Środowiska. Program “Mój elektryk” trwa od 2021 roku. Od początku jego realizacji BOŚ przyjął i ocenił ponad 12,5 tysięcy wniosków o dotację. Zarząd NFOŚiGW przyznał dofinansowania do leasingu prawie 11,3 tysięcy pojazdów osobowych i dostawczych o napędzie elektrycznym. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, po polskich drogach jeździe już ponad 87,5 tys. “elektryków”, z czego ponad 45 tys. to pojazdy całkowicie elektryczne. – Czytaj także: Bolt powołał niezależny Komitet ds. Bezpieczeństwa Mikromobilności. W składzie Polak Źródło: gramwzielone.pl, wgospodarce.pl, mojebankowanie.pl Fot. Canva (FOTOFORCE, Ridofranz) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.