Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Zbliża się koniec dominacji Tesli w klasie luksusowych elektryków

Zbliża się koniec dominacji Tesli w klasie luksusowych elektryków

Dla kupujących samochody elektryczne klasy luksusowej do niedawna istniała tylko jedna marka – Tesla. Dominacja marki w tym segmencie w Stanach Zjednoczonych wkrótce może się skończyć. Kilka miesięcy temu Jaguar przedstawił swój pierwszy model elektryczny, samochód sportowy I-Pace. W ciągu najbliższych 12 miesięcy konkurencyjne auta elektryczne będą dostępne też w ofercie Audi, Mercedesa, Porsche i Volvo.

Reklama

Nadchodzą nowe elektryki

jaguar i pace
Jaguar I-Pace

W sprzedaży jest już I-Pace Jaguara, a SUV Audi E-tron może być już teraz zarezerwowany i do klientów trafi w przyszłym miesiącu. Samochód sportowy EQC Mercedesa ma się pojawić w 2020 roku. Elektryczny samochód sportowy Porsche Taycan pojawi się pod koniec tego roku, a jego potencjalni nabywcy mogą się już zarejestrować, aby dokonać wpłaty. Pięciodrzwiowy fastback Volvo Polestar 2 na drogi trafi z kolei w 2020 roku.

byton M Byte
Byton M-Byte

Jeśli wierzyć doniesieniom prasowym, swoje luksusowe modele zaoferują w USA niebawem również mniej znane firmy. Byton zaprezentuje swój SUV M-Byte już pod koniec tego roku w Chinach, a w Stanach Zjednoczonych pod koniec 2020 roku. Rivian planuje natomiast rozpocząć produkcję swojej ciężarówki elektrycznej i SUV-a w przyszłym roku.

Uznani producenci samochodów planują zdominować rynek elektrycznych aut luksusowych. Jednocześnie właściciele aut Tesli skarżą się na jakość wykonania i długość czynności serwisowych. Rynek jest więc gotowy na zmiany. Audi zapowiada, że do 2025 roku będzie miało 12 całkowicie elektrycznych modeli, generujących 30% sprzedaży na całym świecie. W przyszłym roku każdy pojazd Jaguara lub Land Rovera będzie miał w ofercie jakąś formę napędu elektrycznego (w pełni elektryczny lub hybrydowy).

Szybkie ładowanie dla nowych elektryków

mercedes eqc
Mercedes EQC

Szybka ładowarka DC Fast Charger będzie mogła naładować zapowiadanego Mercedesa EQC do 80% z 10% w 40 minut, a Audi E-tron do 80% w ciągu 30 minut. Audi da właścicielom E-Tron dostęp do równowartości 2000 mil bezpłatnego ładowania w Electrify America.

Kolejna generacja pojazdów elektrycznych ładuje się jeszcze szybciej. Ładowarka DC Fast Charger o pojemności 350 kilowatów będzie mogła ładować Porsche Taycan do zasięgu 240 mil w 16 minut. Firma przekaże nabywcom Taycana trzy lata bezpłatnego 30-minutowego ładowania w lokalizacjach Electrify America, z których część będzie miała moc 350 kilowatów. Salony dealerskie Porsche będą również wyposażone w ładowarki o mocy 50 kilowatów i 350 kilowatów.

porsche taycan
Porsche Taycan

Chociaż pojazdy te mają krótsze zasięgi, niż większość pojazdów napędzanych benzyną, pojazdy elektryczne gwałtownie przyspieszają. Audi twierdzi, że jego E-tron będzie się rozpędzał od zera do 60 mil na godzinę w 5,5 sekundy, podobnie jak wersja z napędem na wszystkie koła Bytona. Mercedes EQC przyspieszy od zera do 60 mil na godzinę w 4,9 sekundy, a Jaguar I-Pace w 4,5 sekundy. Porsche zaś w mniej niż 3,5 sekundy.

I-Pace daje z siebie wszystko bez kompromisów – powiedział David Larsen, dyrektor planowania produktów w Jaguar Land Rover w Ameryce Północnej.

Elektryki zaawansowane technologicznie

Luksusowe auta elektryczne będą oferować najnowszą technologię. EQC będzie wyposażony w całkowicie nowy cyfrowy ekran dotykowy MBUX reagujący na polecenia głosowe i gesty. E-tron oferuje zaktualizowany system dotykowy Audi i jest pierwszym pojazdem integrującym system sterowania głosowego Alexa firmy Amazon. Ekran może wyświetlać wirtualny widok pojazdu z góry, a także wirtualny obraz 360 stopni, tak jakby E-tron był oglądany z daleka. Kamery wykryją znaki drogowe, a wyświetlacz będzie o nich informował kierowcę. W wybranych miastach pojazd wskaże, kiedy światło zmieni kolor na zielony i wskaże odpowiednią prędkość, aby uniknąć czerwonych świateł.

Volvo Polestar 2 będzie wyposażone w Google Maps i Google Assistant. Nie będzie więc potrzeby wybierania tych aplikacji na podłączonym smartfonie. Współdzielony wyświetlacz Byton’s Experience to natomiast pełnowymiarowy pulpit, który rozciąga się na 48 cali w całym wnętrzu i reaguje na gesty dłoni. Może pokazać wydajność, nawigację i funkcje rozrywkowe. Pojazd ma również tablet wideo w kierownicy, a drugi w konsoli środkowej.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.