Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Wodorowe ogniwa paliwowe zamiast oleju napędowego, czyli transformacja transportu ciężarowego

Wodorowe ogniwa paliwowe zamiast oleju napędowego, czyli transformacja transportu ciężarowego

Wodorowe ogniwa paliwowe zamiast oleju napędowego, czyli transformacja transportu ciężarowego

Niemieckie firmy Freudenberg i ZF Friedrichshafen AG łączą siły, aby opracować oparty na wodorowych ogniwach paliwowych układ napędowy dla ciężkich pojazdów użytkowych. Nowy system ma być zeroemisyjną  alternatywą dla silników Diesla.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Wodorowe ogniwa paliwowe

15 września 2022 roku niemieckie firmy Freudenberg i ZF Friedrichshafen AG podpisały długoterminową umowę strategiczną na opracowanie hybrydowego układu napędowego opartego na ogniwach paliwowych do samochodów ciężarowych i autokarów.

Pierwsze prototypowe pojazdy, które mają całkowicie zastąpić konwencjonalne napędy Diesla, wyjadą na drogi najpóźniej do 2023 roku. Wkrótce potem planowane jest rozpoczęcie produkcji seryjnej.

wodorowe ogniwa paliwowe
Ogniwa paliwowe firmy Freudenberg, źródło: freudenberg.com

Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną poprzez łączenie atomów wodoru i tlenu. Wodór reaguje z tlenem w ogniwie elektrochemicznym podobnym do akumulatora, wytwarzając energię elektryczną, wodę i niewielkie ilości ciepła. Dostępnych jest wiele różnych typów ogniw paliwowych do szerokiego zakresu zastosowań.

Jak ma działać zintegrowany hybrydowego układu napędowego opartego na wodorowych ogniwach paliwowych?

Nowa metoda na zeroemisyjny transport

Początkowo wodorowe ogniwa paliwowe mają znaleźć zastosowanie w samochodach ciężarowych i autobusach, ale później ich zastosowanie może być również rozszerzone na systemy pojazdów szynowych, budowlanych i rolniczych, a także na transport morski morskie.

– Intensywnie inwestujemy w mobilność przyszłości. W technologię akumulatorów, wodoru i ogniw paliwowych, a także w rozwój zaawansowanych technologicznie komponentów do pojazdów elektrycznych (…)mówi dr Mohsen Sohi, dyrektor generalny Grupy Freudenberg.

– Freudenberg i ZF są długoletnimi, doświadczonymi graczami w branży i posiadają uzupełniającą się wiedzę technologiczną. Dzięki naszej współpracy łączymy to doświadczenie, aby opracować czyste rozwiązania w zakresie napędów elektrycznych, a tym samym zapewnić ukierunkowane wsparcie dla branży w osiąganiu jej celów klimatycznych – dodaje dr Max Kley, dyrektor generalny Freudenberg e-Power Systems.

Im szybciej nastąpi pożegnanie z konwencjonalnymi ciężarówkami z silnikiem Diesla, tym lepiej. Jak twierdzą niemieckie firmy, technologia ogniw paliwowych zmieni zasady gry w branży transportowej. Z jednej strony mają umożliwić producentom szybkie wprowadzanie na rynek rozwiązań z zakresu e-mobilności, w zgodzie z wytycznymi Unii Europejskiej. Technologia ta ma także na dłuższą obniżyć całkowite koszty operacyjne flot ciężarówek z uwagi na dużą wydajność i niskie koszty użytkowania.

Obniżone koszty użytkowania

Podczas gdy samochody osobowe jeżdżą przez około 8000 godzin w okresie eksploatacji pojazdu, ciężarówki spędzają na drogach co najmniej 35 000 godzin. Dlatego dla producentów kluczowe jest osiągnięcie najwyższej możliwej ogólnej sprawności systemu napędowego.  

Freudenberg dąży do osiągnięcia ogólnej sprawności ogniw paliwowych na poziomie 50 procent. Wysoka sprawność całego układu napędowego prowadzi do mniejszego zużycia paliwa, co z kolei zmniejsza całkowity koszt posiadania. 

Niemiecka firma dysponuje własną technologią dyfuzji gazu, produkcji materiałów uszczelniających oraz katalizatorów, co ma stanowić punkt wyjścia dla komercyjne ekspansji i osiągnięcia technicznej przewagi konkurencyjnej w branży ogniw paliwowych do samochodów ciężarowych.

– Naszym celem jest zaprojektowanie układu napędowego akumulatora z ogniwami paliwowymi, aby zapewnić długą żywotność i wytrzymałość całego systemu. Nasi klienci skorzystają nie tylko ze zrównoważonego, bezemisyjnego rozwiązania w transporcie ciężkim, ale także bardziej opłacalnego ekonomicznie przez cały okres eksploatacji (…).

Mamy pełną wiedzę technologiczną na temat elementów systemu: od surowca po gotowy system. Połączenie naszej wszechstronnej wiedzy na temat ogniw paliwowych i ponad 25-letniego doświadczenia w przemysłowej działalności pozwala nam odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu rozwoju całej branży w kierunku bezemisyjnej mobilności  – podaje do wiadomości dr Max Kley.

W transformacji energetycznej na świecie kluczową rolę odegrać mogą także modułowe elektrolizery wodoru. Skalowalna i łatwa w transporcie technologia produkcji H2 z energii elektrycznej i wody dostępna jest już w ofercie firmy Ohmium. Na czym polega to rozwiązanie?


źródło i zdj. główne – freudenberg.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.