Elektromobilność Wodorowe ogniwa paliwowe zamiast oleju napędowego, czyli transformacja transportu ciężarowego 19 września 2022 Elektromobilność Wodorowe ogniwa paliwowe zamiast oleju napędowego, czyli transformacja transportu ciężarowego 19 września 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Niemieckie firmy Freudenberg i ZF Friedrichshafen AG łączą siły, aby opracować oparty na wodorowych ogniwach paliwowych układ napędowy dla ciężkich pojazdów użytkowych. Nowy system ma być zeroemisyjną alternatywą dla silników Diesla. Reklama Wodorowe ogniwa paliwowe 15 września 2022 roku niemieckie firmy Freudenberg i ZF Friedrichshafen AG podpisały długoterminową umowę strategiczną na opracowanie hybrydowego układu napędowego opartego na ogniwach paliwowych do samochodów ciężarowych i autokarów. Pierwsze prototypowe pojazdy, które mają całkowicie zastąpić konwencjonalne napędy Diesla, wyjadą na drogi najpóźniej do 2023 roku. Wkrótce potem planowane jest rozpoczęcie produkcji seryjnej. Ogniwa paliwowe firmy Freudenberg, źródło: freudenberg.com Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną poprzez łączenie atomów wodoru i tlenu. Wodór reaguje z tlenem w ogniwie elektrochemicznym podobnym do akumulatora, wytwarzając energię elektryczną, wodę i niewielkie ilości ciepła. Dostępnych jest wiele różnych typów ogniw paliwowych do szerokiego zakresu zastosowań. Jak ma działać zintegrowany hybrydowego układu napędowego opartego na wodorowych ogniwach paliwowych? Nowa metoda na zeroemisyjny transport Początkowo wodorowe ogniwa paliwowe mają znaleźć zastosowanie w samochodach ciężarowych i autobusach, ale później ich zastosowanie może być również rozszerzone na systemy pojazdów szynowych, budowlanych i rolniczych, a także na transport morski morskie. – Intensywnie inwestujemy w mobilność przyszłości. W technologię akumulatorów, wodoru i ogniw paliwowych, a także w rozwój zaawansowanych technologicznie komponentów do pojazdów elektrycznych (…) – mówi dr Mohsen Sohi, dyrektor generalny Grupy Freudenberg.– Freudenberg i ZF są długoletnimi, doświadczonymi graczami w branży i posiadają uzupełniającą się wiedzę technologiczną. Dzięki naszej współpracy łączymy to doświadczenie, aby opracować czyste rozwiązania w zakresie napędów elektrycznych, a tym samym zapewnić ukierunkowane wsparcie dla branży w osiąganiu jej celów klimatycznych – dodaje dr Max Kley, dyrektor generalny Freudenberg e-Power Systems. Im szybciej nastąpi pożegnanie z konwencjonalnymi ciężarówkami z silnikiem Diesla, tym lepiej. Jak twierdzą niemieckie firmy, technologia ogniw paliwowych zmieni zasady gry w branży transportowej. Z jednej strony mają umożliwić producentom szybkie wprowadzanie na rynek rozwiązań z zakresu e-mobilności, w zgodzie z wytycznymi Unii Europejskiej. Technologia ta ma także na dłuższą obniżyć całkowite koszty operacyjne flot ciężarówek z uwagi na dużą wydajność i niskie koszty użytkowania. Obniżone koszty użytkowania Podczas gdy samochody osobowe jeżdżą przez około 8000 godzin w okresie eksploatacji pojazdu, ciężarówki spędzają na drogach co najmniej 35 000 godzin. Dlatego dla producentów kluczowe jest osiągnięcie najwyższej możliwej ogólnej sprawności systemu napędowego. Freudenberg dąży do osiągnięcia ogólnej sprawności ogniw paliwowych na poziomie 50 procent. Wysoka sprawność całego układu napędowego prowadzi do mniejszego zużycia paliwa, co z kolei zmniejsza całkowity koszt posiadania. Niemiecka firma dysponuje własną technologią dyfuzji gazu, produkcji materiałów uszczelniających oraz katalizatorów, co ma stanowić punkt wyjścia dla komercyjne ekspansji i osiągnięcia technicznej przewagi konkurencyjnej w branży ogniw paliwowych do samochodów ciężarowych. – Naszym celem jest zaprojektowanie układu napędowego akumulatora z ogniwami paliwowymi, aby zapewnić długą żywotność i wytrzymałość całego systemu. Nasi klienci skorzystają nie tylko ze zrównoważonego, bezemisyjnego rozwiązania w transporcie ciężkim, ale także bardziej opłacalnego ekonomicznie przez cały okres eksploatacji (…).Mamy pełną wiedzę technologiczną na temat elementów systemu: od surowca po gotowy system. Połączenie naszej wszechstronnej wiedzy na temat ogniw paliwowych i ponad 25-letniego doświadczenia w przemysłowej działalności pozwala nam odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu rozwoju całej branży w kierunku bezemisyjnej mobilności – podaje do wiadomości dr Max Kley. W transformacji energetycznej na świecie kluczową rolę odegrać mogą także modułowe elektrolizery wodoru. Skalowalna i łatwa w transporcie technologia produkcji H2 z energii elektrycznej i wody dostępna jest już w ofercie firmy Ohmium. Na czym polega to rozwiązanie? Modułowe elektrolizery do produkcji wodoru z wody i energii odnawialnej. Łatwa transformacja świata? źródło i zdj. główne – freudenberg.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.