Ekologia Zara sprzedaje kamień za 129 zł, czyli ekologiczny absurd w wydaniu modowego giganta 28 lutego 2025 Ekologia Zara sprzedaje kamień za 129 zł, czyli ekologiczny absurd w wydaniu modowego giganta 28 lutego 2025 Przeczytaj także Ekologia Historia zatopiona w Jeziorze Czorsztyńskim – niski stan wody odkrywa ruiny wsi Maniowy Jezioro Czorsztyńskie jest znane turystom, szczególnie za sprawą trasy Velo Czorsztyn, prowadzącej wokół malowniczego zbiornika. Nie każdy jednak wie, że woda skrywa zapomnianą historię – jezioro powstało po zalaniu wsi Stare Maniowy, której fundamenty odsłonił niski stan wody. Ekologia W byłej fabryce Levisa będą powstawać spodnie z konopii. Polska firma przejmuje zakład Dwaj polscy przedsiębiorcy połączyli siły – wynikiem ich współpracy będzie produkcja spodni z włókien konopnych. Fabryka powstanie w dawnym zakładzie Levisa, który wycofał się z produkcji w Płocku. Wielkie marki od lat pokazują nam, że pod pozorem mody i nowoczesnego designu można sprzedać dosłownie wszystko – nawet obwiązany sznurkiem kamień. Czy konsumenci po raz kolejny dadzą się nabrać? Reklama Kamień obwiązany sznurkiem prosto z Indonezji Na stronie Zary pojawił się kontrowersyjny produkt – kamień, który ma służyć jako blokada do drzwi, w cenie 129 zł. Jego sprzedaż wywołała niemałą burzę w internecie. Użytkownicy piszą o “kapitalistycznym absurdzie”, naśmiewając się z tych, których skusił “kamień obwiązany sznurkiem”, podobny do tych, które “można zebrać pod blokiem”. Według opisu producenta kamień składa się w 95% z… kamienia, a w 5% z liści palmowych. Wymiary produktu to 8 na 16 cm, a waga to 1,6 kg. Sprawę nagłośniła na swoim profilu aktywistka ekologiczna – Paulina Górska, która zwróciła uwagę na absurd, jakim jest sprowadzanie kamienia z Indonezji. Aby dotrzeć do Europy musi on przebyć aż 12 000 km, za pomocą różnych środków transportu. – Niestety będzie popyt nawet na takie absurdy…. Właśnie po to potrzebujemy doliczania do ceny produktu „kosztu środowiskowego”! – pisze jedna z internautek. Już wcześnie organizacje takie jak Earthsight wskazywały na daleką od ekologii politykę marki. Śledztwo wykazało, że Zara ma na swoim koncie powiązania z nielegalnymi brazylijskimi plantacjami bawełny, a jej działania przyczyniają się do zawłaszczenia ziem, nielegalnego wylesienia i narażenia setek gatunków na wyginięcie. Shein wprowadza bardziej ekologiczną produkcję jeansu. Greenwashing czy zmiana polityki marki? Nie tylko Zara sprzedaje kamienie To nie pierwsza sytuacja, w której znana marka modowa próbuje sprzedać kamień, jako produkt premium. Pojawił się on już w ofercie Loewe, hiszpańskiego domu mody, specjalizującego się w sprzedaży perfum, akcesoriów i galanterii skórzanej. Producent opisuje kamień obwiązany plecionką jako „stworzony przez japoński duet matka-córka, Shizu Designs, przy użyciu tradycyjnych technik wyplatania koszyków, kamień ten został owinięty i zawiązany skórą cielęcą w odmianie ozdobnego węzła Hizashi”. Zobacz też: Polska składa skargę do Brukseli ws. chińskich platform Temu i Shein. Produkty nie spełniają wymogów UE Źródła: Zara, Paulina Górska, Loewe Fot. Canva, Zara, Loewe Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.