Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Zielone przedszkole – nauka ekologii od najmłodszych lat

Zielone przedszkole – nauka ekologii od najmłodszych lat

Edukacja klimatyczna w przedszkolu? Jak najbardziej! Zespół Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu opracował projekt „Zielone przedszkole”, czyli praktyczny przewodnik, który pomoże nauczycielom przedszkolnym przekazywać dzeciom wiedzę o klimacie i środowisku.

BANER MOBILEB1
Reklama

Na czym polega projekt?

Program „Zielone przedszkole” proponuje ścieżkę dydaktyczną, stworzoną z myślą o angażowaniu dzieci, rodziców i nauczycieli w zdobywanie wiedzy i umiejętności istotnych dla ochrony klimatu.

– „Zielone przedszkole” to nasza autorska propozycja nauczania o klimacie, ale jest to jednocześnie projekt otwarty, żywy. Przewodnik powstał przy wsparciu praktyków – nauczycieli przedszkolnych i edukatorów, z którymi też chcemy go dalej rozwijać, tym bardziej że w tym roku szkolnym edukacja klimatyczna stała się ważnym tematem – mówi Jakub Gontarek, ekspert ds. edukacji klimatycznej KOZK (ośrodka wchodzącego w skład Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego), pomysłodawca projektu i współautor publikacji. – Nauczyciele często poszukują materiałów dydaktycznych i dzielą się nimi oraz własnymi opracowaniami i pomysłami między sobą. Nasz projekt wpisuje się w ten nowoczesny sposób pracy praktyków edukacji i dlatego obejmuje nie tylko publikację z ćwiczeniami, ale i współtworzenie społeczności, w której będzie można wymieniać się inspiracjami i pomysłami na kolejne „zielone ćwiczenia” – podkreśla.

KSTAR 925x200 PL 1
Reklama

Jak skorzystać z poradnika?

Miejscem wymiany wiedzy i inspiracji jest ogólnodostępny fanpage na Facebooku, skąd można pobrać poradnik i gdzie znajduje się link do formularza online, za pomocą którego można zgłaszać własne propozycje kolejnych ćwiczeń.

Co znajdziemy w poradniku?

Każdy rozdział publikacji dotyczy konkretnego zagadnienia, na przykład transportu czy recyklingu. Najpierw przedstawione są najważniejsze fakty, które mogą być przydatne dla nauczyciela. Duża część proponowanych zajęć zakłada pracę z dziećmi na powietrzu, aby mogły samodzielnie odkrywać dane tematy i uczyć się na namacalnych przykładach.

CFF Baner poziom mobile CFA 8.02 450 x 250 px 1CFF Baner poziom B3 CFA 8.02 1
Reklama

Inną, atrakcyjną i interaktywną formą ćwiczeń „Zielonego przedszkola” jest wykonywanie prac technicznych, na przykład albumów, map czy makiet (z użyciem materiałów odpadowych), znacznie ułatwiających zrozumienie danego zagadnienia, na przykład funkcjonowania transportu miejskiego.

Dopełnieniem projektu jest mechanizm gamifikacji, w ramach którego przedszkolaki mogą zdobywać odznaki za realizację programu.

Publikacja podpowiada również, jak w edukację klimatyczną włączać rodziców. Każdy rozdział „Zielonego przedszkola” zamykają propozycje spójnych z nauką o klimacie i środowisku rozwiązań dotyczących codziennego funkcjonowania przedszkoli.

– Dzieci rozpoczynające dziś przygodę z nauką nie przygotowują się do życia w rzeczywistości, jaką znamy my, dorośli. Kiedy one wejdą w dorosłość, świat będzie inny. Zmieni się przede wszystkim z powodu postępującej zmiany klimatu. Jej skutki będą odczuwalne – i lokalnie, i globalnie – o wiele silniej niż dziś. Świadomi tego, powinniśmy przygotować najmłodsze pokolenie na tę przyszłość możliwie najlepiej. Liczymy, że takimi działaniami jak nasz projekt i współtworzenie społeczności nauczycieli edukacji klimatycznej zrealizujemy ten cel – mówi Jakub Gontarek.

Plany rozwoju

„Zielone przedszkole” to publikacja w otwartym dostępie, a zawarte w niej ćwiczenia są, jak podkreślają autorzy przewodnika, punktem wyjścia do tworzenia kolejnych i wymieniania się nimi.

Jest to jednocześnie pierwszy element realizowanego przez Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu projektu systemowych rozwiązań dla edukacji klimatycznej. W jego ramach planowane jest przygotowanie materiałów wspierających dla nauczycieli szkół podstawowych, zawodowych, techników i liceów oraz szkół wyższych.

źródło: informacja prasowa

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.